راهنمای جامع خرید کفش کوهنوردی برای کوهنوردان حرفه‌ای

چگونه یک نیم بوت حرفه‌ای کوهنوردی خریداری کنیم؟
5/5 - (4 امتیاز)

کوهنوردی یکی از لذت بخش ترین وزرش‌ها در تمام دنیا است که افراد زیادی به آن گرایش دارند. برای علاقه‌مندان کوهنوردی یک راهنمای جامع خرید کفش تهیه کرده‌ایم که کاملاً برای آنها مفید خواهد بود. به طور کلی ورزش کوهنوردی برای پا، گردن و ستون فقرات انسان مفید است و ورزشی متناسب با ساختار بدن انسان است. چرا که بدن ما طوری ساخته شده تا بتواند بر روی سطوح ناصاف و ناهموار حرکت کند و پیش برود. در ابتدای خلقت انسان، در طبیعت، مسیر صاف و همواری وجود نداشت. به همین دلیل کف پای آدم به صورت منحنی ساخته شده و بدن ما برای حرکت روی سطوح صاف، تطبیق‌پذیری بالایی ندارد و در صورتی که مدت‌ها بر روی مسیر یک‌دست و صاف حرکت کنیم دچار مشکلاتی در گردن و کمر و ستون فقرات می‌شویم.

شاید جالب باشد بدانید یکی از راه‌های طبیعی درمان آرتروز گردن، این است که چند ماه بر روی سنگ‌فرش یا مسیر ناهموار حرکت کنیم. این راه رفتن‌های زیاد سبب می‌شود بدن ما ضربات پستی و بلندی‌های روی زمین را از طریق کف پا به سایر قسمت‌ها منتقل کند و به صورت خودکار، مشکل گردن حل می‌شود. بنابراین کوهنوردی ورزشی است که کاملاً متناسب با ساخت اولیه‌ی بدن انسان است. (البته مقالاتی وجود دارد که ممکن است کوهنوردی و بالا رفتن‌های زیاد برای زانوها مناسب نباشد که در جای خود باید مطالعه و بررسی شود.)

برای انجام این ورزش مانند هر ورزش دیگر باید تجهیزات مناسب آن را در اختیار داشته باشیم تا ضمن انجام یک کوهنوردی لذت بخش و طی مسیرهای مختلف، به عضلات و اندام‌های بدن آسیب نرسانیم. کفش کوهنوردی یکی از مهم ترین این تجهیزات است که باید با دقت کافی انتخاب شود. در صورتی که قصد خرید لوازم کوهنوردی از جمله کفش مناسب آن را دارید، بهتر است با سایت شناسور همراه شوید تا جامع ترین راهنمای خرید کفش کوهنوردی را در اختیار شما قرار دهیم.

راهنمای انتخاب و خرید کفش کوهنوردی مناسب آقایان و خانم ها

فهرست مطالب

کفش مخصوص کوهنوردی بخرم یا نه؟

اولین پرسش در راهنمای خرید کفش کوهنوردی این است که اصلاً تهیه‌ی این گونه کفش‌ها نیاز ضروری است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت اگر برای تفریح و گشت و گذار در طبیعت، قصد کوهنوردی دارید، یعنی نمی‌خواهید از صخره‌های سنگی و کوه‌های سخت عبور کنید و بیشتر به صورت تفریحی در دامنه‌ی کوه یا تپه‌های کوچک قصد حرکت و طبیعت گردی دارید، می‌توانید از کفش‌های اسپرت معمولی استفاده کنید و یا کفش‌های کوهنوردی ارزان قیمت را تهیه کنید.

اگر به کوهنوردی حرفه‌ای علاقه پیدا کرده‌اید و مایلید این رشته را تجربه کنید، بهتر است در ابتدای کار از دوستان یا هیئت‌های کوهنوردی یا سالن‌های ورزشی، یک جفت کفش مناسب کوهنوردی قرض کنید. چون ممکن است پس از مدتی، احساس کنید از این ورزش خوشتان نمی‌آید و علاقه به آن حس زودگذری بوده است. در این صورت هزینه‌ی یک کفش کوهنوردی حرفه‌ای روی دستتان نمی‌ماند.

کفش غیر حرفه ای برای کوهنوردی چه مضراتی دارد؟

بعضی از اشخاص تصور می‌کنند کفش کوهنوردی همان کفش اسپرت و ورزشی است که برای پیاده‌روی‌های روزمره استفاده می‌شود. اما در واقع کفش‌های کوهنوردی، کفش‌هایی کاملاً متفاوت هستند و مخصوص بالا رفتن از صخره‌ها و مسیرهای صعب العبور طراحی شده‌اند.

اولین آسیب استفاده از کفش نامناسب، احتمال زمین خوردن است. کفی کفش‌های کوهنوری به شکلی طراحی شده‌اند که بتوانند تا حد زیادی از سُر خوردن شخص جلوگیری کنند، اما کفش‌های اسپرت و ورزشی معمولاً کف صاف دارند. چون برای پیاده‌روی و دویدن در پارک و زمین‌های بازی و مسیرهای پیاده‌روی طراحی شده‌اند. بنابراین در صورت استفاده از کفش اسپورت در کوهنوردی، ممکن است از روی صخره‌ها بلغزید و لیز بخورید و آسیب ببینید.

مشکل دیگری که کفش نامناسب و کفشی غیر از کفش کوهنوری در شما ایجاد می‌کند، درد و آسیب در زانو و کمر است. از آن جا که شما هنگام صخره نوردی از مسیرهای سخت عبور می‌کنید و برای بالا رفتن از بخش‌های مختلف، به بدنتان فشار زیادی وارد می‌کنید، کفش نامناسب سبب می‌شود بخش‌های مختلف بدن از جمله زانو و کمر و ساق پا دچار آسیب‌های جدی شوند. اگر به صورت همیشگی و مداوم کوهنوردی می‌کنید، استفاده از کفش‌های نامناسب می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری در شما ایجاد کند.

مسئله‌ی دیگر ایجاد کوفتگی و خواب رفتگی در عضلات پا حین کوهنوردی و بعد از آن است. در صورتی که کفشی غیر از کفش کوهنوردی به پا داشته باشید، پس از چند ساعت بالا رفتن از کوه و صخره، پاهایتان دچار خواب رفتگی و کرختی می‌شود، به این ترتیب طی ادامه‌ی مسیر برایتان سخت شده و نمی‌توانید به راحتی حرکت کنید. شاید هنگام خرید کفش کوهنوردی، قیمت بالای آن نسبت به کفش‌های معمولی، شما را از خرید آن منصرف کند، اما مطمئن شوید کوهنوردی با کفش نامناسب باعث بروز مشکلات و آسیب‌های جدی در شما خواهد شد.

راهنمای مشخصات کفش کوهنوردی مناسب مردانه و زنانه

ویژگی های خرید یک کفش کوهنوردی مناسب

قبل از آن که اقدام به خرید کفش کوهنوردی کنید، بهتر است در این راهنمای خرید، بدانید مشخصه‌ها و ویژگی‌های یک کفش مناسب برای این کار چیست. در این بخش، لیستی جامع از ویژگی های یک کفش مناسب کوهنوردی را بیان می‌کنیم.

قابلیت هواخوری کفش

در صورتی که از کفش کوهنوردی در فصل‌های بهار، پاییز و به خصوص تابستان استفاده می کنید، یکی از ویژگی‌های مهم کفش، داشتن ویژگی هوا خوری در آن است. پاهای شما حین کوهنوردی عرق کرده و گرم می‌شوند، بنابراین کفش باید بتواند ویژگی هواخوری داشته و پاها را خنک نگه دارد.

شاید این ویژگی در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد، اما ساعت‌ها کوهنوردی سخت با پاهای عرق کرده و گرم، شما را اذیت خواهد کرد. کفش کوهنوردی مناسب باید بتواند به گونه‌ای هوا را در داخل خود جریان داده تا باعث خنک شدن پا شده و از تعریق اضافه‌ی آن جلوگیری کند.

به طور خلاصه، ویژگی‌های کفش‌های تابستانی عبارت‌اند از: داشتن قابلیت هواخوری و تهویه‌ی مناسب کفش، داشتن استوک‌های کوچک در کفی کفش، داشتن وزن کم و نسبتاً سبک، داشتن قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالا.

حفظ دما در زمستان

بر خلاف ویژگی هوا خوری کفش کوهنوردی در سه فصل نسبتاً خنک‌تر سال، کفش‌های کوهنوردی مورد استفاده در فصل زمستان (و بعضاً در فصل پاییز) باید بتوانند پاها را گرم نگه داشته و از بروز سرما به داخل کفش جلوگیری کنند. مطمئناً کفش‌های ورزشی و اسپرت معمولی این ویژگی را ندارند و هنگامی که پاها را در برف یا سرما می‌گذارید، به شدت سرد شده و شما را اذیت می‌کند.

در بسیاری از کفش‌های کوهنوردی، از فن‌آوری‌هایی استفاده می‌شود که از سرمازدگی و بیرون رفتن گرمای داخلی پاها جلوگیری می‌کند. بنابراین در صورتی که در محیط های سردسیر زندگی می‌کنید و یا قصد کوهنوردی در فصل زمستان را دارید، حفظ دمای کفش یکی از ویژگی‌های مهم کفش کوهنوردی مناسب به شمار می‌رود.

به طور خلاصه، ویژگی‌های کفش‌های زمستانی عبارت‌اند از: داشتن قابلیت حفظ دمای پا، داشتن قابلیت ضد آب بودن، داشتن کفی سفت و محکم، قابلیت کرامپون‌خور بودن (یخ شکن)، داشتن ساق بلند برای جلوگیری از ورود برف به داخل پا، داشتن استوک‌های سفت و بزرگ.

وزن مناسب کفش

یکی دیگر از خصوصیت‌های مهم کفش‌های کوهنوردی، داشتن وزن مناسب است. شما هنگام کوهنوردی باید تا حد ممکن وزنی که با خود حمل می‌کنید را کاهش داده تا بتوانید راحت‌تر از معبر و صخره‌های پیش رویتان بالا بروید. بنابراین یکی از ویژگی‌های ضروری کفش، سبک بودن آن است. البته کفش‌های کوه نوردی که برای مسیرهای سخت کوهستانی طراحی و ساخته می‌شوند باید دارای فاکتورهایی باشند که وزن را تا حدی بالا ببرد. در این گونه موارد، سنگینی کفش نه تنها یک فاکتور منفی محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد و جلوی لغزیدن را بگیرد.

اما اگر مسیر کوهنوردی شما یک راه و مسیر سخت و صعب العبور محسوب نمی‌شود، کفش سنگین فقط باعث تحمیل وزن اضافه بر بدن و پاهای شما می‌شود و زودتر و بیشتر سبب خسته شدن شما می‌شود. برای آن‌که یک معیار مشخص و دقیق داشته باشید می‌توان گفت کفش کوهنوری در حالت میانگین، وزنی کمتر از ۵۰۰ گرم دارد که همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، کفش‌های مسیرهای سخت و ارتفاعات، به دلایل مختلفی از جمله ضخیم بودن لایه‌ی میانی، می‌توانند وزنی بیشتر از ۵۰۰ گرم یا نیم کیلو داشته باشند.

جنس رویه ی مقاوم

بسیاری از کفش‌های اسپرت بعد از مدتی استفاده و قرار گرفتن در برابر شرایط جوّی، پوسیده شده و خراب می‌شوند. بعضی دیگر نیز در برابر آب و برف مقاوم نبوده و به محض اینکه پایتان را داخل یخ و برف بگذارید آب وارد کفش می‌شود. در صورتی که ساعت‌ها با آب داخل کفش خود راه بروید و یا کوهنوردی کنید، هم پا آسیب می‌بیند و هم بدون شک دچار بیماری خواهید شد!

بنابراین قید کوهنوردی با کفش‌های معمولی را بزنید. کفش کوهنوردی با توجه به شرایطی که در آن قرار می‌گیرد، دارای رویه‌ای با جنس مقاوم در برابر پوسیدگی در شرایط جوی مختلف است تا بتوانید از آن در شرایط و محیط های مختلف استفاده کنید. جنس رویه کفش‌های کوهنوردی با کیفیت باعث می‌شود تا سال‌ها بتوانید از آن‌ها استفاده کرده و نیازی به خرید مجدد نداشته باشید.

زیره ی مناسب کفش

از دیگر ویژگی‌های یک کفش کوهنوردی خوب و مطلوب، داشتن زیره مناسب است. انتخاب زیره‌ی مناسب موضوعی است که باید در راهنمای خرید جامع به آن اشاره داشته باشیم. زیره‌ی این کفش‌ها به هیچ وجه نباید صاف باشد تا بتواند با آج‌های ریز و درشتی که دارد با سطوح مختلف و سنگ و صخره‌ها اصطکاک برقرار کند و مانع لیز خوردن و سقوط کوهنورد شود. بنابراین باید کفش دارای برآمدگی یا آج‌دار بخرید. همچنین زیره‌ی کفش توسط تکنولوژی و فناوری‌های مختلف ساخته می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ بنابراین قبل از خرید به جنس، مشخصات و تکنولوژی خاص استفاده شده در زیره کفش کوهنوردی دقت کنید.

انتخاب زیره‌ی کفش با توجه به محیط و شرایطی که در آن قرار دهید متفاوت است. برای مثال در صورتی که قصد کوهنوردی در ارتفاعات را دارید و یا کوه نوردی شما شامل صخره نوردی و یخ نوردی نیز می‌شود، طراحی زیره کفش باید به گونه‌ای باشد که بتوانید کرامپون (یخ شکن) روی آن نصب کنید. اما در صورتی که مسیر کوهنوردی شما ساده‌تر بوده و در ارتفاعات پایین‌تر انجام می‌شود، داشتن یک کفش با ویژگی‌های کفی آج و لژدار و پلاستیکی مقاوم برای شما کافی است.

اگر مسیری که پیش رویتان قرار گرفته، چاله، دست انداز و سنگ‌های زیادی ندارد و قصد شما بیشتر پیاده روی است تا کوهنوردی، کفش‌های با کفی بدون استوک برایتان مناسب‌تر است. استوک کفش کوهنوردی در این مسیرها سبب می‌شود در حفره‌ها و فضاهای بین سنگ ریزه‌ها گیر کنید و ادامه‌ی مسیر برایتان سخت باشد.

البته کفش هایی با کف بسیار صاف (که در مسیرهای پیاده روی داخل شهری می‌پوشید )برای این مسیرهای اشاره شده، مناسب نیستند و کفی کفش باید به اندازه‌ی کافی، پستی بلندی و برآمدگی داشته باشد تا بتواند به خوبی به شما برای ادامه‌ی مسیر کمک کند.

معروف‌ترین کفی و زیره‌ی کفش به نام تجاری «ویبرام» ایتالیایی است که در ساخت بسیاری از کفش‌های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از ساخت زیره‌ی ویبرام، طراحی کفش‌هایی مناسب عبور از مناطق سخت و سنگلاخ است. بسیاری از برندهای تولیدکننده کفش از زیره ویبرام استفاده می‌کنند یا در برخی از انواع کفش، زیره خود را به ویبرام سفارش می‌دهند. زیره‌های ویبرام در فرآیند تولید کفش‌های کوهنوردی و پوتین‌های کار، مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیره لاستیکی «رابر» نوع دیگری از زیره‌ کفش‌های کوهنوردی است که شکسته نمی‌شود و سایش ندارد. زیره‌های رابر علاوه بر اصطکاک بسیار بالا و استحکام زیاد، از انعطاف‌پذیری خوبی نیز برخوردار هستند و در برابر نفوذ آب، مقاومت خوبی دارند. نوع دیگر زیره، زیره کفش «ترمو» است که در برابر لغزش و سایش مقاوم است و با کیفیت بالای خود، امکان قدم‌زدن روی سطوح لغزنده را فراهم می‌کند. این زیره عایق حرارتی است؛ از این‌رو، برای فصل تابستان و زمستان مناسب محسوب می‌شود. ترمو امکان شکستن ندارد، وزن سبکی دارد و برای پیاده‌روی نیز مناسب است.

ضد آب بودن

همانطور که اشاره شد، جنس رویه‌ی کفش‌های کوهنوردی باید به صورتی باشد که تحت هیچ شرایطی، آب به داخل خود راه ندهد. ورود حتی چند قطره آب به کفش حین کوهنوردی می‌تواند باعث سختی و اذیت کوهنورد شود. امکان ضد آب بودن در تولید پارچه‌ی کفش‌های کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به اصطلاح Gore-tex نامیده می‌شود. یکی از مهم ترین ویژگی‌های کفش کوهنوردی، داشتن این تکنولوژی در ساخت پارچه‌های مورد استفاده در آن‌ها است.

البته می‌توانید با استفاده از اسپری‌های ضدآب کننده‌ی کفش، آن را ضد آب کنید. برای این کار کافی است ابتدا روی کفش را تمیز کرده، اسپری را به خوبی تکان دهید، سپس از فاصله‌ی ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری به صورت یکنواخت روی کفش اسپری کنید. ۳۰ دقیقه زمان دهید تا کاملاً خشک شود. به این ترتیب کفش شما ضد آب خواهد شد.

لایه ی میانی مناسب کفش

جنس و ظاهر لایه‌ی میانی کفش‌ها به خصوص کفش کوهنوردی اثر زیادی بر میزان خستگی و همچنین اندازه‌ی فشار وارد شده به کمر و پا دارد. این لایه باید به گونه‌ای باشد که با ساختار پا هماهنگی داشته باشد و بتواند تمامی نیازهای آن را پوشش دهد. یکی از بهترین مواد برای ساخت لایه‌ی میانی کفش کوهنوردی ماده EVA است که به راحتی پستی و بلندی‌های پا را پوشش داده، سبب می‌شود حین کوهنوردی حداقل فشار ممکن به کمر و پاهایتان وارد شود.

این موضوع به این نتیجه منجر می‌شود که با وجود ساعت‌ها کوهنوردی، کمتر احساس خستگی کنید. به بیان دیگر لایه‌ی میانی کفش در صورتی که مناسب و استاندارد باشد، در حکم ضربه‌گیر عمل می‌کند و به این صورت فشار کمتری به پا وارد می‌شود. از طرف دیگر لایه میانی ضخیم و مناسب، باعث می‌شود گرمای پا داخل کفش نگه داشته شده و کمتر به محیط بیرون وارد شود. بنابراین علاوه بر رویه‌ی کفش، لایه میانی نیز می‌تواند تا حد زیادی بر گرم نگه داشتن دمای درونی کفش کمک کند.

مقاوم در برابر ضربه

هنگامی که کوهنوردی را به عنوان یک ورزش و تفریح برای خود انتخاب کرده‌اید، بدون شک با سختی‌هایی که حین مسیر با آن روبه‌رو خواهید شد آگاه هستید. کوهنوردی در مسیرهای مختلف، پاها را در معرض فشار و ضربه‌های مختلف قرار می‌دهد که در صورت نداشتن کفش مناسب، می‌تواند به شما آسیب برساند.

در بسیاری از کفش‌های کوهنوردی، در قسمت پنجه از تکنولوژی‌های مختلف و روش‌های گوناگونی برای استحکام بیشتر استفاده می‌شود. برای مثال در بعضی از مدل‌های مختلف کفش کوهنوردی، از مواد محکمی مانند کامپوزیت، چرم مصنوعی یا چرم طبیعی در پخش پنجه استفاده می‌کنند تا ایمنی پاها هنگام ضربه و یا برخورد به اجسام سخت تا حد زیادی برقرار شود.

راهنمای جامع خرید انواع کفش مناسب برای کوهنوردی حرفه ای

راهنمای تخصصی خرید کفش کوهنوردی

بعد از آن که با ویژگی های کفش کوهنوردی مناسب و استاندارد آشنا شدیم، بهتر است به نکات مهم دیگری بپردازیم که مستقیماً به شما کمک کند که بتوانید یک کفش متناسب با نیاز خود خریداری کنید. بنابراین از این جا وارد بخش راهنمای جامع خرید کفش کوهنوردی می‌شویم. همانطور که به کرّات اشاره کردیم، هنگام خرید کفش کوهنوردی باید به موارد مختلفی توجه کنید؛ از جمله آن که کفش را برای کوهنوردی در چه محیط و شرایطی استفاده می‌کنید؟ آیا کوهنوردی شما در مسیرهای سخت و ارتفاع زیاد انجام می‌شود یا مسیرهای ساده و در ارتفاع پایین را انتخاب کرده‌اید؟ میزان گرما، بارندگی و شرایط جوی در محیط مورد نظرتان چگونه است؟ همچنین توجه کنید که کفش کوهنوردی را برای چه فصلی خریداری کرده و مورد استفاده قرار می‌دهید.

علاوه بر توجه به میزان گرم نگه داشتن کفش در فصل زمستان و یا میزان هوا خوری مناسب آن در فصل‌های گرمتر سال، در صورتی که قصد کوهنوردی در فصل زمستان و مسیرهای پر از برف و همراه با یخ بندان را دارید، بهتر است از کفش کوهنوردی استوک‌دار با ساق بلند استفاده کنید. همچنین این کفش‌ها باید از دو لایه چرم ساخته شده باشند تا بتوانند در شرایط سخت برفی نیز به شما کمک کنند. اما علاوه بر تمامی نکات گفته شده هنگام خرید کفش کوهنوردی به چه نکات دیگری توجه کنیم؟ ادامه‌ی مقاله را مطالعه کنید.

اندازه و سایز مناسب

بدون شک همه‌ی ما هنگام خرید تمامی کفش‌ها به اولین مسئله‌ای که توجه می‌کنیم سایز و اندازه‌ی کفش است. کفش باید کاملاً مناسب با اندازه‌ی پا باشد و در آن احساس راحتی کنیم. این مسئله در انتخاب کفش کوهنوردی بسیار مهم‌تر و قابل توجه‌تر است. شما باید کفشی را انتخاب کنید که کاملاً متناسب با سایز پایتان بوده و در آن احساس راحتی کنید. هنگام خرید کفش‌های معمولی، گاهی ممکن است کفش در بخش‌هایی مثل پنچه به نظر تنگ بیاید که در این مواقع، فروشنده به شما می‌گوید بعد از مدتی استفاده، کفش اصطلاحاً جا باز می‌کند.

اما در مورد کفش‌های کوهنوردی این گونه نیست و باید کفشی را انتخاب کنید که در تمامی بخش‌های آن احساس راحتی داشته باشید. در بعضی موارد، کوهنوردان حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنند که کفش کوهنوردی را به اندازه‌ی یک سایز بزرگتر انتخاب کنید؛ اما این سایز بزرگ نباید به صورتی باشد که جابجایی با کفش و حرکت با آن برای شما سخت باشد.

کفش کوهنوردی نباید زیاد از حد گشاد باشد؛ چرا که باعث حرکت اضافه‌ی پا در کفش و در نهایت ایجاد تاول پوستی می‌شود. همچنین نباید بیش از حد تنگ و خیلی کیپ باشد؛ زیرا به ناخن‌ها و بستر ناخن آسیب می‌رساند. قوزک پا به هیچ عنوان نباید تحت فشار باشد. فشار زیاد در قوزک و پاشنه باعث درد و خستگی پا می‌شود و کار را برای کوهنورد سخت می‌کند.

سال ساخت

برخلاف سایز و اندازه که همه در هر خرید کفشی به آن توجه می‌کنند، سال تولید و ساخت کفش کمتر مورد توجه عموم قرار می‌گیرد. ممکن است کفشی از یک برند معروف بخرید که سال‌ها از تولید آن گذشته باشد و چون نو و دست اول بوده، تصور کنید کیفیت بالای خود را حفظ کرده است. اما قبل از خرید بهتر است بدانید که چسب‌های به کار رفته در ساخت کفش‌های کوهنوردی، در بهترین حالت خود تاریخ انقضایی تا حدود ۵ سال دارند. (تاریخ انقضای کفش‌های کوهنوردی، معمولاً بر روی زبانه‌ی کفش و یا در زیر کفی داخلی کفش قابل مشاهده است.) بعد از گذشت این تاریخ، چسب‌ها به راحتی در برابر شرایط جوی مختلف مانند گرما، سرما و یا آب، خاصیت خود را از دست داده و از هم باز می‌شوند. بنابراین حتماً هنگام خرید سال ساخت کفش را از فروشنده بپرسید.

بلندی و ارتفاع ساق کفش

در مسیر صعود از کوه، یک کوهنورد مجبور می‌شود پایش را در هر جایی قرار دهد. این مکان می‌تواند یک چاله‌ی پر از آب آلوده باشد و یا فضای خالی بین گیاهان خاردار. بنابراین کفش کوهنوردی باید ساق مناسب و با ارتفاع کافی داشته باشد تا بتوانید از آن در شرایط مختلف استفاده کنید. کفش‌های کوهنوردی ساق بلند ارتفاعی بین ۱۴ تا ۱۹ سانتی متر دارند و کفش‌های کوهنوری معمولی، ساق کوتاه‌تری دارند. هنگام خرید کفش حتماً به مسیرهای مورد نظرتان و اینکه چه کفشی مورد نیازتان خواهد بود، توجه کنید.

بندهای کفش

این مورد در راهنمای خرید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. کفش‌های ورزشی و اسپرت معمولاً بندهای کوتاه دارند و تنها در قسمت بالایی کفش تعبیه می‌شوند. اما درست بر خلاف آن، کفش‌های کوهنوردی باید بندهایی بلند داشته که از بالا تا پنجه های پا امتداد داشته باشد. این مساله باعث می شود کفش در پا راحت‌تر بوده، بهتر در پا کیپ شود و هچنین پوشیدن و در آوردن آن راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود. بنابراین بهتر است از خرید کفش‌هایی با بند کوتاه که استفاده از آن را سخت می‌کند، خودداری کنید.

برند و مارک معتبر

گاهی کفش کوهنوردی برای شما پلی میان مرگ و زندگی خواهد بود. اگر قصد کوهنوردی حرفه‌ای دارید، گاهی ممکن است در شرایط بسیار سخت واقع شوید. قرار گرفتن در شرایط سخت در صورتی که کفش شما نامناسب باشد، می‌تواند برای شما گران تمام شود! بنابراین کیفیت کار و سلامت خود را فدای قیمت نکنید! سعی کنید قبل از خرید، برندها و مارک‌های معروف در زمینه تولید کفش کوهنوردی را شناسایی کرده، ویژگی‌های هر کدام را بخوانید و از دوستانی که از آن‌ها استفاده کرده‌اند سؤال بپرسید، تا بتوانید کفشی با برند قابل اطمینان و مناسب خریداری کنید. (در انتهای صفحه لینک خرید بعضی از کفش‌های اورجینال برندهای معروف قرار داده شده است.)

گارانتی و ضمانت نامه

در صورتی که کفش کوهنوردی شما از برندی معروف و معتبر است به احتمال زیاد خرید آن به همراه گارانتی و ضمانت نامه خواهد بود. این گارانتی به شما این اطمینان را می‌دهد که کفشی اصل و اورجینال خرید کرده‌اید و در صورت بروز مشکل می‌توانید رفع اشکال کنید. در حالت کلی، کفشی را که با کیفیت بالا و ضمانت نامه خریداری می کنید تا بیش از ۵ سال می‌توانید با خیال راحت مورد استفاده قرار دهید.

خرید در ساعاتی که پای شما ورم ندارد

همانطور که می‌دانید صبح‌ها و بعد از بیدار شدن از خواب، دست و پاهای بدن دچار ورم می‌شوند و کمی از اندازه‌ی طبیعی و واقعی خود بزرگتر می‌شوند. همچنین زمانی که برای مدت طولانی پیاده روی می‌کنید، پاهایتان دچار ورم می‌شود. بنابراین بهتر است خرید کفش کوهنوردی را در این زمان‌ها انجام ندهید. زیرا ممکن است در انتخاب سایز مناسب کفش دچار اشتباه شده و سایزی بزرگتر از نیازتان خریداری کنید.

بند کفش را اصولی ببندید

جالب است بدانید حتی نحوه‌ی بستن بند کفش می‌تواند تا حد زیادی در اندازه و راحتی کفش مؤثر باشد. بهتر است هنگام خرید کفش کوهنوردی، بندها را به شکل مناسب و صحیح بسته تا سایز درست با پاهایتان را انتخاب کنید.

امتحان کفش ها

کفش‌های کوه نوردی را قبل از خرید امتحان کنید تا بتوانید تا حدودی از کیفیت و استحکام آن‌ها مطمئن شوید. برای این کار یکی از روش‌ها آن است که روی یک پای خود ایستاده و با پای دیگر به دیوار ضربه بزنید. در صورتی که کفش کوهنوردی مناسب باشد و دارای کیفیت و استحکام لازم باشد، ضربه‌ای به طور مستقیم به پای شما وارد نخواهد شد و مثلاً احساس دردی نخواهید کرد.

خرید با جوراب مخصوص

به این نکته توجه کنید که شما برای کوهنوردی از جوراب‌های ضخیم مخصوص استفاده خواهید کرد. پس بهتر است هنگام خرید کفش نیز جوراب‌های مخصوص خود را همراه داشته باشید تا بتوانید با توجه به آن‌ها سایز مناسب را انتخاب کنید. جوراب‌های مخصوص کوهنوردی ضخیم بوده و در موارد بسیاری تا اندازه‌ی یک سایز می‌تواند بر اندازه‌ی کفش تاثیر بگذارد.

توجه کنید کفش کوهنوردی وسیله‌ای نیست که بخواهید هر روز آن را بخرید. یک کفش مناسب تا چند سال به شما کار می‌دهد. پس تمام این نکات ریز را در خرید خود اعمال کنید.

جنس کفش های کوهنوردی

از موارد مهم در راهنمای خرید کفش کوهنوردی انتخاب جنس آن است. کفش های کوه نوردی در مدل‌های مختلف از مواد و جنس‌های گوناگون ساخته می‌شوند که هر کدام، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. رایج‌ترین موادی که در ساخت کفش کوه کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلاستیک، چرم طبیعی یا مصنوعی، پارچه‌های مخصوص و ترکیبات پارچه‌ای جدید مانند گورتکس است.

هر کدام از این جنس‌های مختلف، ویژگی‌های خاص خود را دارد. برای مثال کفش کوهنوردی چرمی، انعطاف پذیری بالایی داشته و تهویه‌ی مناسبی دارد. از طرفی کفش‌های پلاستیکی سبک‌تر هستند، عایق گرمایی بهتری نسبت به دیگر کفش ها بوده و در برابر سرما و باد مقاوم‌تر هستند. البته استفاده از این کفش‌ها در زمین‌های نرم و کم شیب مناسب نیست و انعطاف پذیری آن‌ها نسبت به کفش‌های چرمی کم‌تر است.

انواع متریال مصرفی برای تولید کفش‌های کوهنوردی در چند عنوان است: چرم (مصنوعی یا طبیعی)، پارچه‌های گورتکس، سیمپاتکس (که عایق باد، رطوبت و قابل تنفس است.)، مواد نوترکیب (مانند کولار یا پارچه‌های ضربه گیر)، تین‌سولیت (که خاصیت حفظ گرمای پا در زمستان را دارد.) و فایبرگلاس (که در میان کو‌هنوردان ایرانی به پلاستیکی معروف است و برای کوه نوردی اصلا مناسب نیست.)

ویژگی های مهم و اساسی کفی و رویه کفش ها

کفی و رویه دو بخش بسیار مهم در انواع مختلف کفش کوهنوردی است که هر کدام باید دارای ویژگی‌های خاص خود باشد. کفی کفش یک لایه ویژه از لاستیک و کربن است که سخت، محکم و ضد لغزش است.

کفی باید ضربه گیر باشد، با توجه به نوع و جنس کفش انعطاف پذیری کافی داشته باشد، اصطکاک خوب و مقاومت بالایی داشته باشد و وضعیت استقرار مناسب کف پا داخل کفش را نیز حفظ کند. همچنین کفی باید آج و لژهای عمیق داشته باشد تا توانایی حرکت در مسیرهای سخت را نیز به شما بدهد.

رویه کفش نیز باید ویژگی های مهم و اصولی داشته باشد؛ برای مثال ضد آب بوده و قابلیت تعریق داشته باشد. همچنین در عین محکم بودن قابلیت ارتجاعی داشته و نرم و انعطاف پذیر باشد. در برابر سرما، گرما و شرایط محیطی مقاوم باشد و دچار پوسیدگی نشود. لایه روی کفش کوهنوردی حتماً باید تا قوزک پا امتداد داشته و آن را پوشش دهد.

پیشنهاد: راهنمای جامع خرید لپ تاپ را بخوانید!

رهنمای معرفی و بررسی انواع کفش کوهنوردی

راهنمای معرفی انواع کفش کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی در مدل‌ها و انواع مختلفی در بازار موجود هستند و با توجه به نیاز خود و مسیری که قرار است پیمایش کنید، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای خود انتخاب کنید. در ادامه‌ی این مطلب راهنما، شما را با انواع کفش کوهنوردی و ویژگی‌های هر کدام آشنا می کنیم تا تمامی نکات لازم راجع به خرید کفش کوهنوردی را با شما به اشتراک گذاشته باشیم.

کفش راهپیمایی (Walking)

کفش راهپیمایی ساده‌ترین نوع کفش کوهنوردی است که برای پیاده روی‌های روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کفش‌ها نیز باید سبک بوده و معمولاً بدون ساق هستند.

کفش کوه پیمایی (Trekking)

این نوع از کفش های کوه نوردی مناسب مسیرهای کویری، جنگل و ارتفاعات نه چندان بلند و فاقد برف است. زیره‌ی این کفش‌ها تا اندازه‌ی متوسطی انعطاف پذیر بوده و جنس رویه‌ی آن معمولاً چرم یا پارچه‌ی ضد آب است. در صورتی که قصد کوهنوردی در مسیرهای کوهستانی برفی، کوهنوردی در زمستان و یا حرکت در مسیرهای سنگلاخی را دارید، به هیچ وجه انتخاب شما نباید این مدل از انواع کفش کوهنوردی باشد.

کفش کوهنوردی (Mountaineering)

این نوع کفش برای صعودهای چند روزه در فصل‌های خنک سال و صعودهای یک روزه در فصل زمستان بسیار مناسب است. این نوع از کفش‌ها در واقع کاربردهایی نیمه سنگین دارند و معمولاً دارای ساق بلند و ارتفاع بین ۱۴ تا ۱۹ سانتی متر هستند. این نوع از کفش‌ها کاملاً ساق پا را پوشش می‌دهند و از آن، در برابر ضربه و شرایط نامناسب محافظت می‌کنند.

کفش کوهنوردی سنگین تک پوش (High Mountain)

یکی از حرفه‌ای ترین انواع کفش کوهنوردی، کفش تک پوش سنگین است که بیشتر برای صعودهای فنی در یخ‌نوردی و میکس و صعودهای زمستانه‌ی چند روزه تا ارتفاعی کم‌تر از ۵ هزار متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف دیگر انواع کفش‌های کوهنوردی، کفه‌ی این کفش هیچ گونه انعطاف پذیری نداشته و برای حرکت روی برف و یخ می‌توانید روی تمام سطح کفی آن گرامپون یا یخ شکن نصب کنید.

از آن جا که کفی این کفش‌ها فاقد انعطاف پذیری است، به هیچ وجه جز در مسیرهای برفی و یخی، نباید از آن‌ها استفاده کرد؛ زیرا به پاهایتان فشار آمده و تاول خواهد زد. همچنین در ساخت این نوع از کفش کوهنوردی از نخ استفاده نشده و بخش‌های مختلف آن به وسیله‌ی چسب به یکدیگر متصل شده‌اند. بنابرای هنگام خرید به تاریخ انقضای چسب آن توجه کنید.

کفش کوهنوردی سنگین دو پوش (High Mountain)

این نوع کفش کوهنوردی، کفشی بسیار قوی و سنگین و البته فاقد انعطاف پذیری است. همانطور که از اسم آن مشخص است، دارای دو پوش است. پوش اول یک کفش کوچک به اندازه‌ی پای کوهنورد است که درون یک پوش بزرگتر قرار می‌گیرد. می‌توانید به راحتی هنگام استراحت در چادر، پوش بزرگتر را درآورده و از پوش کوچک استفاده کنید. از این کفش کوهنوردی می‌توان برای صخره‌های یخی، ارتفاعات بالای ۷ هزار متر در فصل‌های خنک و زیر ۷ هزار متر در فصل زمستان استفاده کنید.

کفش هیمالیا نوردی (Expedition)

این نوع از کفش‌های کوهنوردی بسیار محکم و حرفه‌ای بوده و کفی آن هیچ گونه کشش و انعطافی ندارد. این کفش دارای سه پوش مجزا و مختلف بوده که هر کدام ویژگی و کاربرد خاص خود را دارند. برای نمونه، پوش اولیه آن یک گتر بلند است که به تمام دور کفش دوخته شده و تمام رویه و اطراف آن را در برمی‌گیرد. بر تمامی بخش‌های کف آن می‌توانید گرامپون نصب کرده و آن را برای مسیرهای برفی، یخی و صعود تا ارتفاعات ۸ هزار متری هیمالیا و ارتفاعات بالای ۷ هزار متر در زمستان مورد استفاده قرار دهید.

کفش یخ نوردی (Ice Climbing)

از دیگر انواع مختلف کفش کوهنوردی، کفش یخ نوردی است که به طور اختصاصی تنها برای مسیر در صخره‌های یخی استفاده می‌شود. این کفش‌ها بسیار سبک هستند و یخ شکن و کرامپون‌های آن‌ها به صورت دائمی به کفش وصل است.

کفش سنگ نوردی (Climbing)

کفش‌های سنگ نوردی هم یک نوع دیگر از کفش‌های کوهنوردی است که بسیار سبک هستند و برای سنگ نوردی، صخره نوردی و دیواره نوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به کاربری خاص این نوع از کفش‌ها، آن‌ها را از مواد خاص و در شکل‌های خاصی طراحی می‌کنند و می‌سازند.

فرق کفش کوهنوردی زنانه و مردانه در راهنمای جامع خرید

راهنمای خرید کفش کوهنوردی زنانه

از نظر نکات راهنمای خرید، مطلب متفاوت و اضافه‌تری برای کفش کوهنوردی زنانه وجود ندارد. برای خرید کفش کوهنوردی مخصوص خانم‌ها و بانوان، می‌بایست به همان نکات مربوط به ایمنی و استحکام کفش و هدف کوهنورد از خرید آن اشاره کرد. تنها تفاوت قابل اشاره و فرق محسوس در کفش کوهنوردی زنانه و مردانه، سایز و طرح آن‌ها است. کفش‌های کوه نوردی زنان و خانم‌ها بعضاً طرح و رنگ‌های شادتر و زنانه‌تر دارند (گرچه در بسیاری موارد از نظر طرح و ظاهر، تفاوتی بین کفش آن‌ها و کفش آقایان نیست) و از سایز 37 تا 41 را شامل می‌شوند. در صورتی که کفش مردانه از سایز 40 به بالا شروع می‌شود.

نحوه نگهداری و مراقبت از کفش کوهنوردی

 لازم است پس از هر بار استفاده از کفش و بازگشت از کوهنوردی، داخل کفش را از پارچه و یا کاغذ خشک پرکنید و بند آن را ببندید تا کفش شکل و حالت خود را حفظ کند. درست مثل روز اول! همچنین باید توجه داشته باشید که کفش را در جای خشک با دمای متعادل نگهداری کنید و از قرار دادن آن در مکان‌های بسیار گرم و یا بسیار سرد و یا در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

برای تمیز کردن کفش، بندهای آن را باز و کفی کفش را خارج کنید. پس از آن کفش را زیر آب سرد ببرید و با یک برس گل و لای، روی کفش را بشویید. سعی کنید حتی الامکان داخل کفش آب نرود. برای خشک شدن، کفش را در هوای معمولی قرار دهید و برای این کار، از گرما و آتش و نور مستقیم آفتاب استفاده نکنید.

بهترین برندهای تولید کفش کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی به دلیل نیاز به کیفیت مطلوب و جنس مقاوم، با قیمت بالاتری نسبت به سایر کفش‌ها در بازار به فروش می‌رسند. به همین دلیل، سعی کنید حالا که قرار است کفش گران قیمتی بخرید، از محصولات برندهای معتبر خرید کنید تا اطمینان کافی از کیفیت را به شما بدهد و خریدی هوشمندانه و بدون دغدغه داشته باشید. 

برندهای خارجی سالومون (salomon)، هامتو (Humtto)، لوا (Lowa)، کین (Keen)، اوبوز (Oboz)، لاسپورتیوا (La Sportiva)، اسکارپا (Scarpa)، نورث فیس (North Face)، کلمبیا (Columbia)، کاترپیلار (CAT)، کریمور (Karrimor)، مِرِل (Merrell)، ماموت (Mammut)، سالیوا (Salewa) و برندهای ایرانی قایا (Qaya)، پاما (Pama)، سهند (Sahand) و… را می‌توان برندهای مهم در زمینه‌ی تولید کفش کوهنوردی نام برد.

بهترین برندهای کفش کوهنوردیکشور مبدأ و تولید کنندهتاریخ شروع فعالیت
هامتو (humtto)آمریکا + چینسال 1985 میلادی
نورث فیس (North face)آمریکاسال 1968 میلادی
کلمبیا (columbia)پورتلند، آمریکاسال 1938 میلادی
ماموت (Mammut)سوئیسسال 1862 میلادی
کاترپیلار (cat)آمریکاسال 1925 میلادی
سالومون (salomon)فنلاند + آمریکاسال 1947 میلادی
اسکارپا (scarpa)ایتالیاسال 1938 میلادی
سالیوا (salewa)آلمانسال 1935 میلادی
قایا (gaya)تبریز، ایرانسال 1376 شمسی

خرید اینترنتی کفش اورجینال کوهنوردی

از طریق لینک‌های زیر می‌توانید کفش‌های موجود در سایت دیجی کالا با برندهای معتبر و اورجینال و اصل را مشاهده و خرید کنید.

بهترین کفش های کوهنوردی ایرانی

در صفحه معرفی بهترین کفش های کوهنوردی ایرانی، می‌توانید با متن و عکس و مقایسه، محصولات ایرانی ارائه شده در این زمینه را مشاهده کنید.

جست و جوی اخیر کاربران برای ورود به این صفحه

  • راهنمای خرید کفش کوهنوردی
5/5 - (4 امتیاز)