چگونه لپ تاپ با کیفیت و مناسب را تشخیص دهیم؟ (راهنمای جامع خرید)

راهنمای جامع خرید لپ تاپ | چطور لپ تاپ انتخاب کنیم؟
5/5 - (4 امتیاز)

فهرست مطالب

چرا باید لپ تاپ بخریم؟ کاربرد آن چیست؟

در این راهنمای جامع خرید لپ تاپ به صورت کامل و مفصل شما را با نحوه‌ی انتخاب و تشخیص لپ تاپ مناسب آشنا می‌کنیم. لپ تاپ یکی از کاربردی‌ترین وسایل الکترونیکی و دیجیتال است که دانشجویان، مهندسان، کارمندان، گیمرها و افراد عادی از آن برای انجام کارهای خود استفاده می کنند. مهم‌ترین مشخصه‌ی لپ‌تاپ این است که یک کامپیوتر شخصی قابل حمل است و به راحتی در کیف جا می‌شود و می‌توان آن را به هر جا برد.

هر چقدر استفاده از گوشی‌های هوشمند رایج شود، باز هم بسیاری از افراد به لپ تاپ نیاز دارند. چون بسیاری از نرم‌افزارهای ویندوز، جایگزینی در گوشی‌های موبایل ندارند. ضمن این‌که خیلی از کارها را نمی‌توان با صفحات 4 تا 6 اینچی موبایل انجام داد و نیاز به مانیتور بزرگ‌تری داریم. برای انجام برخی کارها نیز نیاز به نشستن پشت صندلی و میز است؛ مثل تایپ کردن و… گوشی‌های موبایل‌ 6 اینچی (فبلت) توانستند تبلت‌ها را از رواج بیندازند، اما هنوز نمی‌توانند جایگزین بسیاری از کاربردهای لپ‌تاپ باشند.

راستی! لپ تاپ یک واژه‌ی انگلیسی است و تلفظ درست آن به همین صورتی است که آن را تایپ کردیم. پس نوشتن لب‌تاب یا لپ‌تاب و … صحیح نیست.

پیشنهاد: مقاله‌ی «چطور پول پس انداز کنم و لپ‌تاپ بخرم» را بخوانید.

راهنمای خرید لپ تاپ از فروشگاه های اینترنتی به صورت کامل و جامع

نیاز به راهنمای جامع و کامل خرید برای لپ تاپ

از آن جایی که برای انتخاب این دستگاه، نیاز به دانستن فاکتورهای مهم و تخصصی داریم و همه‌ی افراد این اطلاعات را ندارند، ضرورت مطالعه‌ی راهنمای کامل و جامع خرید برای آن کاملاَ حس می‌شود. متأسفانه بارها مشاهده شده، افرادی از این ناآگاهی سوء استفاده کرده و لپتاپ‌های معمولی و حتی ضعیف را به اسم لپ‌تاپ قدرتمند و جدید به افراد تحمیل و هزینه‌ی گزافی از آنها دریافت کرده‌اند. مثلاً یک دوست یا آشنا از خارج با شما تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند لپ‌تاپ بسیار مدرن و جدیدی سراغ دارد که در ایران وجود ندارد. شما نیز با اعتماد به آن شخص پول زیادی را پرداخت می‌کنید و در نهایت با لپ تاپی مواجه می‌شوید که مشابهش در ایران حداقل 30 یا 40 درصد ارزان‌تر وجود دارد و شما مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اید.

پس پیشنهاد می‌کنیم به جای اعتماد بی‌جا به افراد غیرقابل اعتماد، راهنمای خرید لپ تاپ کاملی که در این صفحه برای شما تنظیم کرده‌ایم را مطالعه کنید تا از هر مشاور و پیشنهاد دهنده‌ای بی‌نیاز شوید. در این مطلب جامع، شما را با فاکتورهای مهمی آشنا می‌کنیم تا بتوانید لپ‌تاپی مناسب و باکیفیت را متناسب با سرمایه‌تان برای خود تهیه کنید. این بخش جامع‌ترین راهنمای خرید لپ تاپ را پیش روی شما قرار داده تا اگر قصد خرید این دستگاه دیجیتالی را دارید، با خیال آسوده‌تر اقدام کنید.

مطلب کامل و جامع درباره این که چطور لپ تاپ خوب و خوش قیمت بخریم

راهنمای انتخاب انواع لپ تاپ بر اساس اندازه و وزن

لپ تاپ های متوسط (Laptop و Notebook)

این دسته عمومی‌ترین و رایج‌ترین لپ‌تاپ‌ها را شامل می‌شود و اکثر افرادی که به قصد خرید لپ‌تاپ وارد یک فروشگاه می‌شوند، به دنبال چنین لپ‌تاپ‌هایی هستند؛ یعنی لپ‌تاپی در بازه‌ی صفحه نمایش 11 تا 17 اینچ و با وزنی بین 1 و نیم تا 3 کیلوگرم.

نوت بوک‌ها (Notebook) هم در این دسته قرار می‌گیرند. امروزه تفاوت لپ‌تاپ و نوت بوک چندان قابل تشخیص نیست و در سال‌های اخیر هر دو را به یک اسم و در یک طبقه قرار می‌دهند. اما در گذشته مسئله کمی فرق می‌کرد. لپ‌تاپ وسیله‌ای بود که تمایل داشت یک رایانه‌ی قابل حمل نزدیک به کامپیوتر شخصی باشد. چون در آن زمان، رایانه‌های قابل حمل، از نظر امکانات و قابلیت اصلاً به پای کامپیوترهای رومیزی نمی‌رسیدند. اما نوت بوک‌ها در وزن و ابعاد کمی کوچک‌تر و در امکانات ضعیف‌تر از لپ‌تاپ بودند.

با پیشرفت تکنولوژی، لپ‌تاپ‌ها ضمن نزدیک شدن به کامپیوترهای PC و حتی عبور از آن‌ها، باریک‌تر و ظریف‌تر هم شدند؛ تا جایی که دیگر تفاوتی بین نوت‌بوک و لپ‌تاپ باقی نماند.

نت بوک ها (Netbook)

نت بوک از انواع دیگری از این دستگاه‌های دیجیتال است که در این بخش از راهنمای خرید لپ تاپ به شما معرفی خواهیم کرد. نت بوک سایز کوچک شده‌ی لپ تاپ است که یک موج زودگذر بود و برای استفاده از لپ‌تاپ در حد وبگردی و کارهای ابتدایی ساخته شدند. این دستگاه‌های دیجیتالی معمولاً سایزی بین ۷ تا ۱۱ اینچ داشته و بین ۱ تا ۱٫۵ کیلوگرم وزن داشتند. نت بوک‌ها امکانات و توانایی‌های کم‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌ها داشتند و با قیمت پایین‌تری نیز به فروش می‌رسیدند. مثلاً درایو نوری نداشتند و برای استفاده از CD و DVD نیاز به خرید دستگاه جانبی و مجزا داشتیم.

به دلیل شباهت عنوان با نوت‌بوک، بسیاری از خریداران و حتی فروشندگان، نت بوک را با نوت بوک اشتباه می‌گیرند و در سایت‌های فروشگاهی، لپ‌تاپ‌های قدرتمندی را در دسته‌بندی نت بوک‌ها می‌بینیم که جای تعجب دارد!

اولترابوک یا آلترابوک (Ultrabook)

در این بخش از راهنمای جامع خرید لپ تاپ، شما را با یک گزینه‌ی دیگر برای خرید آشنا می‌کنیم. نت بوک‌ها به دلیل ضعف‌های عملکردی و پردازشی که داشتند کمتر مورد استفاده قرار گرفتند و جای خودشان را به الترابوک‌ها دادند. لپ تاپ یک رایانه‌ی قابل حمل است؛ حالا اگر بخواهیم یک لپ تاپ قابل حمل داشته باشیم و ضعف‌های نت بوک را هم نداشته باشد، آلترابوک خواهیم داشت. یعنی لپ‌تاپی که بسیار نازک و سبک است ولی از نت بوک‌ها پردازش قوی‌تری دارد. چیزی بین نت بوک و لپ تاپ؛ یا چیزی بین تبلت و لپ تاپ.

اولترابوک برای افرادی مناسب است که دائم در سفر هستند و نیاز به لپ‌تاپ سبک‌تری دارند. آلترابوک‌ها اندازه‌ای بین ۱۲ تا ۱۴ اینچ داشته و بین ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن دارند. طراحی این دستگاه ها بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده و قیمت نسبتاً بالایی نیز دارند.

نکته‌ی مثبت الترابوک‌ها عملکرد باتری آن‌ها است که نسبت به لپ‌تاپ‌ها شارژ طولانی‌تری نگه‌داری می‌کنند. چرا که در سفر دسترسی به برق و شارژ چندان راحت نیست و این مدل دستگاه‌ها باید باتری بهتری داشته باشند. اما نکته این‌جاست که این دستگاه‌های دیجیتال برای افزایش طول عمر باطری از پردازنده‌های کم مصرف استفاده می‌کنند. این مساله باعث می شود که طول عمر باطری بالا رفته؛ اما در عوض قدرت پردازشگر کاهش پیدا کند. مثلاً پردازنده‌ی Core i7 در آلترابوک، ویژگی‌هایی مشابه با یک پردازنده‌ی Core i5 دارد.

لپ تاپ های هیبریدی (Hybrid Laptop)

اصطلاح هیبریدی به معنی ترکیبی است. مثلاً خودروی هیبریدی یعنی اتومبیلی که هم بنزینی است و هم برقی یا جنگ هیبریدی یعنی جنگی که ترکیبی از جنگ سخت و نرم و رسانه‌ای و شناختی است. لپ تاپ‌های هیبریدی نیز ترکیب لپ تاپ + تبلت هستند؛ از نظر داشتن صفحه‌ی لمسی. یعنی لپ‌تاپی که صفحه‌ی نمایش لمسی دارد.

با وجود این‌که این دستگاه‌ها دارای ویژگی‌های دوگانه هستند؛ اما در هر مدل، گرایش بیشتری به یکی از دو دستگاه عنوان شده وجود دارد. برای مثال اگر سیستم عامل دستگاه اندروید بوده و یا از پردازنده ARM استفاده کند، دستگاه بیشتر مشابه تبلت بوده و اگر سیستم عامل دستگاه ویندوز بوده و یا پردازنده‌ی آن X86 باشد، دستگاه مشابه با لپ تاپ خواهد بود. در نظر داشته باشید قابلیت لمسی بودن لپ‌تاپ، قیمت آن را تا حدی بالا می‌برد.

اقسام دیگر لپ تاپ

انواع دیگری نیز در لپ‌تاپ‌ها دیده می‌شوند. مثلاً مک بوک (Macbook) عنوان لپتاپ‌های شرکت اپل است. سیستم عامل مک بوک، MacOS است؛ نه ویندوز. مک بوک ایر نسبت به مک بوک و مک بوک پرو، عمر باتری بیشتری دارد و مک بوک پرو نسبت به دیگر مک بوک‌ها، از نمایشگر بهتری برخوردار است.

کروم بوک (Chromebook) توسط گوگل ساخته شده و با سیستم عامل کروم کار می‌کند. استقبال چندانی از این نوع لپ تاپ به عمل نیامده است؛ چرا که سیستم عامل ویندوز در لپ‌تاپ‌ها طرفدار بیشتری دارد.

سرفیس (Surface) لپ‌تاپ‌های ساخت شرکت مایکروسافت هستند و از سیستم عامل ویندوز بهره می‌برند. البته مایکروسافت تبلت‌های سرفیس نیز ارائه کرده که در بعضی مدل‌های آن تبلت همراه با کیبورد است.

راهنمای خرید مفصل و مبسوط و تشریحی درباره انواع لپ تاپ های بازار

راهنمای خرید انواع لپ تاپ بر اساس کاربرد و نوع کاربری

بسیار مهم است که خواسته‌ی شما از لپ تاپ چیست و بر اساس آن دست به انتخاب و خرید بزنید. ممکن است کسی فقط به قصد پخش فیلم و موزیک یا وبگردی یا تایپ و کار با نرم افزارهای آفیس لپ تاپ بخرد. این شخص اگر لپ‌تاپ مناسب مهندسان یا گیمرها را خریداری کند،‌ فقط پول اضافه پرداخت کرده و قابلیت‌های گرافیکی و پردازشی لپ‌تاپ به کارش نخواهد آمد. پس قبل از هر چیز به این فکر کنید که نیاز شما چیست و از لپ‌تاپ چه می‌خواهید.

لپ تاپ دانشجویی و دانش آموزی

کاربرد یک لپ‌تاپ برای عموم دانشجویان و دانش آموزان در حد تایپ مقالات و مرور اینترنت و استفاده از نرم افزارهای رایج ویندوز است. بنابراین به لپ‌تاپی با پردازنده‌ی قوی و گران قیمت نیاز ندارند. از طرفی لپ‌تاپ دانشجویی و دانش آموزی باید سبک و قابل حمل باشد. خصوصاً دانشجویان و دانش‌آموزان دختر نمی‌توانند ساعت‌ها کیف لپ‌تاپی که با شارژر و ماوس و جزوه و… پر شده را با خود حمل کنند. پس به انتخاب لپ‌تاپی دقت کنید که وزن آن در کمترین حالت باشد.

توجه داشته باشید منظور از لپ‌تاپ دانشجویی برای عموم دانشجویان است که نیاز به انجام کارهای سبک دارند. اگر دانشجویی در رشته‌های مهندسی و طراحی و گرافیک مشغول است و نیاز به پردازشگر قوی و گرافیک قدرتمند و رم بالا دارد، این دسته لپ‌تاپ‌ها برای او مناسب نیست.

در ضمن به داشتن قابلیت خروجی VGA هم توجه کنید؛ چرا که با وجود معرفی پورت جدید و قوی‌تر HDMI هنوز هم بیشتر نمایشگر‌ها و ویدیو پرژکتور‌های قدیمی موجود در مؤسسات و دانشگاه‌ها از همان اتصال VGA استفاده می‌کنند.

  • 4 گیگابایت رم (RAM) برای لپ تاپ دانشجویی و دانش آموزی کافی است.

لپ تاپ های اداری و خانگی

این لپ‌تاپ‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌های دانشجویی وضعیت بهتری دارند و می‌توانند به عنوان لپ‌تاپ مالتی مدیا مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین قیمت بالاتری نیز دارند. از طرفی چون معمولاً در جای ثابت استفاده می‌شوند می‌توان زیاد روی وزن آن‌ها حساسیت نشان نداد.

از این دسته لپ‌تاپ‌ها برای پخش فیلم و موسیقی نیز استفاده می‌شود؛ بنابراین به اندازه‌ی صفحه نمایش و کیفیت آن باید توجه کنید؛ همچنین به صدای پخش لپ‌تاپ که قدرت کافی را داشته باشد.

  • 8 گیگابایت رم (RAM) برای لپ تاپ خانگی و اداری کافی است.

لپ تاپ‌های مهندسی و حرفه‌ای و گرافیکی

یک لپتاپ حرفه‌ای باید دارای عمر باتری زیاد، قدرت گرافیکی و قدرت پردازشی بالا باشد. از این دسته لپ‌تاپ‌ها مهندسان و طراحان و صاحبان کسب و کار استفاده می‌کنند. بسیاری از مهندسان در کار خود نیاز به استفاده از نرم افزارهای سنگین دارند. همچنین طراحان و گرافیست‌ها می‌بایست لپ‌تاپ نسبتاً قدرتمندی برای انجام کارهای خود داشته باشند.

البته برای کارهای معمولی از جمله استفاده از فتوشاپ در حد عادی و یا تدوین فیلم در حد خانگی، می‌توان از لپ‌تاپ‌های دسته‌ی قبل (اداری و خانگی) نیز استفاده کرد. اما طراحان حرفه‌ای بایستی از لپ‌تاپ رده بالاتری برای کار خودشان استفاده کنند.

  • 16 گیگابایت رم (RAM) برای لپ تاپ مهندسی و گرافیکی، مناسب است.

لپ تاپ های گیمینگ و مخصوص بازی

لپ‌تاپ مخصوص گیمرها گران‌قیمت‌ترین لپ‌تاپ‌ها هستند؛ چرا که برای پردازش بازی‌های سنگین و سطح بالا طراحی شده‌اند. اگر به دنبال لپ تاپ گیمینگ هستید، باید به طراحی ظاهر لپ تاپ، امکانات جانبی، قدرت پردازشی و قدرت گرافیکی لپ تاپ اهمیت دهید. ممکن است این لپ‌تاپ‌ها وزن بیشتری نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها داشته باشند.

  • 16 گیگابایت رم (RAM) و بالاتر برای لپ تاپ مخصوص بازی و گیمینگ استفاده می‌شود. در حالت‌های بهتر از رم 32 گیگ به بالا می‌توان استفاده کرد.
کدام لپ تاپ ایسوس asus را برای خرید انتخاب کنیم؟

نکات عمومی در راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای جامع و کامل شناسور درباره‌ی خرید لپ تاپ ادامه دارد! هنوز در اواسط راه هستیم! پیش از بررسی قابلیت‌های لپ‌تاپ‌ها به صورت جزئی و تخصصی، نیاز است کلیاتی درباره‌ی آنها بدانیم و از فاکتورها و مسائل عمومی در مورد لپ‌تاپ‌ها شناخت پیدا کنیم. اگر قصد خرید لپ تاپ دارید و هیچ اطلاعی راجع به آن ندارید، نگران نباشید! با شناسور همراه شوید تا تمامی نکات مهم در خرید این دستگاه دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

نیاز سنجی

اولین نکته‌ی عمومی در خرید لپ تاپ، توجه به این مساله است که قصد خرید شما از این دستگاه دیجیتال چیست؟ بهتر است در گام اول برای خود تشریح کنید که لپ تاپ را برای چه کاری نیاز دارید. ممکن است یک لپ تاپ برای دوست شما بهترین گزینه باشد، در حالی‌که برای شخص شما چندان گزینه مناسبی به نظر نرسد.

با استفاده از آن‌چه در بخش قبل خواندید، می‌توانید نیازسنجی کنید و بفهمید کدام دسته لپ‌تاپ از نظر کاربری برای شما مناسب‌تر است.

سایز و وزن

نکته‌‌ی بعد ابعاد و وزن لپ‌تاپ است. باید بدانید چه ابعاد و سایز لپتاپی را می‌خواهید. اندازه‌ی لپ‌تاپ ارتباط مستقیمی با وزن آن نیز دارد. هرچه ابعاد لپ‌تاپ و سایر صفحه نمایش آن بزرگ‌تر باشد، وزن آن نیز بیش‌تر خواهد بود. آیا قصد دارید از لپ‌تاپ بر روی میز خود استفاده کنید و یا شخصی هستید که مدام در حال جابه‌جایی هستید و باید لپ‌تاپ را با خودتان به جاهای مختلف ببرید؟ هر کدام از این حالت‌ها، انتخاب شما را متفاوت خواهد کرد.

اگر قصد ندارید بعد از خرید لپ تاپ، آن را هر روز جابه‌جا کنید و آن را به عنوان جایگزینی برای کامپیوتر شخصی تهیه می‌کنید، سایز بزرگ و وزن زیاد آن مشکل ساز نخواهد شد. اما اگر آن را برای دانشگاه می‌خواهید و مجبور هستید که هر روز کیف یا کوله‌ی لپ تاپ را با خود حمل کنید، خرید یک دستگاه بزرگ و سنگین نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات

مسئله‌ی مهم دیگر در راهنمای خرید لپتاپ که افراد زیادی به آن بی‌توجه هستند، ضمانت و گارانتی، خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات سیستم در بازار است. لپ‌تاپ خوش قیمتی پیدا کرده‌اید که امکانات مناسبی دارد؛ اما آیا به این توجه کرده‌اید که برند ناشناخته‌ای است و ممکن است در صورت خرابی احتمالی، نتوانید قطعات داخلی آن را در بازار پیدا کنید؟

حتی این اتفاق برای برندهای معروف نیز می‌افتد. بیش از 10 سال پیش، لپ‌تاپ‌های برند دل Dell، یکی از پرطرفدارترین لپ‌تاپ‌ها در ایران بودند. اما به مرور برندهای دیگر از جمله ایسوس Asus و لنوو Lenovo جای آن را گرفتند و نمایندگی‌ها و قطعات دل در بازار کاهش پیدا کرد. البته بعدها کم کم دوباره بخشی از بازار را از آن خود کرد. پس به این نکات جانبی و عمومی باید حتماً توجه داشته باشید.

مقایسه‌ی هزینه و برند

گام بعدی توجه به هزینه و برند دستگاه مورد نظرتان است. همان‌طور که خرید یک فرش یا روتختی یا مبلمان در فروشگاه‌های شمال شهر قیمت بالاتری دارد و همان محصولات را در فروشگاه‌های دیگر می‌توان با قیمت بسیار پایین‌تر پیدا کرد؛ برای خرید لپ‌تاپ‌های برندهای رده بالا نیز باید قیمت بیشتری پرداخت کنید. پس به این توجه داشته باشید که آیا حاضرید هزینه‌ی برند را بدهید یا خیر؟

این مسئله در تمام محصولات صادق است. مثلاً یک گوشی سامسونگ با مشخصات خاص را در نظر بگیرید، گوشی موبایلی مشابه آن با همان مشخصات ولی با برند دیگر، چندین درصد ارزان‌تر است و خریدار باید پول برند سامسونگ را نیز پرداخت کند.

ممکن است شنیده باشید که لپتاپ اپل جزو لوکس‌ترین برندهای لپ تاپ موجود در بازار است؛ اما شاید نخواهید پول برند آن را بپردازید و می‌توان همان مشخصات را در برند دیگر مثلاً لنوو یا ایسوس با قیمت مناسب‌تر پیدا کرد. در واقع برای خرید لپ تاپ در ابتدا هزینه و پولی که کنار گذاشته‌اید را مشخص کرده و سپس تحقیق کنید  که در این محدوده، بهترین برند برای شما چیست؟

پیشنهاد: بهترین مارک هارد اکسترنال در بازار را بخوانید.

راهنمای مفصل و تخصصی برای خرید و فروش انواع لپ تاپ

نکات تخصصی در راهنمای خرید لپتاپ

در بخش بالا نکات عمومی در راهنمای خرید لپ‌تاپ را به شما معرفی کردیم؛ اما در کنار این موارد عمومی، خوب است با واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی در این دستگاه‌های دیجیتال نیز آشنا شوید تا بتوانید انتخاب و خریدی ایده‌آل و مناسب داشته باشید.

سیستم عامل

یکی از نکات تخصصی در راهنمای خرید لپ تاپ، توجه به نوع سیستم عامل و خرید لپ تاپ با داشتن سیستم عامل و یا بدون آن است. سیستم عامل، نرم افزار پایه و اصلی هر دستگاهی است و بدون آن، استفاده از قابلیت‌های دستگاه ممکن نخواهد بود. اما بعضی از لپ‌تاپ‌ها بدون سیستم عامل ارائه می‌شوند که به این معنی است که کار تهیه و نصب سیستم عامل را خودتان باید انجام دهید. البته لپتاپ بدون سیستم عامل، ارزان‌تر از لپ‌تاپی است که با سیستم عامل اورجینال ارائه شده است. لپ تاپی که با سیستم عامل ویندوز در فروشگاه ارائه شود، هزینه‌ی حداقل صد و چند دلاری ویندوز نیز در قیمت آن محاسبه شده است.

در صورتی که شما یک لپ تاپ با سیستم عامل نسخه‌ی اصلی ویندوز را خریداری کنید، از قانون کپی رایت برخوردار بوده و می‌توانید به راحتی در زمان نیاز اقدام به بروز رسانی آن کنید. با داشتن نسخه اورجینال و اصلی سیستم عامل، دچار مشکلات ناشی از باگ‌ها و ویندوزهای غیر اصل نخواهید شد. اما برای لپ‌تاپ بدون ویندوز نیز مسئله‌ی غیرقابل حلی وجود ندارد و می‌توان ویندوز یا سیستم‌عامل‌های دیگر را بر روی آن نصب کرد. فقط نکته در اورجینال بودن یا کرک بودن سیستم‌عاملی نصبی است.

انواع سیستم عامل

سیستم عامل ویندوز Windows

مایکروسافت در گوشی‌های موبایل قافیه را به گوگل و اپل باخت و نتوانست سیستم عامل خودش را در گوشی‌ها و تبلت‌ها رایج کند؛ اما از چند دهه پیش، همیشه در کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها، محبوب‌ترین سیستم عامل، ویندوز بوده که ساخته‌ی شرکت مایکروسافت است. این پلتفورم یکی از انعطاف پذیرترین سیستم‌های عامل است که افراد زیادی به دلیل آشنایی چند ساله با آن، آن را به سیستم‌های دیگر ترجیح می‌دهند. از طرفی بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی مشهور در این سیستم عامل ساخته و طراحی می‌شوند. این سیستم عامل در سال‌های اخیر به‌روز شده و برای لپ‌تاپ‌های لمسی نیز به خوبی کار می‌کند.

سیستم عامل مک macOS

شرکت اپل Apple از قدیم الایام و زمانی که استیو جابز در جوانی به سر می‌برد، ساز مخالف می‌زد و سیستم عامل مخصوص خودش را به همراه محصولاتش ارائه می‌کرد. اپل با وجود این‌که محصولات باکیفیتی تولید می‌کند و برند قابل اطمینانی است؛ اما در زمینه‌ی سیستم عامل، نه در کامپیوترهای شخصی، نه در لپ‌تاپ و نه در گوشی موبایل نتونست عمده‌ی بازار را از آن خود کند. اما با این حال اصرار دارد محصولاتش با سیستم عامل اختصاصی خودش عرضه شوند. نرم افزارهای جانبی زیادی با این سیستم عامل نمی‌توانید پیدا کنید و احتمالاً کارتان در بعضی جاها لنگ می‌ماند.

اگر بخواهید یک مک بوک بخرید، باید بدانید که بر روی آن سیستم عامل مک نصب شده و اگر با ویندوز راحت‌تر هستید و کار با macOS را بلد نیستید، مک بوک برای شما انتخاب مناسبی نیست. البته بر روی لپتاپ‌های اپل Apple هم می‌توان ویندوز نصب کرد؛ اما ممکن است با دشواری‌ها و تعارض‌های نرم‌افزاری مواجه شوید.

سیستم عامل لینوکس Linux

لینوکس سیستم عامل دیگری است که در دستگاه‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. این پلتفورم امنیت بالایی داشته و شرکت‌های معتبر ترجیح می دهند برای جلوگیری از انتشار اطلاعات خود از این سیستم عامل استفاده کنند. کار کردن با این پلتفورم بیشتر مناسب افراد حرفه‌ای و برنامه نویسان و هکرها است و برای افراد عادی، کار کردن با آن کمی دشوار است. سیستم عامل لینوکس جزو سیستم های عامل متن‌باز و رایگان محسوب می‌شود و برنامه نویسان می‌توانند کدهای آن را جهت تغییرات دلخواه دستکاری کنند.

سیستم عامل کروم ChromeOS

کروم سیستم عامل ساخت شرکت گوگل است. این پلتفرم یک سیستم عامل محدود اما ایمن است که در کروم‌بوک‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم عامل دارای ویژگی‌هایی مشابه با ویندوز بوده، با این تفاوت که یک منوی نرم افزاری و میز کار را برای راحتی بیشتر در اختیار کاربر قرار می دهد. در کل سهم بسیار کمی از بازار از این سیستم عامل استفاده می‌کنند و نرم افزارهای قابل توجهی برای آن طراحی و تولید نشده است.

آشنایی با انواع سیستم عامل ها در لپ تاپ هنگام خرید

پردازنده و یا CPU

فاکتور بسیار مهم دیگر در موارد تخصصی راهنمای خرید لپ تاپ، پردازنده و یا CPU دستگاه است. پردازنده در واقع مغز سیستم‌های دیجیتال محسوب شده و کارایی، سرعت و دقت عملکرد دستگاه تا حد بسیار زیادی به قدرت پردازش‌های آن وابسته است. پردازنده‌ی لپ‌تاپ را نمی‌توان بعداً تغییر یا ارتقا داد؛ پس قبل از خرید باید بدانید چه انتخابی خواهید داشت.

دو شرکت Intel و AMD در کنار کمپانی اپل از بازیگران اصلی بازار CPUهای لپ تاپ محسوب می‌شوند. به جز پردازنده‌های شرکت اپل که به طور اختصاصی برای محصولات مک بوک طراحی و استفاده می‌شوند؛ دو شرکت اینتل و ای‌ام‌دی شاید در گذشته تفاوت‌های زیادی در کیفیت ساخت داشتند، اما در سال‌های اخیر با نزدیکتر شدن AMD به اینتل، تفاوت فاحشی در کیفیت دو محصول مشاهده نمی‌شود. با این حال پردازنده‌های اینتل همچنان محبوب‌ترند. در ضمن، در لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای که نیاز به پردازش قوی‌تری وجود دارد، پردازنده‌های اینتل گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شوند. از طرفی پردازنده‌های AMD باعث کاهش مصرف باتری می‌شوند و لپ‌تاپ شارژ باتری بیشتری نگه خواهد داشت.

به چه پردازنده‌ای نیاز دارید؟ گزینه‌های زیر را ببینید:

  • فوق حرفه‌ای: پردازنده ‌Core i۹ یا Core i۷ برند Intel و یا Ryzen ۷ یا Ryzen 9 برند AMD برای شما مناسب است.
  • حرفه‌ای: پردازنده Core i۷ یا Core i۵ اینتل و Ryzen 7 یا Ryzen ۵ برند AMD برای این دسته کارآمد خواهد بود.
  • نیمه حرفه‌ای: پردازنده Core i۵ یا Core i۳ از برند اینتل و 3 Ryzen یا Ryzen 5 از برند AMD مناسب این دسته است.
  • عادی: برای این نوع کاربری، پردازنده Core i۳ یا Celeron اینتل و پردازنده Ryzen 3 یا Athlon برند Amd قابل انتخاب است.

نکات بعدی که باید در پردازنده‌ها در نظر گرفت، سرعت پردازنده و حافظه cache است. طبیعتاً هر چقدر عدد سرعت پردازنده بیشتر باشد بهتر است؛ اما حافظه کش، حافظه پنهانی است که به کمک پردازنده می‌آید. میزان آن بر اساس مگابایت مشخص می‌شود و هر چقدر عدد بالاتری داشته باشد کمک حال بهتری برای CPU است.

پردازنده گرافیکی یا GPU

در صورتی که از لپ تاپ برای انجام بازی‌های رایانه‌ای استفاده می کنید، کارت گرافیک سیستم باید به قدری پرتوان باشد تا بتواند تمامی جزئیات در تصاویر را برای شما به نمایش بگذارد. کارت‌های گرافیک نیز مانند پردازشگرها در مدل‌های مختلف طراحی شده و در بازار موجود هستند.

در صورتی که نیازهای گرافیکی سیستم شما چندان بالا نیست و نیازمند انجام بازی‌های سطح بالا، ویرایش فیلم، طراحی‌های سه بعدی و… نیستید، به کارت گرافیک اختصاصی (مجزا) احتیاجی نیست و همان کارت گرافیک مجتمع یا یکپارچه که در خود پردازنده وجود دارد، کفایت می‌کند. اما برای کاربران نیمه حرفه‌ای نیاز به کارت مجزا با حافظه‌ی اختصاصی 2 گیگابایت وجود دارد. کاربران حرفه‌ای و گیمرها نیز بایستی حداقل از کارت گرافیک اختصاصی 4 گیگابایتی استفاده کنند.

حافظه داخلی

حافظه‌ی داخلی همان هارد دیسک لپ تاپ است که کلیه‌ی اطلاعات بر روی آن ذخیره می‌شوند و هر چقدر ظرفیت آن بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری بر روی آن جا می‌گیرد. حافظه‌های داخلی لپ تاپ ها به دو صورت HDD یا SSD وجود دارند. اگر به دنبال سرعت و کارآیی بالاتری هستید از حافظه SSD استفاده کرده و در غیر این صورت، هارد HDD پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. البته نوع ترکیبی یا هیبریدی آن نیز وجود دارد. اگر هم سرعت، هم مقدار حافظه و هم قیمت تمام شده برای شما مهم است از ترکیب SSD با HDD استفاده کنید. انتخاب یک SSD با ظرفیت بالا قیمت زیاد و انتخاب یک HDD به تنهایی، سرعت پایین را در نتیجه خواهد داشت. برای همین بهتر است از ترکیب SSD و HDD استفاده کنید.

حافظه موقت یا رم (RAM)

توجه دارید که رم همان حافظه‌ی داخلی نیست! اصطلاحی که به اشتباه خصوصاً در مورد گوشی‌های موبایل به کار برده می‌شود این است که حافظه‌ی داخلی گوشی را با عنوان رم خطاب می‌کنند. در صورتی که رم حافظه‌ی موقتی است که میزان مشخصی دارد و عملیات مختلف سیستم بر روی آن اجرا می‌شود و زمانی که دستگاه خاموش شود آن حافظه به طور کلی پاک می‌شود. در مورد لپ‌تاپ ممکن است حافظه‌ی داخلی آن 750 گیگابایت باشد، اما از رم 4 گیگابایتی استفاده کند.

بالاتر در بخش راهنمای خرید انواع لپ تاپ بر اساس نوع کاربری، اشاره کردیم که لپ‌تاپ‌های مختلف چه مقدار رم نیاز دارند. رم دو گیگ کم‌ترین حافظه برای لپ تاپ است که تنها برای استفاده‌های بسیار سبک مناسب است و بهتر است لپ‌تاپی با حداقل 4 گیگابایت رم خریداری کنید. پایین‌تر از این عدد توصیه نمی‌شود.

حافظه‌های رم علاوه بر ظرفیت، در انواع مختلف ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. رم های DDR پر سرعت‌ترند و تأخیرهای زمانی کمی دارند. در رم های DDR هر چه عدد جلوی عنوان بیشتر باشد، کارایی کارت حافظه از لحاظ سرعت و قدرت بالاتر خواهد بود.

راهنمای کامل و جامع درباره خرید لپتاپ از اینترنت

پورت های ارتباطی

فاکتور دیگری که در این بخش از راهنمای جامع خرید لپ تاپ مورد بررسی قرار می‌گیرد، پورت‌های ارتباطی دستگاه است. ارتباط با دستگاه‌های جانبی دیگر از طریق پورت‌ها صورت می‌گیرد.

پورت USB 2.0 یکی از مهم‌ترین پورت‌های لپ تاپ است که برای اتصال تجهیزاتی مانند فلش مموری، هارد اکسترنال، پرینتر، موس، صفحه کلید و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعدها پورت USB 3.2 رایج شد که 10 برابر پورت USB 2.0 سرعت دارد. پورت USB TYPE C نیز جدیدترین نوع از پورت یواس‌بی است. ممکن است لپتاپی فقط درگاه USB 2.0 داشته باشد و ممکن است هر 3 نوع پورت یواس‌بی در لپتاپ تعبیه شده باشد.

پورت مموری خوان پورت دیگری در لپ تاپ است که به وسیله آن می توانید مموری کارت‌های SD و یا میکرو SD تلفن همراه و یا دوربین‌های دیجیتال را داخل آن‌ها قرار دهید.

پورت HDMI پورت مهم دیگر در راهنمای خرید لپ تاپ است که برای اتصال پروژکتور، پخش کننده‌های فیلم و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. پورت LAN برای اتصال کابل شبکه، پورت‌های هدفون و میکروفن از دیگر پورت‌های مهم و پر کاربرد در لپ تاپ به شمار می‌روند.

باتری

مانند تلفن های همراه، باتری در لپ تاپ ها نیز به دو صورت قابل جدا شدن و غیر قابل جدا شدن طراحی و ساخته شده اند. هر کدام از این مدل‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما در حالت کلی به این مسئله توجه داشته باشید که طبق این راهنمای خرید لپ تاپ، باطری این دستگاه دیجیتال باید بتواند بین 6 تا 7 ساعت از صد تا صفر برای شما کار کند. البته بعضی لپتاپ‌ها پایین‌تر از این مقدار شارژ نگه می‌دارند. اگر زیاد لپتاپ را جابه‌جا نمی‌کنید و بیشتر آن را به پریز برق وصل می‌کنید، می‌توانید از این مسئله چشم‌پوشی کنید.

مشخصه‌ی اصلی در باتری لپ تاپ، میزان شارژ دهی آن است که با تعداد سلول‌ها ظرفیت و وات ساعت باتری بیان می‌شود. اما تعداد سلول‌ها آنقدرها هم مهم نیست، ظرفیت و وات ساعت باتری مشخصه‌ی اصلی به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که مصرف باتری شما، ارتباط مستقیمی با نوع پردازنده و کاری که انجام می‌دهید دارد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش 15.6 اینچی (اندازه‌ی قطر صفحه) محبوب‌ترین اندازه صفحه نمایش محسوب می‌شود. کیفیت صفحه نمایش در لپ تاپ نیز همانند تلویزیون بر اساس پیکسل سنجیده شده و هر چه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، کیفیت تصاویر نمایش داده شده یا رزولوشن بیشتر است.

بیشتر لپ تاپ های معمولی موجود در بازار دارای صفحه نمایش‌هایی با رزولوشن ۱۳۶۶*۷۶۸ پیکسلی یا HD هستند. البته مدل‌های پیشرفته‌تر صفحه نمایش دارای کیفیت فول اچ دی، QHD ،UHD و… نیز بوده که در صورتی که کیفیت نمایش برایتان بسیار مهم است می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی بیشتر آن‌ها را تهیه کنید. در ضمن، صفحه نمایش‌های IPS کیفیت بهتر و زاویه دید بهتری نسبت به صفحه نمایش‌های TFT دارند.

  • High Definition (HD) : وضوح تصویر ۷۶۸×۱۳۶۶ پیکسل
  • High Definition Plus (HD+) : وضوح تصویر ۹۰۰×۱۶۰۰ پیکسل
  • Full HD (FHD) : وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل
  • Quad HD (QHD) : وضوح تصویر ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل
  • Ultra HD (UHD) یا 4K : وضوح تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل

چون صفحه‌ی نمایش‌ها حالت ایستایی ندارند و همواره در حال حرکت هستند، پارامتر دیگری در آن‌ها به عنوان نرخ نوسازی تصویر مطرح می‌شود که طبق آن نمایشگر، محتوای خود را در فواصل زمانی معین نوسازی می‌کند. این پارامتر با واحد هرتز (Hz) اندازه گیری می‌شود و هرچه مقدار آن بالاتر باشد، تصویری روان‌تر خواهیم داشت. صفحه نمایش‌ها معمولاً 60 هرتز هستند؛ اما در بعضی از لپتاپ‌ها شاهد نرخ تازه‌سازی بالاتری تا 360 هرتز هستیم. این پارامتر برای گیمرها و افرادی که با تدوین فیلم، ساخت انیمیشن، بازی سازی و ساخت جلوه‌های ویژه سر و کار دارند مهم است.

چند سالی است صفحه نمایش لمسی نیز در لپتاپ‌ها فراهم شده که البته با قیمت بیشتر می‌توان چنین لپتاپ‌هایی خرید.

صفحه نمایش‌های مات یا براق در نوع پنل تفاوت ندارند؛ اما در پوشش روی نمایشگر متفاوت هستند. نمایشگرهای مات برای استفاده در محیط‌های پرنور بهتر هستند؛ پس اگر قصد استفاده از لپ تاپ در محیط‌های باز مانند زیر نور خورشید دارید این صفحه نمایش‌ها مناسب‌تر هستند. پوشش‌های براق رنگ‌های بهتر و زنده‌تری نمایش می‌دهند؛ اما این نمایشگرها مثل آینه عمل می‌کنند و تصویر کاربر و نورهای اطراف را انعکاس می‌دهند. به همین دلیل چشم را زودتر خسته می‌کنند و استفاده از آن در محیط باز و پر نور به راحتی ممکن نیست.

درایو نوری

CD، DVD و حتی دیسک‌های بلوری از مد افتاده‌اند! بنابراین بسیاری از لپتاپ‌های امروزی درایو نوری را از خود حذف کرده‌اند تا بتوانند طراحی نازک‌تر و مدرن‌تری داشته باشند. پس اگر وجود چنین گزینه‌ای برایتان مهم است، حتماً مشخصات لپ‌تاپ را بررسی کنید، شاید درایو نوری نداشته باشد.

سیستم خنک کننده لپ تاپ

موضوع بعدی در راهنمای خرید لپ تاپ توجه به قدرت و کارایی سیستم خنک کننده داخلی این دستگاه دیجیتال است. همان‌طور که می‌دانید در اثر کار مداوم و یا سنگین با لپ تاپ، قطعات داخلی آن گرم می‌شوند و در صورتی که سیستم خنک کننده‌ی داخلی دستگاه مناسب نباشد، گرما به مرور باعث کاهش کارایی و در نهایت خرابی قطعات داخلی می‌شود. البته در کنار خنک کننده یا فن داخلی، می‌توانید از کول پدهای مختلف برای خنک کردن لپ تاپ خود حین کار استفاده کنید.

کدوم مارک و برند لپ تاپ برای خرید مناسب تره؟

کدام برند و مارک لپ تاپ برای خرید مناسب است؟

پاسخ به این سؤال کار آسانی نیست؛ چرا که در زمان‌های مختلف، عملکرد تولیدکنندگان لپ تاپ متفاوت بوده است و شاید بهتر باشد هر سال این بررسی انجام شود، نه این که به طور کلی یک برند را مناسب‌تر از بقیه ارزیابی کنیم. از طرفی پاسخ به این پرسش شاید نقض تمام مطالبی باشد که در این صفحه به آن پرداختیم! چرا که قابلیت‌ها و مشخصه‌های برتری یک لپتاپ نسبت به رقبا در بررسی موارد جزئی زیاد به دست می‌آید و نمی‌توان صرفاً با تکیه بر اسم و عنوان یک شرکت، محصول آن را خوب یا بد دانست.

اما برای این‌که این سؤال را بی‌جواب نگذاشته باشیم، به طور کلی به آن اشاره‌ای می‌کنیم. بدون شک لوکس‌ترین برند لپتاپ، اپل است. Apple را همه می‌شناسیم و کیفیت محصولات آن نیازی به تعریف و تمجید ندارد. لپ‌تاپ‌های این شرکت قیمت‌های بالایی نیز دارند؛ اما آیا این‌که نیاز ما با یک لپتاپ از برند لوکس پاسخ داده می‌شود یا خیر، بحث دیگری است. یک نیازسنج حرفه‌ای و منطقی صرفاً با دیدن برند و مارک و قیمت یک محصول، آن را به مشتری پیشنهاد نمی‌دهد. وقتی شخصی کار با سیستم عامل مک را بلد نیست و یا از لپتاپ، استفاده‌ی عادی و روزانه دارد، چرا باید از محصولات اپل استفاده کند؟

برای گیمرها لپتاپ‌های ریزر Razer انتخاب کاملاً ایده‌آلی هستند. (البته نه همه‌ی مدل‌های آن!) برای کاربران حرفه‌ای، اپل Apple، مایکروسافت Microsoft، ام‌اس‌آی msi و اچ‌پی HP گزینه‌های مناسبی هستند و برای سایر اشخاص که مایلند گزینه‌های مقرون به صرفه در پیش‌رو داشته باشند، لپ‌تاپ‌های ایسوس Asus، لنوو Lenovo، دل Dell و ایسر Acer کاملاً قابل قبول و پاسخگو خواهند بود. برندهایی که قیمت مناسب داشته باشند، پرفروش‌تر هم هستند و برای خدمات پس از فروش مشکلی پیش نخواهد آمد.

این تقسیم بندی به این معنی نیست که کسی که لپتاپ لنوو داشته باشد نمی‌تواند کار حرفه‌ای کند یا لپ‌تاپ HP مقرون به صرفه پیدا نمی‌شود یا لپتاپ ایسوس مناسب گیمرها تولید نشده است! از بین این برندها بر اساس نیاز و بودجه‌ای که در دست دارید دست به انتخاب بزنید و زیاد به مارک و برند توجه نداشته باشید.

پیشنهاد: بهترین لپ تاپ های اقتصادی ایسوس تا 30 میلیون تومان
پیشنهاد: بهترین لپ تاپ های Dell در سال 2020

برای مشاهده‌ی قیمت برندهای مختلف لپ تاپ در سایت دیجی کالا بر روی دکمه‌های زیر کلیک کنید:

جمع بندی

همانطور که در این راهنمای جامع و مفصل درباره‌ی خرید لپ تاپ خواندید، فاکتورهای مهم برای انتخاب مناسب دستگاه‌های دیجیتال به دو عامل عمومی و تخصصی تقسیم بندی می‌شود. شما در ابتدا باید هزینه و نیاز شخصی‌تان را مشخص کرده و سپس با توجه به موارد تخصصی راهنمای خرید لپ تاپ، به دنبال بررسی فاکتورهایی مانند پردازنده، کارت حافظه، کارت گرافیک، سیستم عامل، نمایشگر و غیره در دستگاه باشید.

5/5 - (4 امتیاز)