راهنمای خرید تابه و قابلمه و سرویس و ظروف چدنی اصل و سالم

راهنمای جامع خرید و انتخاب صحیح ظروف چدنی اورجینال
4.7/5 - (4 امتیاز)

پیش از این که به بررسی کامل و جامع و مفصل موضوع این مقاله و راهنمای خرید ظروف پخت و پز چدنی برسیم، خوب است درباره‌ی سایر ظرف‌های مخصوص آشپزی نیز صحبت کنیم. چرا که بدون آشنایی با سایر ظروف، نمی‌توانیم شناخت خوبی نسبت به ظرف و قابلمه‌های چدنی کسب کنیم.

فهرست مطالب

راهنمای خرید و انتخاب قابلمه مناسب و سالم

تمامی ظروف فلزی در جنس‌های مختلف، زمانی که به حرارت و گرمی خاصی برسند، مقداری از یون فلز خود را در غذا آزاد می‌کنند. مسئله این است که بعضی از فلزات برای بدن انسان مضر هستند و برخی از آن‌ها بسیار مفید و سلامت‌زا. این‌جا است که تفاوت استفاده از ظروف مختلف آشپزخانه مشخص می‌شود: «این که قصد داریم یون کدام فلز را به بدن خودمان وارد کنیم.» این مهم ترین نکته در انتخاب ظروف آشپزخانه (چدنی و …) در این راهنمای خرید است.

بنابراین اولین مسئله‌ای که هنگام خرید یک قابلمه یا تابه یا سایر ظروف پخت و پز باید به آن توجه کنیم، جنس آن ظرف است. پس از آن می‌توانیم به زیبایی و سایز و ابعاد و قیمت و … دقت کنیم. چرا که سلامت بدن، در اولویت تمام موارد است و اول باید ظرف سالم را انتخاب کرد.

در صورتی که ظرف غذاخوری، یون سرب و آلمینیوم را در هنگام پختن غذا آزاد کند، به مرور باعث بیماری‌های کبدی و خونی، آلزایمر، ضعف اعصاب، نازایی، لرزش دست، راشیتیسم، اختلالات گوارشی و سرطان می‌شود.

ظروف و قابلمه آلومینیومی

یکی از بدترین ظروف برای پخت و پز، ظرف‌های آلومینیومی هستند و مستقیماً به سلامت بدن ما ضرر می‌رسانند. این ظروف کم‌خونی را در بدن ایجاد می‌کنند. چرا که حمال آهن در خون که وظیفه‌اش انتقال آهن به مغز استخوان است، علاقه‌ی زیادی به آلومینیوم دارد و در صورتی که آلومینیوم ببیند، به جای آهن، آلمینیوم را حمل می‌کند و به مغز استخوان می‌رساند. به این ترتیب خون کم‌تری در بدن ساخته می‌شود.

در مورد ظروف پلاستیکی و این‌که نباید غذا و نوشیدنی گرم در آنها ریخت، تقریباً امروز همه به اطلاعات کافی رسیده‌اند؛ اما در مورد ظرف‌های فلزی این اطلاعات فراگیر نیستند و خوب است به این مطالب توجه شود.

ظروف و قابلمه رویی

ظروف موسوم به روحی یا روهی که در واقع رویی هستند و به اصطلاح در آن‌ها از عنصر «روی» استفاده شده است. این ظروف در صورتی که واقعاً از روی ساخته شده باشند، ظرف های مناسب و سالمی محسوب می‌شوند. اما اکثر ظروف رویی موجود در سال‌ها و دهه‌های اخیر، همان ظرف‌های آلومینیومی هستند و همان مضرات را دارند ولی به اسم رویی معروف شده‌اند. پس به این ترتیب این ظروف رویی را نیز نباید استفاده کنیم.

قابلمه و ظروف تفلون

ظروف تفلون نچسب و سبک هستند، شستن آسانی دارند و روغن کمی نیاز دارند؛ اما باید توجه داشت تفلون ماده‌ای است شیمیایی به نام «پلی تترا فلئورو اتیلن» که به صورت روکش برای ظروف آلومینیومی استفاده می‌شود و هنگام طبخ، به مرور وارد غذا شده و همراه آن خورده می‌شود. در تهیه‌ی ظروف تفلون از کادمیوم نیز استفاده می‌شود که از فلزات سنگین بوده و به مرور وارد غذا شده و باعث بروز سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی می‌شود. کادمیوم در سنتز هموگلبین دخالت کرده و منجر به کم خونی می‌شود. پس تا جای ممکن ظروف تلفون را نباید استفاده کرد. این اثرات منفی در قابلمه‌هایی که دچار خش و خراش و کندگی شده‌اند بیشتر است.

ظروف و قابلمه استیل

این قابلمه‌ها طول عمر بالایی دارند و در صورتی که زنگ نزنند، سال‌ها می‌شود از آن‌ها استفاده کرد. اما ظروف استیل سبب ورود سرب به غذاها شده و سرطان زا شناخته شده‌‌اند. ضمن این‌که زنان خانه‌دار به دلیل اینکه غذا در این ظروف، زود می‌سوزد، آن‌ها را مناسب برای آشپزی نمی‌دانند.

ظروف و قابلمه گرانیتی

قابلمه‌های گرانیتی از فلز ساخته شده‌اند و لعابی که با آن روکش شده است، شبیه سنگ گرانیت است. به همین دلیل به قابلمه گرانیتی مشهور شده است. از مهم‌ترین ویژگی این مدل قابلمه، سوختن دیرتر غذا است که در مقايسه با قابلمه‌های نچسب، دوام بیش‌تری دارد.

ظروف و قابلمه سرامیکی

این قابلمه ها جدیدترین نوع ظروف در آشپزخانه هستند و تا زمانی که بدون خراشیدگی و ساییدگی باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات از سرامیک خاک رس ساخته می‌شوند و ظاهراً هیچ گونه فلز و آلیاژی در ساخت این ظروف استفاده نمی‌شود. این قابلمه‌ها نحوه‌ی شست‌وشوی آسان و راحتی دارند و حرارت را نیز به خوبی پخش و منتقل می‌کنند؛ اما قیمت ظروف سرامیکی کمی بالاتر از سایر ظروف است و شکننده‌تر نیز هستند. قابلمه های سرامیکی می‌توانند گرما را پس از خاموش شدن شعله هم تا مدتی نگه دارند.

ظروف و قابلمه مسی قلع اندود شده

ظرف های مسی از گذشته در خانه‌ی ایرانی‌ها استفاده می‌شده است. گفته می‌شود یون مس در بدن انسان، انرژی کافی برای فعالیت‌های روزانه را به وجود می‌آورد. از طرفی بدن به یون قلع نیز نیاز دارد و ضد سرطان است. ظروف مسی را به وسیله‌ی قلع، سفید می‌کنند؛ چون مس بدون قلع، اکسید می‌شود و مس اکسید شده برای سلامتی مضر است. در ضمن مس چکش خورده راحت‌تر یون آزاد می‌کند.

فواید استفاده از ظروف مسی را رفع کننده درد مفاصل، پیشگیری از آلزایمر، افزایش طول عمر، سلامت جسمانی، تأمین کننده انرژی بدن، سلامتی و نشاط مغز، رفع سستی و خواب آلودگی، میکروب کش و از بین برنده باکتری‌ها برمی‌شمرند. اما باید دقت داشت خوردن غذا در ظروف مسی قلع اندود نشده و سفید کاری نشده، مضر است.

توجه داشته باشید که غذا را در ظرف مسی طبخ کنید؛ اما آن را در داخل ظرف مسی، نگهداری نکنید. برای تمیز کردن سطح خارجی ظروف مسی، می‌توان از مخلوط سرکه‌ی انگور طبیعی، نمک و مایع ظرفشویی استفاده کرد. همچنین باید در نظر داشت از آن‌جایی که مس ذاتاً توسط بدن استفاده نمی‌شود، نباید در استفاده از ظروف مسی زیاده روی کرد.

ظروف برنجی

برنج آلیاژی از مس و فلز روی است. کمبود روی در پسرهای جوان موجب تکامل نامناسب غده پروستات و نیز عدم رشد و تکامل بیضه‌ها می‌شود. در دختران جوان نیز موجب بروز اختلالات هورمونی و نیز اختلال در عملکرد تخمدان‌ها و تکامل رحم و مختل شدن چرخه‌های جنسی در آن‌ها می‌شود. استفاده از قاشق و قوری و کتری و سماور های برنجی می‌تواند به صورت طبیعی، کمبود روی را در بدن جبران کند.

فواید مؤثر ظرف‌های برنجی در رفع بیماری‌های پوستی و گوارشی، فرماندهی سلول‌های مغزی و خواص ضد میکروبی آن‌ها است. روش تشخیص ظرف برنجی اصلی این است که ظرف برنجی را داغ کنید و روی یک کیسه پلاستیکی (کیسه فریزر) قرار دهید، اگر نچسبد اصل است.

ظروف و قابلمه پیرکس و شیشه ای

این ظروف انتخاب مناسب و سالمی محسوب می‌شوند. از نظر طب سنتی نیز یکی از بهترین ظروف چه برای پخت و چه برای نوشیدن، ظروف شیشه‌ای و پیرکس هستند. از جمله ویژگی های مثبت این ظروف، عدم فرآیندپذیری آن‌ها با مواد غذایی است که از باب طبی مورد تأیید است و گزینه مناسبی برای نگه داری مواد اسیدی به شمار می‌رود. ضمن آن که شست و شوی این ظروف راحت و سریع است.

ظروف پیرکس بی‌رنگ هستند و هنگام آشپزی می‌توان داخل آن‌ها را تماشا کرد و این نیز مزیتی محسوب می‌شود. اما به خاطر طراحی خاص و ظرافت ظروف پیرکس و شیشه‌ای باید با دقت بالا از آن‌ها نگهداری کرد؛ زیرا وقتی که ضربه و ترکی به آن‌ها وارد شود، در صورتی که حرارت بالایی بببینند احتمال شکسته شدن آن‌ها وجود دارد. باید دقت کرد که این ظروف با المنت‌های برقی و حرارت بسیار زیاد به‌ صورت مستقیم تماس نداشته باشند، بلکه در اجاق گاز و به شکل غیر مستقیم حرارت ببینند.

جمع بندی مقایسه ظروف و قابلمه ها از نظر سلامتی

ظروف و قابلمه و تابه و سرویس هایی که برای بدن ضرر ندارند و بلکه بعضی از آن‌ها برای سلامت بدن مفید و حتی لازم هستند، عبارت‌اند از:

  • ظروف شیشه‌ای و پیرکس، ظروف چینی، ظروف سنگی، ظروف مسی قلع اندود شده، ظروف برنجی و ظروف چدنی.

راهنمای خرید و آشنایی با محصولات ساخته شده با چدن

چدن چیست؟

پس از معرفی ظرف‌های مختلف آشپزی در بخش قبل، حالا در این راهنمای جامع خرید محصولات و ظروف چدنی، به موضوع اصلی می‌رسیم. چدن یکی از پرمصرف‌ترین آلیاژهای آهن است که از آهن خام و در طی فرایند ریخته‌گری تولید می‌شود. آهن خام به همراه سایر عناصر آلیاژی در کوره قرار می‌گیرد و مخلوط حاصل، ذوب می‌شود. سپس مخلوط مذاب در قالب‌ یا قالب‌هایی با ابعاد مورد نیاز ریخته شده و می‌ماند تا سرد و جامد شود. ماده‌ی به دست آمده، چدن است که در صنایع بی‌شماری کاربرد دارد.

چدن در اصل آلیاژی ترکیبی از آهن و کربن و سیلیسیم است که ضد سایش و مقاوم در برابر حرارت و خوردگی است و در صورت مراقبت از آن می‌توان تا سال‌ها از آن برای آشپزی استفاده کرد. در واقع این ظروف مقاومت بالایی دارند و رنگ آن‌ها از بین نمی‌رود و طعم و عطر غذا را حفظ می‌کنند. چدن را به شکل‌های متنوع، برای کاربردهای مختلف ساخته و به عنوان ظرف‌های گوناگون در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌دهند.

انواع چدن

  • چدن خاکستری: دارای مقطع تیره و خواص مکانیکی عالی است. ظروف چدنی نچسب از چدن خاکستری ساخته شده و در قالب‌های ماسه‌ای ریخته گری می‌شوند. این چدن‌ها حساسیت کمتری نسبت به ترک برداری داشته و همچنین دارای خاصیت ماشین‌کاری و مقاومت فرسایش عالی و نیز قدرت ضربه گیری زیاد هستند.
  • چدن سفید: دارای مقطع خاکستری روشن و دارای مقاومت در برابر سایش است.
  • چدن چکش خوار: توانایی تغییر شکل دائمی را دارد.
  • چدن کروی: نقاشی‌های دیواری کروی در سطح مقطع وجود دارد.
  • چدن آلیاژی: در برابر ضربه و سایش مقاوم است.
ظرف پخت دیزی چدن نالینو مدل Family

ظروف چدنی برای رفع کم خونی و افزایش آهن بدن

یکی از اصلی ترین کاربردها و مزیت های قابل اشاره در این راهنمای خرید، استفاده از ظروف و محصولات چدنی آشپزی برای رفع مشکل کم خونی است. یکی از فلزات بسیار مهم و مورد نیاز برای بدن انسان، آهن است. علی الخصوص به کودکان و نوجوانان، زنان قبل از یائسگی، زنان باردار و گیاه خواران، مصرف آهن بسیار توصیه می‌شود. اما بدن ما به یون آهن نیاز دارد نه مولکول آهن. در صورتی که بسیاری از قرص آهن‌های موجود در بازار، بر اساس مولکول آهن ساخته شده‌اند و اثری کاملاً موقتی دارند و عوارضی از جمله تخریب دندان‌ها را بر جای می‌گذارند. یکی از بهترین راه‌های افزایش آهن خون، استفاده از ظروفی است که یون آهن را وارد غذا کنند و از طریق تغذیه در این ظروف، آهن بدن تأمین شود.

اگر آهن مهم است، چرا از ظروف آهنی استفاده نکنیم؟

ظروف آهنی به سادگی نمی‌توانند یون آهن را آزاد کنند. برای این کار نیاز به مراحل مختلف از جمله در کوره رفتن و کوبیدن‌های زیاد (مثل نعل اسب) و… دارند تا بتوانند یون آهن آزاد کنند. اما ظروف چدن ترکیبات آهن نیز در خود دارند و از طرفی بسیار راحت‌تر از ظرف آهنی، یون آهن را در غذا آزاد می‌کنند. بنابراین استفاده از ظروف چدنی آسان‌تر از ظروف آهنی است و همان کاربرد مورد نیاز ما را نیز تأمین می‌کند. دیگ و قابلمه چدنی در واقع همان ظروف آهنی هستند؛ اما با کاربری آسان‌تر.

استفاده از ظروف چدنی برای خورش و آش و غذاهای آبکی

استفاده از ظرف و قابلمه چدنی برای پخت برنج و پلو و چلو خوب است؛ اما کاربرد اصلی این ظروف که آزاد کردن یون آهن در غذا است؛ بیشتر در غذاهای آبکی و خورش‌ها (واژه خورشت صحیح نیست!) و آش و سوپ اتفاق می‌افتد. بنابراین سعی کنید غذاهای آب‌دار و رقیق را بیش‌تر در ظروف چدنی بپزید. در مورد غذاهای غیر آبدار اگر مدت زمان پخت غذا زیاد باشد یا قابلمه نو باشد، بهتر یون آهن آزاد می‌کند.

راهنمای انتخاب و خرید قابلمه های چدنی

مزیت های قابلمه و تابه و سرویس و ظروف چدنی

از بین ظروف مختلفی که تولید می‌شود، چرا در این راهنمای جامع خرید، ظرف های چدنی را معرفی می‌کنیم؟ به دلیل این‌که سرویس و ظروف چدنی به تنهایی بسیاری از قابلیت‌های سایر ظروف را دارند. مزایای قابلمه و محصولات چدنی شامل موارد زیر است:

توزیع یکنواخت دما و حرارت

استفاده از قابلمه ی چدنی به صورتی است که با قرار گرفتن آن روی شعله، می‌تواند دما را به کل قسمت‌های ظرف منتقل کند و این امر باعث پختن بهتر غذا می‌شود. با استفاده از چدن دیگر به این صورت نخواهد بود که قسمتی از غذا نپخته باشد، در حالتی که بخش دیگر آن سوخته است!

مثلاً در سفر و گردش بیرون از شهر، قابلمه را بر روی ذغال و آتش می‌گذارند. در صورت بی‌حواسی و عدم توجه به غذا، ممکن است غذا بسوزد. اما در قابلمه و ظروف چدنی به دلیل پخش یکنواخت حرارت، شعله‌ی آتش نمی‌تواند به بافت غذا آسیب برساند.

یکی از مهمترین قسمت های ظرف چدن درب آن است؛ چون گرما را به خود جذب می‌کند و غذای شما از بالا هم پخته خواهد شد. گویی که حرارتی همچون فر برای پخت غذای خود مهیا می‌کنید. استفاده از قابلمه و تابه ی چدنی دردار چیزی شبیه یک فر دستی است!

مقاومت در برابر حرارت بالا

مقاوم بودن ظروف چدنی در برابر حرارت بالا یکی از بهترین نکات در بحث پخت و پز است. از ظروف چدنی می‌توان در هر منبع گرمایشی مثل اجاق گاز، شعله آتش، ذغال و هیزم و … استفاده کرد. قابلمه، ماهی تابه، کتری و دیزی پز های چدنی را می‌شود بر روی ذغال و آتش استفاده کرد.

حفظ ویتامین ها و ارزش غذایی

در صورتی که هنگام پخت غذا از قابلمه با درب خوب استفاده شود، بخارات حاصل از مواد مغذی پخت و پز حاوی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی با تماس با سطح داخلی درب، از ظرف خارج نمی‌شوند و به غذا برمی‌گردند. به این صورت ارزش‌های غذایی حفظ می‌شود.

نچسب بودن به صورت طبیعی

بعضی از شرکت‌های تولیدکننده چدن، روی آن روکش نچسب اضافه می‌کنند؛ ولی چدن بدون روکش نیز مقداری نچسبی به صورت طبیعی دارد. این نچسب بودن، هم باعث کمتر استفاده شدن روغن می‌شود و هم شستن چنین ظرفی آسان‌تر است. منفذهای چدن پس از حرارت دیدن، باز می‌شوند و روغن و چربی غذا را جذب می‌کنند. این اتفاق باعث چرب شدن خود چدن و نچسب شدن آن می‌شود. اگر دیدید غذا به یک ماهی‌تابه که به خوبی روغن کاری شده، چسبیده؛ مطمئن باشید که ماهی‌تابه به طور کامل داغ نشده است. به طور کلی اگر غذای سرد را در ماهیتابه سرد بگذارید و آن را حرارت بدهید، غذا به تابه می‌چسبد.

دوام و ماندگاری بالا

وسیله و ظرف‌هایی که با چدن ساخته شده باشند، ماندگاری و طول عمر بالایی دارند و به این زودی‌ها خراب نمی‌شوند. این ظروف (خصوصاً تابه گریل یا منقل و باربیکیوی چدنی) برای سفر و تفریح نیز مناسب هستند. به دلیل دوام بالای این ظروف در برابر آتش، می‌توانید آن‌ها را با خود به کوه و دشت ببرید و استیک و کباب و خوراکی‌های دیگر درست کنید.

تنوع استفاده و چند کاره بودن

می‌توانید از این نوع ظروف برای کاربردهای مختلف آشپزی مثل سرخ کردن، تفت دادن، بخارپز کردن، کباب و گریل کردن گوشت و سبزیجات، جوشاندن آب، آب پز کردن، درست کردن خورش و… استفاده کنید.

مصرف انرژی پایین تر

چدن دارای ظرفیت حرارتی و ضریب انتقال حرارت بالایی است؛ بنابراین ابتدا گرما را کاملاً در خود ذخیره می‌کند و پس از اشباع، آن را سریع و یکنواخت به غذا منتقل می‌کند. بنابراین با کمترین گرما، بیشترین انتقال گرما انجام می‌شود و به این ترتیب صرفه جویی انرژی رخ می‌دهد.

مقرون به صرفه بودن

ظروف چدنی نسبتاً گران قیمت هستند، اما مقرون به صرفه هستند! چطور؟! زمانی که شما در ظروفی چدنی روغن می‌ریزید تا غذای خود را آماده کنید، در واقع موجب جوان سازی یا بهتر بگوییم بازسازی آن می‌شوید. یعنی استفاده‌ی زیاد از ظروف چدنی نه تنها از طول عمر آن کم نمی کند، بلکه اگر استفاده نشود و در مقابل رطوبت باقی بماند، زنگ می‌زند. پس بهتر است، همیشه آن را چرب نگهداری کنید یا مدام از آن استفاده کنید و برای قابلمه‌ی دیگری هزینه نکنید.

علاوه بر این، در هنگام استفاده از ظروف چدنی نیازی نیست از روغن سرخ کردنی و یا غیر سرخ کردنی استفاده کنید؛ چرا که ظروف چدنی به طور طبیعی نچسب هستند و برای سرخ کردن و تفت دادن در آن‌ها به روغن نیازی نیست. با غذا پختن در این ظروف، می‌توانید با کبد چرب و چربی خون خداحافظی کنید، نیازی به خریدن روغن‌های صنعتی و مضر هم ندارید. بنابراین می‌توان ادعا کرد ظروف چدنی برای خانواده‌ها مقرون به صرفه است.

سلامت بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن، عملکرد صحیح آنزیم‌ها، مقاومت در برابر استرس و ناخوشایندی، تولید هموگلوبین خون، انتقال اکسیژن در گلبول‌های قرمز، رفع کم خونی و بی اشتهایی ناشی از آن، سلامتی و نشاط مغز و… از جمله فواید و اثرات مثبت استفاده از ظروف چدنی اصل هستند.

استفاده کمتر از روغن

به طور کلی استفاده از روغن های ارده کنجد، روغن زیتون، روغن شحم گاو، روغن حیوانی و روغن دنبه برای سلامت بدن مفید هستند و ضرری ندارند. اما به دلیل قیمت بالای روغن‌های سالم، خیلی از مردم از روغن آفتابگردان که مضرترین نوع روغن است استفاده می‌کنند. (فارغ از داشتن یا نداشتن پالم و جامد بودن یا مایع بودن، روغن آفتابگردان به خودی خود برای بدن ضرر دارد.) بنابراین تا جای ممکن از روغن آفتابگردان باید کمتر استفاده کرد.

ظروف چدنی به دلیل انتقال حرارت یکسانی که دارند به صورتی هستند که با وجود آن‌ها با کمترین روغن یا حتی بدون روغن هم می‌توان غذا پخت. برای استفاده کردن از روغن در ظروف چدنی، ابتدا باید آن‌ها را با حرارت متوسط گرم کنید و سپس لایه‌ی نازکی از روغن را اضافه کنید یا حتی فقط روغن را روی آن اسپری کنید.

حرکت دورانی ظرف در این مرحله باعث پوشش کامل سطح ظرف خواهد شد. سپس می‌توانید مراحل آماده سازی و تهیه غذا را بدون ریختن روغن بیشتر طی کنید. به طور کلی نیازی به روغن زیاد در این ظروف نیست و در بسیاری از غذاها بدون روغن نیز می‌توان پخت را انجام داد.

قابل استفاده از فر

برای استفاده از قابلمه و تابه چدنی در فر، باید جنس دسته‌های آن نیز چدنی باشد یا حداقل از سیلیکون نسوز و مقاوم ساخته شده باشد. قابلمه با دسته‌ی چوبی و … قابل استفاده در فر نیست. همچنین قابلمه و تابه چدنی با درب چدنی را می‌شود در فر گذاشت اما با در شیشه‌ای خیر.

خرید اینترنتی قوری و کتری چدنی نالینو

معایب استفاده از تابه و قابلمه و ظروف چدنی

ما همیشه در راهنمای خرید محصولات در سایت شناسور، به نقائص و معایب نیز می‌پردازیم؛ ظروف چدنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید در مورد آن روی سکه نیز صحبت کرد تا بررسی همه جانبه‌تری داشته باشیم.

وزن بالا

این ظروف کمی سنگین هستند و این مسئله ممکن است برای خانم‌ها هنگام پخت و پز یا موقع شستن ظرف آزار دهنده باشد.

سرعت گرمایش کند

این قابلمه‌ها در مقایسه با سایر ظروف پخت و پز، برای گرم شدن و رسیدن به حرارت مطلوب آشپزی، زمان بیشتری نیاز دارند و این موضوع، در زندگی‌های امروزی که همه چیز را در زمان کوتاه آماده می‌کنند، کمی ناسازگاری ایجاد می‌کند.

امکان شکنندگی این ظروف

در اثر ضربه‌ی ناگهانی و یا سقوط از ارتفاع ممکن است گوشه‌ی قابلمه بشکند و از بدنه جدا شود. این قابلمه‌ها در صورت ضربه دیدن، خم یا تورفته نمی‌شوند و می‌شکنند.

نیاز به استفاده از شوینده مناسب

ترجیحاً برای تمیز کردن و شستن سرویس و ظروف چدنی، از شوینده‌های شیمیایی خیلی قوی استفاده نکنید. چرا که ممکن است روکش لعابی قابلمه چدنی کاهش کیفیت پیدا کند.

مواظبت هنگام برخورد با اجسام دیگر

می‌دانید که نباید قاشق را مستقیماً به کف ظروف تفلون بزنیم؛ چرا که ممکن است روکش آن کنده یا زخمی شود و به این ترتیب نچسب بودن آن از بین برود. در ظروف چدنی هم باید این مواظبت را همیشه داشته باشیم. بنابراین از قاشق یا ملاقه‌ی فلزی برای بیرون آوردن غذا استفاده نکنید تا از ایجاد خش بر روی قابلمه و تابه جلوگیری کنید. به جای آن از قاشق‌های چوبی استفاده کنید.

قیمت نسبتاً زیاد

سرویس و ظروف قابلمه‌های چدنی نسبت به سایر ظرف‌های آشپزی قیمت بالاتری دارند. اما اگر دوام و ماندگاری طولانی آن‌ها را در نظر بگیریم، این قیمت زیاد به نظر نمی‌رسد. چون تابه و قابلمه را برای یک بار می‌خریم ولی همیشه استفاده خواهیم کرد.

روش های تشخیص قابلمه و ظروف چدنی اصل از تقلبی

راهنمای جامع خرید محصولات و ظروف چدنی همچنان ادامه دارد و در نیمه‌ی راه به سر می‌بریم. هر محصول گران قیمت و ارزشمندی، افرادی را به این سمت و سو می‌کشاند که بتوانند با تولید تقلبی آن محصول، به درآمد سرشاری برسند. از طرفی استقبال مردم در سال‌های اخیر از ظروف چدنی، مزید بر علت شده تا سودجویان در این بازار وارد شوند. در حال حاضر این نگرانی در خریداران وجود دارد که با چه راه و روشی می‌توانند بفهمند آیا ظروف چدنی اصلی و باکیفیت را خریداری می‌کنند یا خیر.

بسیاری از خانواده‌ها در طول سال‌های گذشته به اسم ظروف چدن، مبالغی را پرداخت کرده‌اند و بعضاً همچنان تصور می‌کنند در ظرف چدنی غذا می‌خورند. اما اطلاع ندارند که قابلمه‌ی آن‌ها چدن تقلبی است؛ به این معنی که یک ظرف آلومینیومی با روکش تفلون است که فقط سیاه شده تا خریدار فریب بخورد و تصور کند چدن اصل را خرید کرده است.

اگر یک گوشی طرح اصل خریداری کنید، وجود مضرات و معایب گوشی طرح اصلی را نباید به گردن شرکت سازنده‌ی اصلی بیندازید. چرا که گوشی کپی و طرح اصل فقط ظاهری از گوشی اورجینال را یدک می‌کشد و ارتباطی به کمپانی اصلی ندارد. بنابراین اگر تولیدکننده یا فروشنده‌ای، ظرفی را به اسم چدن به خریدار بفروشد و در آن معایبی پیدا شود، این مسئله ارتباطی به چدن ندارد.

شاید حتی به کار بردن اصطلاح چدن تقلبی درست نباشد! زیرا این عبارت طوری وانمود می‌کند که این محصولات فیک و دروغین، چدنی هستند ولی از نوع چدن کم کیفیت. در صورتی که به هیچ وجه در تولید آن‌ها از چدن استفاده نشده است و فقط مشکی رنگ هستند، همین! در واقع فقط اسم چدن روی آنها گذاشته شده است.

اگر نتوانید ظرف چدنی اصل را تشخیص دهید، در واقع یک ظرف آلمینیومی (در بعضی موارد به همراه سرب) خرید کرده‌اید با همان مضراتی که بالاتر اشاره کردیم. در تولید ظرف چدن اصلی و واقعی، اصلاً آلومینیوم و سرب استفاده نمی‌شود. بنابراین بسیار مهم است که بتوانید محصول چدنی واقعی را بشناسید.

در این بخش به چند مورد از راه های تشخیص تابه و سرویس و ظروف و قابلمه چدنی اصل و واقعی از تقلبی اشاره می‌کنیم:

  • قابلمه‌های چدنی اصل وزن زیادی دارند و وقتی آن را در دست می گیرید احساس سنگینی زیادی می‌کنید. پس اولین راه تشخیص، وزن کردن است. اگر قابلمه سبک باشد، قطعاً چدنی نیست؛ اما اگر سنگین باشد، نیاز به بررسی‌های دیگر دارد. صرفاً با سنگین بودن نمی‌توان گفت که با چدن اصل طرف هستیم.
  • قابلمه چدن اصل از جنس آهن است و برای تشخیص آن می‌توان یک قطعه آهنربا را به ظرف چدن نزدیک کرد. در این صورت آهنربا توسط ظرف چدن اصل جذب می شود. این مهم ترین و بهترین روش برای شناسایی اصل بودن ظرف چدنی است.
  • چدن فلزی کم و بیش متخلخل است. یعنی دارای نقاط برجسته‌ی ریز است و سطحی کاملاً صاف ندارد. البته منظور این نیست که به صورت حفره حفره باشد، بلکه نباید سطحی صیقلی داشته باشد.
  • ظروف چدنی اصل ظروفی دست ساز هستند. یعنی از ریخته‌گری تا پرداخت تک‌ به‌ تک هر قطعه از ظرف چدنی با دست انجام می‌شود و این امر باعث می‌شود که هر ظرف با ظرف دیگر ظاهر یکسانی نداشته باشد.
  • رنگ ظرف چدنی در همه سطوح درونی و بیرونی یکدست است. مثلاً پشت ظرف که روی گاز قرار می‌گیرد نباید نقره‌ای و به رنگ آلومینیوم باشد.
  • چدن روی رنگ غذا تأثیر دارد و ممکن است بعضی از غذاهای آبکی مثل خورش‌ها (مثلاً فسنجون) در ظرف چدنی تغییر رنگ دهند و تیره شوند.
  • ظروف چدنی شکننده هستند. در صورتی که از ارتفاع زمین بخورند، ممکن است بشکنند؛ قُر و کج و خم نمی‌شوند.
  • ظرف چدن واقعی و اصل، خواص طبیعی چدن را با خود همراه خواهد داشت؛ مثلاً به مدت زیادی گرما را حفظ می‌کند، دوام و مقاومت و ماندگاری بالایی دارد و…

ویدیوی نکات لازم در انتخاب ظروف چدن اصل

برای آشنایی بهتر، در ویدئوی زیر به طور خلاصه راه های تشخیص محصولات چدنی اصل را می‌توانید تماشا کنید:

آیا ظروف برند «نالینو» چدن اصل و واقعی هستند؟

نالینو شرکت معتبری است و اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده ظروف چدنی در ایران به شمار می‌رود. ظروف چدنی اصل در تمام دنیا بایستی دارای نشان استاندارد و در کشور ما دارای تأییدیه‌ی وزارت بهداشت یا همان نشان سیب سلامت باشند که ظروف نالینو این تأییدیه‌ها را دارد. نالینو دارای نشان استاندارد ملی ایران و همچنین نشان سیب سلامت از سازمان غذا و دارو است. این شرکت در تبلیغاتش اشاره می‌کند با آهنربا ظروف ما را تست کنید تا متوجه اصل بودن آن‌ها بشوید!

راهنمای خرید سرویس قابلمه چدن عروس برای جهیزیه

خوشبختانه ظروف چدن صرفاً به صورت تابه و قابلمه‌های تکی تولید نمی‌شوند و چند سالی است که نوعروسان برای خرید جهیزیه می‌توانند از سرویس قابلمه و پخت و پز چدنی نیز استفاده کنند. معمولاً تازه عروس و دامادها در خرید وسایل جهیزیه، به سمت محصولاتی روی می‌آورند که خرید آنها علاوه بر قیمت مناسب، ماندگاری بالا نیز داشته باشد. با توجه به توضیحات مفصلی که در مورد قابلمه های چدنی دادیم، مقاومت و دوام بالای آن‌ها باعث می‌شود با یک بار خرید، بتوان از آن‌ها تا سال‌های سال استفاده کرد و هزینه‌ای که برای خرید یک سرویس قابلمه چدنی صرف می‌شود، پرداختی برای یک عمر زندگی است.

البته پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا یک تابه یا یک قابلمه‌ی چدنی خرید کنید و درصورتی که توانستید با مزایا و معایب چدن ارتباط بگیرید، سرویس قابلمه چدنی را خریداری کنید.

خرید سرویس قابلمه چدنی مارک و برند ایرانی نالینو

ظرف چدنی دارای لعاب و روکش یا بدون پوشش؟

در این بخش از راهنمای جامع و کامل خرید ظروف چدنی، باید به این موضوع اشاره کنیم که تفاوت محصولات غذایی چدنی با روکش و بدون روکش چیست.

چرا محصولات چدنی با روکش و پوشش تولید می‌شوند؟

چدن بدون پوشش، در مجاورت با رطوبت زنگ خواهد زد. چدنی که زنگ بزند، از دید مصرف کننده شکل و ریخت زیبایی ندارد و رغبتی به استفاده از آن نشان نمی‌دهد. ضمن این که نباید زنگ آهن را خورد. بنابراین تولیدکننده‌های قابلمه و تابه و سرویس های چدنی از لعاب و پوششی مثل روغن، تفلون و… استفاده می‌کنند تا جلوی زنگ زدگی را بگیرند.

اگر در ظرف چدنی، از روکش و لعاب تفلون استفاده شود، از اثرات مثبت آن می‌کاهد و به خاطر تفلون، حتی ضرر رسان و آسیب زننده به بدن نیز می‌شود. پس به این مورد باید دقت کرد.

پوشش‌های به کار رفته در محصولات چدن عمدتاً روکشی بوده و به صورت آبکاری یا رنگ کاری ایجاد می‌شود:

الف) در آبکاری که اصطلاحا گالوانیزه گفته می شود، فلز روی (zn) بر قطعه چدنی نشسته و از زنگ زدگی و یا ادامه آن جلوگیری می‌کند.

ب) در رنگ کاری از پوشش‌های رنگی برای حفاظت از زنگ زدگی چدن استفاده می شود.

موارد بالا از ایجاد زنگ زدگی جلوگیری می‌کند، ولی برای ظروف چدنی که در آن طبخ غذا صورت می‌گیرد، مناسب نیستند.

چدن نچسب داریم؟ پوشش دیسکاور در ظروف چدنی نالینو

یکی از تولیدکننده‌های مشهور چدن در ایران، یعنی برند «نالینو» ادعا می‌کند پوششی به نام «دیسکاور» که فرمولاسیون اختصاصی این شرکت است و بنیان پلیمری دارد، بر روی ظروف چدن تولیدی‌اش کار می‌شود. نالینو مدعی است این پوشش تفلون نیست، ولی نچسب است. از طرفی برای بدن ضرر ندارد و طبخ غذا با هر ساختاری ( اسیدی یا بازی) در آن بلامانع است. نالینو می‌گوید: «این پوشش نمی‌تواند تفلون یا گرانیت باشد؛ چون باید دمای بالای 400 درجه را تحمل کند. در حالی که نقطه‌ی تحمل دمای تفلون 250 درجه سانتیگراد است و ظروف چدنی ساخت نالینو تحمل گرمای 400 درجه را دارند.» پوشش دیسکاور به کار رفته در ظروف چدنی نالینو، محکم است؛ اما نباید ظرف را با سیم ظرفشویی و اشیاء تیز شُست!

راه جلوگیری از زنگ زدن ظرف و قابلمه چدنی

گفتیم ظروف چدنی بدون روکش ممکن است زنگ بزنند؛ اما در ظرف‌های روکش‌دار این اتفاق کمتر رخ می‌دهد. افرادی که چدن بدون پوشش خریده‌اند برای جلوگیری از زنگ زدن، باید به موقع ظرف را بشویند و خشک کنند. زمانی که کارتان با ظرف برای تهیه غذا تمام شد، بهتر است فوراً ظرف را شسته و بلافاصله خشک کنید تا از زنگ زدن ظروف چدنی جلوگیری شود. البته این توصیه را افرادی که چدن با پوشش خریده‌اند نیز باید انجام دهند. چرا که در این ظروف نیز امکان زنگ زدگی وجود دارد.

پس از زنگ زدن ظرف چدنی، چه کنیم؟

اگر ظرف چدنی زنگ بزند، می‌توان با راه‌هایی زنگ را از آن زدود. مثلاً می‌توانید از موادی مانند ترکیب غلیظ آب و سرکه (با غلبه سرکه) استفاده کنید. این مواد را روی زنگ‌ها بمالید و با یک دستمال نرم تمیز کنید. سپس ظروف را با آب بشویید و خشک کنید. اگر زنگ زدگی از بین نرفت، روش زیر را امتحان کنید.

برای این کار در ابتدا لازم است که یک فویل آلومینیومی را در درون فر قرار دهیم تا محیط فر کثیف نشود و همچنین مواد موجود در فویل آلومینیوم سبب می‌شود تا به راحتی جرم و یا آلودگی از درون ظرف چدنی زدوده شود. سپس ظرف چدنی را در درون فر قرار داده و آن را روشن می‌کنیم. دمای فر را روی ۴۲۵ تنظیم می‌کنیم و ۲ ساعت زمان می‌دهیم تا ظرف چدنی حرارت لازم را دریافت کند. با وجود حرارتی که به ظرف چدنی تزریق می‌شود جرم‌ها و همچنین زنگ‌ها از ظرف جدا شده و بر روی فویل آلومینیومی می‌ریزند.

چند بار در طول انجام عملیات، درب فر را باز کنید تا از عدم مشکل برای فعالیت خود مطمئن شوید. پس از آن، ظرف چدنی را از درون فر بیرون می‌آوریم و در یک ظرف حاوی سرکه می‌گذاریم. لازم است کمی مایع ظرفشویی هم درون آن بریزیم. نحوه قرار دادن به گونه‌ای باشد که مایع سرکه و شوینده، تمام ظرف را پوشش دهد. باید ظرف را با همان حالت داغ در درون ظرف سرکه و شوینده قرار دهید. بهتر است برای این کار از دستکش‌های ضد حرارت استفاده کنید.

لازم است ۳ ساعت ظرف چدنی در محلول خیس بخورد. این عمل سبب جدا شدن باقیمانده‌ی مواد و جرم‌ها از سطوح داخلی و بیرونی ظرف می‌شود. البته این عمل سبب جلوگیری از زنگ زدن مجدد ظرف چدنی نیز می‌شود. پس از بیرون آوردن ظرف از محلول، آن را به کمک آب به خوبی بشویید و سپس با یک اسفنج نرم و یا مقداری پارچه، آب باقی مانده را پاک کنید. در صورتی که پس از انجام همه‌ی این عملیات، همچنان مقداری زنگ و آلودگی بر روی ظرف باقی مانده باشد، می‌توان به کمک یک اسکاج روی ظرف را پاک کرد.

خرید قابلمه نالینوی ایرانی جنس چدن

چه غذاهایی را نباید در قابلمه و تابه چدنی پخت؟

تعداد محدودی ماده‌ی غذایی وجود دارد که بهتر است در ظروف چدنی پخته نشوند و یک ظرف جایگزین (مثلاً پیرکس و شیشه ای) برای آنها در نظر داشت.

غذاهای اسیدی

از پختن غذاها و سس‌های اسیدی در قابلمه‌های چدن اجتناب کنید. اسید می تواند باعث خراب شدن پوشش روی تابه‌ی چدنی شود. برای حفظ آن، از پختن غذاهای اسیدی یا تفت دادن مواد نمکی یا ریختن آبلیمو یا سس گوجه فرنگی در ظرف چدنی خود برای مدت طولانی بیش از چند دقیقه خودداری کنید.

چدن طعم و عطر به خود می گیرد

یک ظرف چدنی مخصوصاً وقتی که تازه خریداری شده باشد، دارای سطح متخلخل و ناصاف است که طعم نیز به خود می‌گیرد. مواد غذایی مثل سیر، فلفل، بعضی پنیرها و … تمایل دارند بوی خود را در ماهی تابه‌ی شما به یادگار بگذارند! و در چند غذای بعدی که در آن می‌پزید همچنان ظاهر می‌شوند. البته ده دقیقه گذاشتن ظرف در فر با 400 درجه فارنهایت به طور کلّی بوی آن را از بین می‌برد. اما بهتر است از پختن غذاهایی که رایحه‌های ماندگاری را برای چند آشپزی بعدی به اشتراک می‌گذارند، خودداری کنید!

ماهی با گوشت نازک

گوشت‌های حساس مثل ماهی های نازک که در مقابل حرارت نیز مقاومت نمی‌کنند، هنگام طبخ در ظرف چدن در معرض از هم پاشیدن و چسبیدن پوست به کف ظرف قرار می‌گیرند. حتی در ماهی‌هایی مانند سالمون، پوست به سطح چدن می‌چسبد و در نتیجه ورق زدن را دشوار می‌کند. اما ماهی‌هایی مثل قزل آلا و ماهی‌های گوشتی دیگر که می‌توانند گرما را تحمل کنند مناسب هستند.

غذاهای چسبناک

چند ماه اولی که ظرف چدنی خود را تازه خریداری کرده‌اید، بهتر است از پخت غذاهای چسبناک اجتناب کنید. مثلاً تخم مرغ مخلوط شده و پنکیک و… غذاهایی هستند که ممکن است روی یک تابه‌ی براق و نو خوب از آب در نیایند. برای چند ماه اول پخت و پز، در تابه چدن جدید خود استیک زیادی بپزید. چربی حاصل از این غذاها به افزایش پوشش چربی سفت شده روی تابه کمک می‌کند.

نگهداری غذا در ظرف چدنی ممنوع!

در یک قابلمه چدنی، همیشه باید غذا را از ظرف خارج کرده و مواد باقی مانده را جداگانه ذخیره کنید. اسیدهای موجود در غذای مانده در ظرف، روکش ظرف را تجزیه می‌کنند. ضمن این‌که ذخیره‌ی مواد غذایی در ظرف برای مدت طولانی باعث می‌شود که طعم فلزی به غذا داده شود.

چند نکته مهم در زمینه نگهداری و استفاده از ظروف چدن

نگهداری و مراقبت از هر وسیله، آداب و موازین خودش را دارد. با رعایت این نکات و موارد، طول عمر آن ابزار و وسیله بیشتر می‌شود. در این عنوان از راهنمای خرید ظروف چدنی، نوبت به نکات مورد نیاز برای نگه داری و مواظبت از این ظروف می‌رسد.

نکات استفاده از ظرف چدن برای اولین بار

اولین کاری که پس از خرید قابلمه و تابه چدنی باید انجام دهید شستن آن است. این شستشو کمی متفاوت از نگهداری روزانه خواهد بود، زیرا ما قصد داریم اولین شست‌وشو را با آب گرم و صابون انجام دهیم.

شاید شنیده باشید که نباید از صابون برای شستشوی چدن استفاده کرد، اما این کار برای اولین بار نیاز است تا آلودگی‌های کارخانه و جرم‌های احتمالی برطرف شود. بعد از شستشو مطمئن شوید که ظرف را خوب خشک کرده باشید. در صورت مراقبت کامل از آن، فقط یک یا دو بار در سال باید ظروف چدنی را با صابون بشویید.

یکی از پیشنهادات دیگر پر کردن قابلمه با ترکیبی از آب و نمک است. قابلمه‌ی چدن را با آب و نمک پر کنید و روی حرارت قرار دهید و بجوشانید. سپس آب را خالی کرده و ظرف را بشویید و از آن استفاده کنید.

راه بعدی این است که قابلمه چدن را با یک ابر نرم و مایع ظرفشویی بشویید، (هیچ وقت از سیم و اسفنج های خشن استفاده نکنید چون لایه‌های آستر قابلمه خراب می‌شود) و بعد با روغن، داخل آن را چرب کنید و با پارچه‌ای تمیز روغن‌ها را پاک کنید و روی حرارت قرار دهید و آشپزی را شروع کنید.

چرب کردن و جلا دادن قابلمه یا ماهی تابه چدن

برای جلا دادن ظروف چدنی می‌توانید از انواع روغن‌های خوراکی همچون روغن نارگیل، روغن بادام و… استفاده کنید و برای انجام این کار تنها لازم است مقداری روغن داخل ظرف چدن ریخته و به کمک یک دستمال تمیز یا دستمال کاغذی، تمام سطح ظرف را به روغن آغشته نمایید. توجه داشته باشید که روغن باید به صورت یک لایه بسیار نازک تمام سطح داخلی ظرف چدن را در برگیرد.

بهترین شیوه برای پخت غذا در ظرف و قابلمه چدنی

ظروف چدنی نسبت به سایر ظروف پخت و پز از جمله ظروف مسی، دیرتر گرم می‌شوند؛ اما پس از گرم شدن تا ساعت‌ها می‌توانند گرما و حرارت را در قسمت‌های مختلف بدنه‌ی خود حفظ کنند. بنابراین قبل از استفاده، باید چند دقیقه‌ای آن‌ها را روی حرارت متوسط (نه زیاد) بگذارید تا گرم شوند. برای آن که از گرم شدن کافی ظرف مطمئن شوید، می‌توانید قطره‌ای آب داخل آن بریزید و اگر به سرعت تبخیر شد، یعنی ظرف گرم شده است. در صورتی که ظروف چدنی اول گرم شوند، مواد غذایی به آن‌ها نخواهند چسبید. گرم شدن ظروف چدنی قبل از شروع آشپزی موجب می شود تا گرما به طور یکنواخت در تمام سطح این ظروف توزیع شده و منجر به پخت کامل غذاها شود.

از درجه ی متوسط حرارت گاز به منظور گرم کردن این ظروف استفاده کنید، چرا که در برخی موارد، حرارت بالای شعله به بدنه‌ی ظروف چدن آسیب می‌رساند و روی سطح بدنه، رنگ خاکستری ایجاد می‌کند. بنابراین در صورت نیاز به حرارت بالای شعله‌های اجاق گاز، بهتر است با گرم کردن اولیه‌ی ظروف چدن قبل از شروع آشپزی، دمای این ظروف را به دمای مورد نظرتان نزدیک کنید.

اگر چه می‌توان با حرارت ملایم، مواد را بدون روغن در داخل ظرف چدن تفت داد، سعی کنید تا جایی که امکان دارد از تفت دادن بدون روغن به‌مدت طولانی در این ظرف جلوگیری کنید که آسیب نبیند. بعد از اتمام پخت، ماده غذایی را از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود.

شیوه شستن قابلمه و ماهیتابه و سرویس چدنی

محصولات چدنی در صورت اصل و سالم بودن، سریع تمیز شده و نیاز به وقت زیادی برای تمیز کردن ندارند. اما لازم است نکاتی را در مورد آن‌ها رعایت کنید:

تا زمانی که ظروف چدن داغ هستند، آن‌ها را زیر آب سرد نگیرد؛ زیرا این کار می‌تواند به این ظروف آسیب برساند. قبل از شست‌وشوی این ظروف، چند دقیقه صبر کنید تا از حرارت آن‌ها کاسته شود.

این ظروف را در زمان‌های طولانی داخل آب خیس قرار ندهید؛ این کار احتمال زنگ زدن و قرمز شدن آن‌ها را بالا می‌برد.

پس از سرد شدن ظرف چدن، چند قطره مایع ظرفشویی داخل آن بریزد و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه در آب خیس بخورد و سپس با ابری تمیز و نرم، آن را بشویید و آبکشی کنید و بلافاصله خشک کنید.

همان‌طور که اشاره شد، از دستمال یا اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی برای شستن ظروف چدنی استفاده نکنید؛ زیرا این کار به سطح نچسب چدن آسیب می‌رساند.

استفاده از نمک نیز می‌تواند به شما در تمیز کردن ظروف چدنی کمک کند. محلول آب و نمک را روی سطح ظروف بمالید و با یک پارچه یا اسفنج نرم تمیز کنید. سپس ظروف را با آب بشویید و خشک کنید.

بهتر است تا جای ممکن چدن را در ماشین ظرفشویی نگذارید. وجود قرص‌های پاک کننده قوی و نمک موجود در ماشین ظرفشویی، به مرور باعث زبری و از بین رفتن پوشش نچسب ظرف می‌شود. اگر مجبور شدید آن را داخل ماشین بگذارید سریع پس از تمام شدن شستشو آن را از ماشین خارج کرده و با دستمال نرم خشک کنید.

خرید تابه گریل چدنی نالینو اصل

بهترین مارک و برند قابلمه و ظروف چدنی

در حال حاضر مارک و برندهای چینی و اروپایی از جمله دسینی – Dessini ایران (چین)، یونیک – Unique انگلیس، بوش – Bosch آلمان، برند دلمونتی – Delmonti ایتالیا، برند تفال – Tefal فرانسه و… کم و بیش در بازار حضور دارند. اما اتفاق مثبتی که در چند سال اخیر رخ داده، ظهور و بروز برند ایرانی «نالینوNalino» بوده که با ارائه‌ی محصولات خوب و باکیفیت، نیاز بازار را تا حد خوبی پاسخ داده است و در شرایطی به سر می‌بریم که با توجه به کیفیت نالینو و ضمانت و خدمات پس از فروش آن، چندان نیازی به خرید محصولات چدنی خارجی دیده نمی‌شود. چدن روسی نیز از قدیم الایام ارائه می‌شده و در دهه‌های پیش از آن‌ها استفاده می‌کردند. چدن‌های روسی قدیمی اصل بودند ولی امروزه به اسم چدن روسی، محصولات تقلبی به فروش می‌رسد.

تعمیر و بازسازی ظروف چدنی

بعضی از قابلمه‌ها در صورتی که روکش آنها دچار ضربه و خش یا کندگی شود، تقریباً نمی‌شود آن‌ها را تعمیر کرد و باید آن‌ها را دور انداخت. اما در ظرف‌های چدنی این قابلیت وجود دارد که آن‌ها را از طریق راه‌های مختلف تعمیر و بازسازی کرد. با توجه به قیمت و ارزشمندی این ظروف، تعمیر آن‌ها کار مقرون به صرفه‌ای است و می‌توان مجدداً از آن‌ها استفاده کرد.

البته باید توجه داشت که این کار توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. در تعمیر و بازسازی باید پوشش قبلی ظرف به‌طور کامل حذف شود و مجدداً روکش جدید اضافه شود. ممکن است فرد تعمیرکار مراحل کار را به درستی انجام ندهد. ضمن این‌که در صورتی که از مواد باکیفیت در تعمیر و بازسازی ظروف استفاده نشود، پوشش نچسب خیلی زود حالت لایه لایه پیدا کرده و در غذا رسوب می‌کند. باید مواظب بود در روکش ظروف چدنی از تفلون و گرانیت و سایر مواد آسیب زننده به بدن استفاده نشود. بنابراین در صورتی که فرد حرفه‌ای این کار را پیدا کنید می‌توانید قابلمه و ظرف چدنی مستعمل را دوباره بازسازی کنید؛ اما اگر فرد مطمئنی نیافتید، بهتر است ظرف جدیدی خریداری کنید. یا اگر از شرکت معتبر دارای خدمات پس از فروش طولانی مدت، خریداری کرده‌اید می‌توانید تعمیر ظرف چدنی را به همان شرکت بسپارید.

قیمت قابلمه و سرویس چدنی در ایران

اگر قیمت ظروف چدنی را با سایر ظرف‌های روکش دار نچسب مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم ظروف چدنی مقرون به صرفه‌تر و با قیمت مناسب‌تری ارائه می‌شود. اما به طور کلی قیمت ظروف چدنی بسیار متفاوت است و قیمت آن معمولاً با توجه به مواردی مثل کیفیت، تعداد قابلمه‌ها، سایز و رنگ و… تغییر می‌کند. در بازار ایران (در لحظه نگارش این متن) قیمت قابلمه و تابه تکی چیزی در حدود 1 میلیون تومان است (کمی کمتر یا بیشتر) و قیمت سرویس قابلمه چدن از 4 میلیون تومان شروع می‌شود.

سرویس چدن 5 پارچه برای پخت کودک

خرید اینترنتی بهترین محصولات چدنی

در لینک‌های زیر به صورت کامل و جامع، محصولات نالینو را بررسی و مقایسه کرده‌ایم و شما را با بهترین تابه و قابلمه‌های شرکت نالینو آشنا خواهیم کرد:

معرفی و بررسی بهترین تابه های چدنی نالینو + لینک خرید

معرفی و بررسی بهترین قابلمه های چدنی نالینو + لینک خرید

معرفی و بررسی تابه گریل نالینو مدل Spiza + لینک خرید

4.7/5 - (4 امتیاز)