بهترین اجاق گاز مبله ایرانی 2020 + کتاب آموزش آشپزی

معرفی و شناسایی بهترین اجاق گاز مبله ایرانی
5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

بهترین اجاق گاز مبله ایرانی

یکی از وسایل خانگی که خانم‌ها و بعضاً آقایان هر روز چندین بار از آن استفاده می‌کنند؛ اجاق گاز است. در حقیقت هیچ آشپزخانه‌ای بدون اجاق گاز معنی ندارد. با پیشرفت تکنولوژی، اجاق گاز‌های مختلفی به وجود آمده است. اجاق‌ها در دو نوع برقی و گازی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها نیز دارای انواع مختلفی مثل توکار، صفحه‌ای و معمولی (به اجاق گازهای معمولی، اجاق گاز‌ های مبله نیز می‌گویند) هستد. اجاق گاز یکی از ضروریات آشپزخانه است و در این صفحه تا حدی به نکاتی که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید نیز خواهیم پرداخت.

بهترین اجاق گاز مبله ایرانی کدام است؟

این سؤالی است که پاسخ به آن کار دشواری است. به دلیل این‌که با توجه به امکانات گوناگون و قیمت محصولات، می‌توان بررسی‌های مختلف داشت و نمونه و مدل‌های متنوعی را در زمره بهترین اجاق گازها معرفی کرد. در این پست در نظر داریم نقاط ضعف و قوت برخی از اجاق گاز‌‌ها را بررسی کرده تا لیست نه چندان بلند بالایی از بهترین اجاق گاز های مبله ایرانی 2020 را معرفی کنیم.

پیشنهاد: بهترین و سالم ترین ظروف آشپزخانه کدام است؟

معرفی انواع اجاق گاز‌های مبله ایرانی 2020

اجاق گاز‌های مبله در دو نوع فردار و بدون فر تولید می‌شوند. گاز‌های فاقد فر را می‌توانید به عنوان کابینت استفاده کنید؛ چرا که در قسمتی از آن، جایی برای گذاشتن اسباب و لوازم تعبیه شده است. نوع فردار برای طبخ انواع کیک، شیرینی، پیتزا و… استفاده می‌شود. اگر فر اجاق گاز، دارای جوجه گردان باشد؛ بعد از قرار دادن جوجه درآن قسمت، مرغ برای پخت، به صورت اتوماتیک خواهد چرخید.

به دلیل این‌که اجاق گاز‌های مبله نسبت به نوع شیشه‌ای آن جای زیادی را می‌گیرند؛ برای آشپزخانه‌‌های نسبتاً بزرگ توصیه می‌شوند. البته هر دو نوع آن را می‌توان از طریق خرید اینترنتی سفارش داد و درب منزل تحویل گرفت.

اجاق گاز مبله سینجر مدل SG-ECO 5051

اجاق گاز مبله سینجر مدل 5051 ساخت ایران

اجاق‌گاز «سینجر» مدل «SG-ECO 5051» یک اجاق‌گاز زیبا با کیفیت است و جزو بهترین ها در این لیست قرار می‌گیرد؛ این اجاق گاز مبله به فول ترموکوپل مجهز است تا به حفظ ایمنی دستگاه و کنترل آن کمک بیشتری شود. داشتن فندک مکانیکی یکی از ویژگی‌های این اجاق‌گاز است. اجاق‌گاز سینجر مدل SG-ECO 5051 با داشتن جوجه‌گردان، امکان پختن بریانی‌های لذیذ را به مصرف‌کننده می‌دهد.

در این اجاق‌گاز، پنج شعله‌ی مشعل‌دار تعبیه شده که شامل شعله‌های کوچک و بزرگ و متوسط است تا ظروف با اندازه‌های مختلف، هم‌زمان روی گاز قرار بگیرند. جنس شبکه‌های این اجاق چدنی است. ولوم‌ها در این مدل بسیار شیک هستند و جلوه‌ی زیبایی به قسمت جلویی گاز بخشیده‌اند. در این اجاق‌گاز، درِ فر دارای شیشه‌ی سکوریت دوجداره است. همچنین این اجاق‌گاز سپر حرارت‌گیر دارد. گنجایش فر در این اجاق‌گاز ۷۶ لیتر است.

این مدل به چراغ داخل فر مجهز بوده و پایه‌های آن قابل‌تنظیم است. این گاز مبله ایرانی را می‌توان در آشپزخانه‌هایی که کف آن‌ها دارای شیب است، به‌خوبی تنظیم کرد. طول سیم گاز ۱٫۸ متر است. این مدل با قابلیت‌های ذکرشده، در مصرف انرژی عملکرد قابل قبولی دارد و صرفه‌جویی مناسبی به عمل می‌آورد.

اجاق گاز مبله تکنوگاز مدل D3B96G5VCO

اجاق گاز مبله تکنوگاز tecnogas ساخت ایران

اجاق‌گاز مبله تکنو گاز مدل D3B96G5VCO، یک محصول با کیفیت ساخت بسیار بالا و طراحی زیبا است. این اجاق‌گاز که با نمودار مصرف انرژی A ساخته‌شده است؛ دارای ۵ شعله به همراه فندک گاز و جنس شبکه‌ی چدنی با گنجایش فر ۹۵ لیتر است.

از دیگر مشخصات این محصول به عنوان یکی از بهترین اجاق گاز های مبله ایرانی، می‌توان به ترموکوپل، زمان‌سنج (Timer)، پایه قابل تنظیم، تایمر مکانیکی، فن داخل فر، سلف کلین (نظافت آسان داخل فر)، شیشه کشویی دوجداره قابل جابه‌جایی و شستشو، فندک خودکار تمامی مشعل‌ها، سامانه طبقاتی داخل فر، ولوم سلکتوری (چرخشی)، موتور جوجه‌گردان، لعاب آنتی باکتریال بسیار مقاوم، شیشه رفلکس درب فر، فر و گریل گازی و صفحه رویی یک‌تکه اشاره کرد. این محصول کیفیت ساخت بالا دارد و از قابلیت‌ها و طراحی حرفه‌ای بهره برده و البته گران قیمت نیز محسوب می‌شود.

اجاق گاز مبله لوفرا مدل CBBD96GVGE/Ci519

اجاق گاز مبله لوفرا ci519

اجاق گاز مبله لوفرا مدل CBBD96GVGE/Ci519 یکی از محصولات باکیفیت این شرکت است و در لیست بهترین اجاق گاز های مبله 2020 ما قرار می‌گیرد. این اجاق دارای فر با ظرفیت ۹۰ لیتر است و از جنس شبکه رویه چدن بهره می‌برد. درپوش شیشه‌ای نشکن باعث مقاومت بیشتر این اجاق گاز شده است. همچنین وجود تایمر دیجیتال از جمله مزایای این محصول محسوب می‌شود.

از دیگر قابلیت های اجاق لوفرا قابلیت شستشوی آسان است. جنس این اجاق گاز ۵ شعله لعابی است. علاوه بر این، امکان استفاده از فر های بالا و پایین به صورت همزمان در این اجاق گاز وجود دارد.

اجاق گاز مبله تاکنوگاز مدل MIL-534-SS

اجاق گاز مبله تاکنوگاز tacnogas سری میلانو

برای خرید لوازم آشپزخانه باید توجه ویژه‌ای به انتخاب اجاق گاز داشته باشیم. اجاق گاز مبله تاکنوگاز مدل MIL-534-SS جزو یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید اجاق گاز مبله ایرانی 2020 است. این محصول در ارتفاع ۷۵، پهنا ۹۰، عمق ۶۰ سانتی‌متر و وزن ۸۰ کیوگرم به بازار عرضه شده است. تاکنوگاز برای ساخت و پوشش اجاق گاز MIL-534-SS جنس استیل را در نظر گرفته است.

استفاده از استیل با کیفیت بر طول عمر بیشتر و کیفیت این اجاق تأثیر گذاشته است. این کالای لوازم خانگی ۵ عدد شعله دارد. جنس شبکه این اجاق گاز از چدن است و از دیگر ویژگی‌هایی که برای این اجاق گاز مبله ایرانی در نظر گرفته شده می‌توان به درپوش شیشه نشکن و فندک اشاره کرد. همچنین جنس ولوم‌های این محصول نیز از استیل انتخاب شده است.

اجاق گاز تاکنوگاز سری میلانو مدل MIL-534-SS فر ۷۵ لیتری دارد. این فر، چراغ، فندک فر و جوجه گردان دارد. این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها، این مدل را به یک اجاق کارآمد تبدیل کرده است. از دیگر امکانات این محصول می‌توان به ترموکوپل، تایمر لمسی زمان دار، سلف کلین (برای تمیزی اجاق)، ریل تلسکوپی و… اشاره کرد.

اجاق گاز مبله روبینا طرح فر مدل رونی

اجاق گاز روبینا شبیه فر مدل رونی

برند روبینا در سال ۱۳۷۴ با نام تجاری شاکارگاز فعالیت خود را در زمینه تولید اجاق‌های خانگی گازسوز آغاز کرد و از سال ۱۳۸۶ با رونمایی از برند روبینا شاخه جدیدی از لوازم خانگی آشپزخانه مانند اجاق گاز، اجاق گاز توکار، فر توکار، سینک و هود آشپزخانه را روانه بازار کرد و اکنون با ارائه تولیداتی باکیفیت، همراه با تکنولوژی روز دنیا و بهره‌مندی از قطعات ایتالیایی، سطح رضایت بالایی را درمیان مصرف‌کنندگان دارد.‏

اجاق گاز طرح فر روبینا مدل رونی پنج شعله بوده و کشودار است. این محصول که در این معرفی به عنوان یکی از بهترین اجاق گاز های مبله قرار گرفته، دارای رویه شیشه ای بوده و جنس شبکه آن از چدن است. رنگ‌های استفاده شده در این محصول الکترواستانیک بوده و بسیار با کیفیت است. تمامی قطعات این محصول در مقابل زنگ زدگی مقاوم است و راندمان حرارتی بالا دیگر مزیت این محصول محسوب می‌شود. روبینا در طراحی این محصول از شیشه‌های سکوریت با مقاومت بالا در مقابل ضربه نیز استفاده نموده و این اجاق گاز را به یک گزینه کاملاً مناسب تبدیل کرده است.

اجاق گاز های مبله اسنوا

بهترین اجاق گاز مبله اسنوا

اسنوا، اگر نگوییم باکیفیت ترین، حداقل می‌توان گفت یکی از با کیفیت‌ترین تولید کنندگان لوازم خانگی در ایران است. اجاق گاز های مبله این شرکت نیز جزو تولیدات مرغوب و استاندارد این شرکت به شمار می‌روند. ضمانت، خدمات پس از فروش و تعداد نمایندگی‌های فروش و پشتیبانی اسنوا نیز از شرایط خوبی برخوردار است. بنابراین می‌توان با خیال آسوده از محصولات این شرکت خرید کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد تهیه اجاق گاز مبله ایرانی دارید، محصولات اسنوا را نیز در نظر داشته باشید.

اسنوا اجاق گازهای بسیار ارزان قیمت ارائه نمی‌دهد؛ به دلیل این‌که محصولاتش می‌بایست حداقلی از کیفیت مطلوب را دارا باشند. اما می‌توانید از طریق لینک زیر ارزان ترین اجاق گازهای اسنوا را مشاهده کنید:

جمع بندی

ما در این پست سعی داشتیم بهترین اجاق گاز‌ مبله ایرانی را معرفی کنیم. همچنین برخی مسائلی را که هنگام خرید یک اجاق گاز خوب نیاز دارید را به شما بگوییم. با توجه به این‌که 5 محصول اول معرفی شده، دیگر در حال حاضر در بازار موجود نیستند، لینک خرید آن‌ها را حذف کردیم. البته شرکت‌های آنها محصولات جدیدی ارائه کرده‌اند که در بازار یافت می‌شوند. اما از طریق لینک بالا می‌توانید محصولات اسنوا را زیر نظر بگیرید و یا از طریق لینک زیر اجاق گازهای سایر شرکت‌ها را نیز بررسی کنید:

پیشنهاد: بهترین قهوه ساز و چای ساز های 2021

آموزش آشپزی و طرز پخت چند غذای خاص و خوشمزه

در این بخش، آموزش آشپزی مختصری با طرز تهیه سه نوع غذا و خوراک (سالاد لبنانی، پلوی جنوبی، خورش ایرانی) قرار داده‌ایم که دو مورد اول کمتر شناخته شده و مورد سوم را تقریباً بسیاری از خانواده‌ها تهیه و پخته و امتحان کرده‌اند. در این صفحه بهترین اجاق گازهای مبله را معرفی کردیم؛ ولی در حقیقت برای پخت غذاهای زیر نیازی به اجاق مبله نیست و با اجاق رومیزی نیز می‌توان پخت را انجام داد.

طرز تهیه سالاد فتوش (فاتوش) لبنانی

طرز تهیه سالاد فتوش

سالاد فتوش یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین سالادهایی است که به کشور لبنان تعلق دارد؛ ولی امروزه در نقاط بیشتری از دنیا از این سالاد استفاده می‌شود. طریقه درست کردن این سالاد بسیار ساده است و موادی که داخل آن استفاده می‌شود نیز قابل دسترس هستند. به دلیل استفاده از نان مخصوص در این سالاد، به آن «سالاد نان» نیز می‌گویند.

سالاد فتوش به دلیل استفاده از سبزیجات فراوان و مواد اولیه سالمی که در آن استفاده می‌شود، یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین سالادها محسوب می‌شود که همان‌طور که اشاره کردیم به کشور لبنان تعلق دارد و کم کم در دیگر کشورها نیز استفاده شده و به شهرت رسیده است.

در لبنان به جای دور ریختن نان های اضافه و خشک شده، آن‌ها را با روغن زیتون سرخ می‌کنند و بعد از طعم دار کردن، نان‌ها را با سبزیجاتی که در منزل دارند و به همراه ادویه جات و سرکه در تهیه سالاد استفاده می‌کنند. مواد اولیه ای که در سالاد فتوش استفاده می‌شود شامل خیار، گوجه، تربچه، کاهو و سایر سبزیجات نظیر پیازچه، جعفری و نعنا است. البته بنا به ذائقه خود می‌توانید این سبزیجات را در سالاد فتوش کم یا زیاد کنید.

استفاده از نان مخصوص در این سالاد به آن طعم خاص و دلپذیری می‌دهد و به دلیل استفاده از مواد اولیه سالم و طبیعی، دارای خواص بسیار زیادی برای همه سنین به خصوص کودکان است. برای تهیه سالاد فتوش لبنانی با این قسمت از آموزش آشپزی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سالاد فاتوش لبنانی

برای تهیه این سالاد خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز داریم:

  • خیار: ۲ عدد
  • گوجه گیلاسی: ۱۲ عدد
  • مغز کاهو: ۱ عدد
  • نعنا: ۱۰۰ گرم
  • تربچه: ۵ عدد
  • جعفری: ۲۰۰ گرم
  • نان پیتا: ۲ عدد
  • پیازچه: ۶ عدد
  • سرکه: ۲ قاشق غذاخوری
  • لیمو ترش: ۱ عدد
  • روغن زیتون: نصف لیوان
  • سماق: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۲ حبه
  • نعنا خشک: ۱ قاشق مرباخوری
  • رب انار: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک: به میزان لازم

برای تهیه مواد لازم این سالاد لبنانی بسیار خاص و خوشمزه، می‌توانید از لینک‌های زیر اقدام کنید:

چطور سالاد فتوش درست کنیم؟

مرحله اول

در این مرحله ابتدا نان پیتا را به شکل دلخواه خود برش دهید. دقت کنید که برش‌ها زیاد بزرگ نباشد تا زیبایی سالاد را به هم نزند و بتوان از آنها در سالاد استفاده کرد. توجه داشته باشید نان پیتا نانی لبنانی است و نباید با خمیر یا نان پیتزا اشتباه گرفته شود!

مرحله دوم

یک ماهیتابه را بر می‌داریم و درون آن کمی روغن زیتون ریخته و نان‌های برش داده شده پیتا را درون آن قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا کمی سرخ شود. شما همچنین می‌توانید کمی روغن زیتون به این نان‌ها بمالید و درون ماکروفر قرار دهید و صبر کنید تا سرخ شود و سپس در سالاد مورد استفاده قرار دهید.

مرحله سوم

برای درست کردن سس سالاد فتوش، یک کاسه متوسط را بر می‌داریم و درون آن، رب انار به همراه سماق و نمک را اضافه می‌کنیم و با هم خوب مخلوط می‌کنیم؛ سپس سیر را له کرده و به آن اضافه می‌کنیم و پس از آن، آب لیمو ترش را گرفته و به سس اضافه می‌کنیم.

سپس نعنا خشک و سرکه را اضافه و بعد از مخلوط کردن آنها با هم، روغن زیتون را می‌افزاییم. در این لحظه مواد را به خوبی با هم ترکیب می‌کنیم تا سس غلیظ شود.

مرحله چهارم

خیارها و گوجه‌های گیلاسی را حلقه‌ای یا به اندازه دلخواه خود برش بزنید و درون ظرفی جدا قرار دهید.

مرحله پنجم

کاهو را هم خرد کنید و پیازچه و جعفری را کمی ریز کرده؛ اما نعناع را به هیچ عنوان ریز نکنید. زیرا نعنا بعد از ریز شدن سیاه می‌شود و شکل خود را از دست می‌دهد.

مرحله ششم

تربچه را به صورت حلقه یا هر نوعی که دوست دارید برش دهید.

مرحله هفتم

در مرحله آخر وقتی تمام مواد را برش دادیم و سس را هم درست کردیم؛ ابتدا سبزیجات را با هم مخلوط می‌کنیم و سپس سس را به آن اضافه کرده و بعد از مخلوط کردن می‌توانیم آن را میل کنیم و از طعم دلپذیر این سالاد لذت ببریم.

طرز پخت امگشت پلوی جنوبی

طرز تهیه مگشت پلو یا امگشت پلوی جنوبی

مگشت پلوی جنوبی یا امگشت (emgeshet) یک غذای محلی، خوشمزه و پرخاصیت مخصوص جنوب کشورمان است که ترکیبی از پلو به همراه کشمش و دارچین و گردو و سایر مواد خوش طعم و عطر است. ترکیب مواد دارای طبع گرم با ماهی که طبع سردی دارد و به عنوان پروتئین غذا محسوب می‌شود، علاوه بر اینکه طعمی خوشمزه و دلپذیر به غذا می‌دهد، طبع آن را نیز معتدل می‌کند.

امگشت پلوی جنوبی، به دلیل استفاده از ادویه جات خوش عطر و همچنین سبزیجاتی نظیر گشنیز و شنبلیله، بوی خوشی را در اطراف پراکنده می‌کند که می‌تواند توجه اعضای خانواده را به خود جلب کند و آنها را به خوردن این غذای خوشمزه ترغیب کند.

همچنین امگشت پلوی جنوبی به دلیل استفاده از ماهی در آن، که سرشار از خاصیت است؛ می‌تواند غذایی کامل و مقوی برای وعده ناهار باشد. در ضمن به دلیل انواع مواد خوش طعم و عطری که در آن استفاده می‌شود و بو و طعم نامطبوع ماهی را از بین می‌برد، قادر است برای کودکانی که به خوردن ماهی علاقه ندارند، مفید باشد و آنها را به خوردن آن تشویق کند.

مواد لازم برای تهیه امگشت پلوی جنوبی با تن ماهی 

  • برنج خیس کرده: ۴ پیمانه
  • تن ماهی: ۲ عدد
  • سبزی ماهی شامل: گشنیز ۴۰۰ گرم و شنبلیله ۱۰۰ گرم
  • کشمش پلویی: ۱ پیمانه
  • پیاز: ۲ عدد
  • سیر: ۶ حبه
  • گردو: ۴ عدد
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • پودر تخم گشنیز: نصف قاشق چای خوری
  • پودر لیمو عمانی: ۱ قاشق چای خوری
  • دارچین: ۱ قاشق چای خوری
  • پودر زیره: ۱ قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

برای تهیه مواد لازم این غذای جنوبی خوشمزه، می‌توانید از لینک‌های زیر اقدام کنید:

چطور مگشت پلو جنوبی درست کنیم؟

مرحله اول

ابتدا یک ماهیتابه متوسط را بر می‌داریم و روغن را داخل آن می‌ریزیم و پیازها را درون آن خرد می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا طلایی شود.

مرحله دوم

بعد از اینکه پیازها طلایی شد، سیر له شده را اضافه می‌کنیم و سپس نمک و فلفل و زردچوبه به همراه دارچین و پودر لیمو عمانی را اضافه کرده و خوب تفت می‌دهیم تا عطر مواد با هم ترکیب شود. حالا پودر تخم گشنیز را نیز می‌افزاییم و بعد از تفت دادن، سراغ مرحله بعد می‌رویم.

محله سوم

حالا نوبت به اضافه کردن سبزی ماهی شامل گشنیز و شنبلیله به مواد داخل ماهیتابه است. وقتی این سبزی‌ها را به تابه اضافه کردیم مواد را به مدت ۱۵ دقیقه خوب تفت می‌دهیم تا به خورد هم بروند.

مرحله چهارم

تن ماهی را به مدت ۲۰ دقیقه در ظرفی دیگر می‌جوشانیم و بعد از خنک شدن، آن را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کرده و تفت می‌دهیم و بعد از آن، گردوها را اضافه می‌کنیم.

مرحله پنجم

برنج را می‌جوشانیم و سپس آبکشی می‌کنیم. حالا کف قابلمه را روغن می‌ریزیم و وقتی روغن داغ شد، زعفران را اضافه کرده و پس از آن، نان‌هایی را که از قبل برش دادیم اضافه کرده تا یک ته دیگ خوش‌رنگ داشته باشیم.

مرحله ششم

حالا نوبت به اضافه کردن لایه به لایه برنج و مواد به قابلمه رسیده است. به این صورت که ابتدا یک لایه برنج به قابلمه اضافه می‌کنیم و سپس یک لایه دیگر موادی که آماده کرده‌ایم روی آن می‌ریزیم. این روند را تا اضافه شدن تمام برنج و مواد به داخل قابلمه ادامه می‌دهیم.

مرحله هفتم

وقتی تمام مواد را به قابلمه اضافه کردیم، در آخر مابقی زعفران دم‌کرده را روی برنج می‌ریزیم تا عطر و رنگ آن با برنج و مواد ترکیب شود.

مرحله هشتم

در حالی که برنج در حال دم کشیدن است، کشمش‌ها را می شوییم و آنها را ۱۵ دقیقه خیس می‌کنیم. سپس آن‌ها را داخل ظرف کوچکی ریخته و روی اجاق گاز قرار می‌دهیم و به آن کمی روغن و پودر دارچین اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم؛ طوری که کشمش‌ها نسوزد.

مرحله نهم

در مرحله آخر وقتی برنج دم کشید آن را داخل دیس می‌کشیم و کشمش‌ها را (به همراه لیمو یا فلفل و…) روی آن تزئین می‌کنیم تا هم طعم خوبی به غذا دهد و هم جلوه‌ی بهتری به خود بگیرد.

طرز پخت خورش قیمه بادمجان ایرانی

طرز تهیه خورش قیمه بادمجان

بادمجان (بادنجان) جزو صیفی‌جات پرخاصیتی محسوب می‌شود که از زمان‌های دور در آشپزی ایرانی و برای تهیه غذاهای خوش طعم و خوشمزه از قبیل کشک و بادمجان، حلیم بادمجان و میرزا قاسمی (یک غذای خوشمزه مربوط به شمال کشور) مورد استفاده قرار گرفته است. در این میان، خورش قیمه بادمجان نیز طرفداران زیادی در بین ایرانیان دارد و تقریباً همه بانوان ایرانی طرز تهیه این خورشت خوشمزه را می‌دانند.

برای تهیه خورش قیمه بادمجان نیاز به مواد اولیه عجیب و خاصی نیست، فقط کافی است ابتدا خورش قیمه را تهیه کنید و طی مراحلی که توضیح داده خواهد شد بادمجان را نیز به آن اضافه کنید تا به همین راحتی یک خورش قیمه بادمجان خوش طعم داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه بادمجان  

  • گوشت قرمز: ۳۰۰ گرم
  • بادمجان قلمی: ۳ عدد
  • لپه: نصف پیمانه
  • غوره: نصف پیمانه
  • پیاز: ۲ عدد
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • گوجه پوره شده: ۲ عدد
  • رب گوجه: ۲ قاشق غذا خوری
  • آبغوره: به میزان لازم
  • پودر و چوب دارچین: به میزان لازم
  • ادویه گوشت: به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

برای تهیه مواد لازم این خورش خوشمزه و معروف ایرانی، می‌توانید از لینک‌های زیر اقدام کنید:

چطور خورش قیمه بادمجان (بادنجان) درست کنیم؟

مرحله اول

ابتدا باید لپه‌ها را از قبل خیس کنیم تا نفخ آن گرفته شود. سپس قابلمه‌ای را بر می‌داریم و بعد از اضافه کردن روغن زیتون، پیازها را خرد کرده و نیمی از آن را به روغن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا پیازها طلایی شود. سپس گوشت خورشی را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه تفت می‌دهیم تا خوب سرخ شود.

مرحله دوم

حالا نوبت به اضافه کردن ادویه‌ها به غیر از نمک است. زیرا نمک باعث دیر پخته شدن گوشت می‌شود. همه ادویه‌ها شامل زردچوبه و فلفل و دارچین و ادویه گوشت را به مخلوط گوشت و پیاز داغ اضافه کرده و خوب تفت می‌دهیم.

مرحله سوم

بعد از این‌که گوشت و ادویه‌ها خوب تفت خوردند، به قابلمه حدود یک کاسه بزرگ آب جوش اضافه می‌کنیم تا جایی که آب روی گوشت‌ها را بگیرد و منتظر می‌مانیم تا خورشتمان شروع به قل زدن کند. سپس زیر شعله را کم می‌کنیم تا کم کم مواد پخته شوند.

مرحله چهارم

برای خوش رنگ شدن خورش بهتر است در ظرفی دیگر، کمی از پیاز را با روغن تفت دهیم و سپس زردچوبه و بعد از آن رب را اضافه کنیم و سپس پوره گوجه را نیز بیافزاییم و خوب تفت دهیم تا آب گوجه جمع شود و کمی رنگ بگیرد.

مرحله پنجم

حالا در ظرفی دیگر لپه‌هایی را که قبلاً خیس کرده بودیم را ریخته و با کمی آب روی شعله قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا خوب پخته شود.

وقتی لپه‌ها پخته شدند، آن‌ها را به خورش (که در حال پخته شدن است)، اضافه می‌کنیم و بعد از آن رب و پوره را که در ظرفی دیگر سرخ کرده بودیم به موادمان اضافه می‌کنیم.

مرحله ششم

حالا درِ قابلمه را گذاشته تا مواد کمی دیگر با هم پخته شوند؛ سپس بعد از یک ربع، نمک و آب‌غوره را به خورش اضافه می‌کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله باید پوست بادمجان‌ها را گرفته و آن‌ها را بشوییم و کمی نمک پاش کنیم. سپس درون آبکش قرار می‌دهیم تا آب آن‌ها گرفته شود. سپس در ماهیتابه‌ای جدا، بادمجان‌ها را سرخ می ‌کنیم و وقتی خوب سرخ شدند، روغن اضافی آن‌ها را با قرار دادن بادنجان‌ها بر روی دستمال کاغذی تمیز می‌گیریم تا خورش خیلی چرب نشود.

مرحله هشتم

در ادامه، در همین ماهیتابه کمی رب گوجه را به همراه نمک، زردچوبه، فلفل و آبغوره تفت می‌دهیم و به آن کمی آب اضافه می‌کنیم تا سسی تهیه شود. حالا گوجه‌ها را حلقه کرده و به همراه غوره‌ها و بادمجان‌ها داخل ماهیتابه می‌چینیم و این سسی را که تهیه کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که به مدت یک ربع بپزد.

در آخر خورش که آماده شد، آن را داخل ظرفی می‌کشیم و بادمجان‌ها را به همراه سسی که تهیه کرده‌ایم روی خورش قرار می‌دهیم و تزئین می‌کنیم.

خرید آنلاین بهترین کتاب های آموزش آشپزی ایرانی

خرید اینترنتی کتاب های آشپزی پر فروش

در سال‌های اخیر استفاده از کتاب آشپزی برای یادگیری روش پخت و پز، کمی نسبت به گذشته کم‌رنگ شده است. زیرا بسیاری از افراد در لحظه ترجیح می‌دهند غذای مورد نظرشان را در سطح اینترنت جست‌وجو کنند و با طرز پخت و تهیه آن آشنا شوند. اما بعضی اشخاص همچنان تمایل دارند برای فراگیری هنر آشپزی، کتابی چاپی در دست داشته باشند و مراحل پخت را خط به خط از روی آن دنبال کنند.

ضمن این‌که کتاب آشپزی مجموعه‌ای است از غذاهای مختلف و متنوع که در یک فضای کوچک و قابل حمل جمع‌آوری شده و به راحتی می‌توان آن را در دست گرفت و جابه‌جا کرد. همچنین با استفاده از کتاب آموزش آشپزی، بسیاری از اشخاص می‌توانند با طرز پخت غذاهای کمتر شناخته شده نیز آشنا شوند. در هر صورت اگر تمایل به خرید کتاب آشپزی دارید، می‌توانید از طریق لینک زیر، پرفروش‌ترین کتاب‌های آموش آشپزی حال حاضر بازار را مشاهده و خرید کنید:

5/5 - (1 امتیاز)