راهنمای خرید کروز کنترل برای انواع خودروهای ایرانی و خارجی

راهنمای جامع خرید کروز کنترل ماشین ایرانی-خارجی از اینترنت
4/5 - (4 امتیاز)

در مطلب زیر از شناسور، سعی کرده‌ایم به صورت جامع و البته با زبانی ساده و روان در مورد کارایی کروز کنترل، نحوه‌ی استفاده از آن و روش خرید اینترنتی این ابزار کارآمد توضیح دهیم. این مقاله به صورتی نگاشته شده که حتی در صورتی که هیچ اطلاعات اولیه در مورد کروز کنترل ندارید، به راحتی بتوانید آن را بشناسید. بنابراین مطالعه‌ی راهنمای خرید کروز کنترل در این صفحه هیچ پیش نیازی لازم ندارد.

کروز کنترل چیست؟ راهنمای خرید به زبان ساده و روان

فهرست مطالب

کارکرد آپشن کروز کنترل به زبان ساده (کروز کنترل چیست؟)

به طور ساده و خلاصه می‌توان گفت مهم‌ترین کاربرد کروز کنترل، تثبیت سرعت اتومبیل است؛ یعنی با استفاده از این ابزار، راننده، خودروی خود را بر روی سرعت دلخواه تنظیم می‌کند و اتومبیل با همان سرعت به صورت ثابت ادامه‌ی مسیر خواهد داد. مثلاً اگر سرعت را بر روی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تثبیت کنید، خودرو به صورت خودکار و تحت هر شرایطی، این سرعت را برای شما ثابت نگه خواهد داشت؛ حتی در سربالایی‌ها، سرازیری‌ها و یا هنگام وزش باد مخالف، سرعت شما تغییر نخواهد کرد.

این کار باعث می‌شود تا از افزایش سرعت ناگهانی در سراشیبی‌ها جلوگیری شود و در سربالایی‌ها هم بدون فشردن پدال گاز، اتومبیل با سرعت مشخص‌شده به حرکت خود ادامه دهد. همچنین کروز کنترل این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به فشردن پدال‌های ترمز و گاز و تنها با فشردن دکمه‌های دستی، سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه، ۱ کیلومتر در ساعت افزایش یا کاهش دهید.

اگر در حین استفاده از کروز کنترل، نیاز به فشردن پدال ترمز بود چه کنیم؟

جواب ساده است! پدال ترمز را فشار دهید! کروز کنترل سرعت ماشین را تثبیت می‌کند تا زمانی که کاری به کار آن نداشته باشید! زمانی که به هر دلیل نیاز به ترمز کردن باشد، با فشردن پدال ترمز (و همچنین در مورد خودروهای دنده معمولی فشردن پدال کلاچ) کروز از مدار خارج می‌شود و سرعت اتومبیل در لحظه کاهش پیدا می‌کند. البته به وسیله‌ی فشردن دکمه‌ی دیگری، دوباره سرعت قبلی که توسط راننده تثبیت شده بود از حافظه‌ی سیستم قابل بازیابی است.

تصورات اشتباه درباره کروز کنترل

در ادامه‌ی راهنمای خرید کروز کنترل، به تصورات غلطی که پیرامون این موضوع وجود دارد می‌پردازیم. تا زمانی که استفاده از یک وسیله همه گیر نشود، ممکن است در مورد آن، تصورات و باورهای نادرست وجود داشته باشد. این تصورهای غلط، یا از رسانه‌ها به دست می‌آید و یا از تجربه‌های تلخی که برای دوستان و اطرافیان به وجود آمده است.

استفاده از کروز کنترل در سریال پایتخت 5

تصور: استفاده از کروز کنترل در رانندگی خطرناک است!

این تصور از سریال پایتخت ۵ به وجود آمده است. در اولین قسمت این سریال می‌بینیم که ارسطو عامل، قصد دارد شیرینیِ ماشین تازه خریداری شده‌اش را به خانواده‌ی نقی بدهد و آن‌ها را به هویج بستنی مهمان کند. در راه برای این که پز امکانات اتومبیلش را بدهد، ماشین را روی حالت کروز کنترل می‌گذارد و پاهایش را از روی پدال برمی‌دارد و به همه اعلام می‌کند این خودرو به صورت خودکار در سرعت تنظیم شده‌، ادامه‌ی حرکت خواهد داد. در نهایت، زمانی که نگاهش به جاده نیست؛ یک گاو بر سر راه او سبز می‌شود و تا به خودش بیاید مجبور می‌شود خودرو را به بیرون جاده منحرف کند و خودرو با همان سرعت، از یک تپه‌ی کوچک به پرواز درمی‌‌آید.

در عکس بالا ۳ پلان از این سکانس را مشاهده می‌کنید. زمانی که دکمه‌ی کروز ماشین زده می‌شود، هنگامی که ارسطو متوجه می‌شود اتومبیلش در حال پرواز است و در نهایت، هنگام فرود که با دو دست برسرش می‌کوبد و می‌داند تا لحظاتی دیگر چیزی از ماشینش برجا نخواهد ماند!

در اصل، آن‌چیزی که باعث این اتفاق شد یکی عدم توجه به جاده و مسیر روبه‌رو بود و دوم دور کردن پا از روی پدال ترمز. این حادثه ارتباطی به بود و نبود کروز کنترل ندارد و این بی احتیاطی‌ها در هر رانندگی با هر اتومبیلی انجام شود، سبب به وجود آمدن سانحه خواهد شد. البته استفاده از کروز کنترل نیاز به رعایت موارد ایمنی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

تصور: کروز کنترل فقط مخصوص اتومبیل های گران قیمت است!

از آن‌جایی که این امکان به طور پیش فرض در خودروهایی با قیمت پایین‌تر قرار نگرفته است؛ افراد تصور می‌کنند ماشین آن‌ها نمی‌تواند چنین امکانی را داشته باشد. در حالی که تمام خودروها را می‌توان به این امکان مجهز کرد. حتی در پراید نیز می‌توان سیستم کروز کنترل را نصب و استفاده کرد.

پیشنهاد: روش پس انداز کردن پول برای خرید لوازم مختلف را بخوانید.

مزیت ها و فایده خرید و استفاده از کروز کنترل در ماشین

مزایا و فواید استفاده از کروز کنترل در خودروها

تا این بخش از راهنمای خرید، موارد کلی و مقدماتی در مورد کروز کنترل را بیان کردیم. خوب است اشاره‌ای درباره‌ی مزیت‌ها و فایده‌های استفاده از کروز کنترل داشته باشیم:

عدم تخطی از سرعت مجاز در جاده‌ها و عدم جریمه شدن

گاهی اوقات در هنگام رانندگی، سرعت خودرو به صورت ناخودآگاه افزایش می‌یابد. یعنی تصور نمی‌کنیم که با سرعت غیرمجاز در حال رانندگی هستیم. بسیاری از جریمه شدن‌ها در این حالت اتفاق می‌افتد. اما با استفاده از بخش لیمیتر (محدود کننده‌ی سرعت) که در سیستم کروز کنترل تعبیه شده، زمانی که خودرو را در یک سرعت دلخواه تنظیم می‌کنید، دیگر حتی با گاز دادن هم سرعت شما افزایش نخواهد یافت.

آسان‌تر شدن رانندگی خصوصاً در اتوبان‌ها، جاده‌ها یا مسافت‌های طولانی

رانندگی در خیابان‌های شهر یک سختی دارد و در بیرون شهر یا اتوبان‌ها سختی دیگر. دشواری رانندگی در شهر، مدام ترمز گرفتن و دنده عوض کردن و پیچاندن فرمان است. اما سختیِ راندن در بیرون شهر، آسانی بیش از حد آن است! یعنی در یک جاده‌ی صاف و مستقیم و خلوت، کاری نباید کرد؛ جز گاز دادن و بعد ترمز کردن برای این که سرعت بیش از حد زیاد نشود! همین کاری نکردن باعث خستگی می‌شود؛ چرا که راننده به مدت طولانی می‌بایست پایش را نزدیک پدال گاز قرار دهد. خیلی از راننده‌ها بعد از طی مسافت طولانی دچار درد و خستگی در قسمت پاشنه‌ی پا می‌شوند. همچنین قرار دادن پاشنه‌ی کفش بر روی کفپوش خودرو، در بسیاری از موارد باعث ساییدگی کفپوش و در دراز مدت سبب سوراخ شدن یا پارگی آن می‌شود. استفاده از کروز کنترل و عدم استفاده از پدال گاز به صورت مداوم، به طور محسوسی باعث آسایش راننده می‌شود.

کاهش مصرف لنت و سیستم ترمز و کاهش مصرف سوخت

در جاده و مسافت‌های طولانی، راننده بر روی گاز فشار می‌دهد؛ اما مجبور می‌شود بارها پدال ترمز را فشار دهد تا سرعتش از حد مجاز بیش‌تر نشود. همین استفاده‌های مکرر از ترمز، عمر لنت‌ها و سیستم ترمز را می‌کاهد. همچنین کروز کنترل با کنترل دریچه گاز خودرو، سبب صرفه جویی در مصرف سوخت می‌شود.

سهولت رانندگی برای افراد تازه کار

افرادی که تازه کار هستند و هنوز به رانندگی مسلط نشده‌اند، ممکن است در حین رانندگی تصمیمات هیجانی بگیرند. مثلاً با سرعت در حال حرکت هستند و به ناگاه، انسانی را در مسیر خود مشاهده می‌کنند. در این حالت از روی ترس و استرس، به جای فشردن ترمز، پدال گاز را فشار می‌دهند و فاجعه به وجود می‌آورند. یا جوان‌ها تمایل دارند قبل از این که به تسلط کافی برسند، سرعت بالای رانندگی را تجربه کنند. در صورتی که والدین، استفاده از محدود کننده‌ی سرعت یا لیمیترِ کروز کنترل با سرعت مطمئنه را برای جوان تازه کار تنظیم کنند، دیگر نمی‌تواند از حد تعیین شده سریع‌تر حرکت کند.

معایب و خطرات احتمالی بهره گرفتن از کروز کنترل در خودرو

معایب و نقائص کروز کنترل در اتومبیل

باید توجه داشت که این سامانه در سرعت‌های زیر ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر فعال نمی‌شود. یعنی راننده نمی‌تواند در خیابان‌های شهری از این سیستم استفاده کند. اما می‌توان از این سیستم برای ایجاد محدودیت در سرعت استفاده کرد. نقایص این سیستم شامل موارد دیگری هم می‌شود. برای نمونه اگر شیب مسیر تردد زیاد باشد، این سامانه به طور خودکار از مدار خارج می‌شود. در سربالایی‌های شدید هم این موضوع وجود دارد؛ چرا که به خصوص در اتومبیل‌های گیربکس دستی، کروزکنترل تا میزان مشخصی می‌تواند به پیشرانه فشار وارد کند.

البته چند سالی است کروز کنترل‌های هوشمند و تطبیقی نیز (عموماً در خودروهای لاکچری و گران) تعبیه می‌شوند که معایب بالا را پوشش داده‌اند. چون در کروزکنترل‌های فعال و تطبیقی و هوشمند، سامانه با تشخیص فاصله بین دو اتومبیل (جلو و عقب) نه‌تنها سرعت ماشین را در مقدار مشخص‌شده نگه می‌دارد، بلکه در مواقع اضطراری، به صورت خودکار حتی به کاهش سرعت اتومبیل‌ هم خواهد پرداخت. چیزی که در کروز کنترل‌های معمولی وجود ندارد.

نکات ایمنی هنگام استفاده از آپشن کروز کنترل در ماشین

مورد با اهمیت بعدی در راهنمای خرید اینترنتی کروز کنترل، بیان نکات ایمنی حین استفاده از این محصول است. کروز کنترل به معنی این نیست که خودرو به صورت کامل و خودکار، کنترل حرکت را در اختیار بگیرد. (اتو پایلوت نیست!) با استفاده از این امکان، سرعت ماشین شما در عدد خاص تثبیت می‌شود و نه چیز دیگر. بنابراین باید هوشیاری شما در هنگام رانندگی همچنان برقرار باشد.

سیستم کروز کنترل برای جاده‌ها و اتوبان‌های کم ترافیک و خلوت طراحی شده است. بنابراین هنگامی که در سطح شهر رانندگی می‌کنید بهتر است از آن استفاده نشود. البته بخش محدود کننده سرعت و لیمیتر آن همچنان در شهر کاربرد دارد و مانع افزایش سرعت از حد خاصی می‌شود؛ ولی به طور کلی این سیستم برای مسیرهایی ساخته شده که قرار نیست به صورت مدام از دنده و کلاچ و ترمز استفاده شود.

فراموش نکنید استفاده از کروز کنترل در هنگام رانندگی در خیابان‌های شلوغ شهر، توجیه عقلانی ندارد؛ چون دائماً باید آن را خاموش و دوباره روشن کنید. همچنین استفاده از سیستم کروز کنترل در خیابان‌های شلوغ می‌تواند خطرناک نیز باشد. از آنجایی که کنترل کامل ماشین به دست خودتان نیستید، ممکن است کمتر به رانندگی توجه و تمرکز کنید. همین نکته، منجر به کند شدن واکنش شما نسبت به خودروهای دیگر و سایر موانع و باعث افزایش احتمال تصادف می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد در سراشیبی‌ها و سرازیری‌هایی که شیب‌های آن بسیار تند باشد، ممکن است سیستم کروز به صورت خودکار از مدار خارج شود. در این لحظه باید کنترل ماشین را با استفاده از پدال گاز و ترمز، در دست بگیرید.

هرچند استفاده از سیستم کروزکنترل، رانندگی راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ اما جهت افزایش ایمنی خود و سرنشینان، از این سیستم در جاده‌های لغزنده، پرترافیک، جاده‌های پر پیچ و خم و جاده‌هایی که شیب آن بسیار زیاد است، استفاده نکنید. چرا که مثلاً اگر اتومبیل دچار لیز خوردگی شود، به طور دائمی سعی در حفظ سرعت خودرو در حالت تنظیم شده دارد و این باعث می شود تنها چرخ‌های شما بیش از حد بچرخند و کنترل خودرو را از دست خواهید داد. بنابراین در صورت برودت هوا -حتی بدون بارش باران یا برف- نسبت به شرایط دمایی متعادل، باید محتاطانه‌تر رانندگی کنید.

راهنمای شیوه نصب و استفاده از کروز کنترل ماشین های ایرانی و خارجی

راهنمای خرید و نصب کروز کنترل

بعد از خرید، نیاز است که کروز کنترل را بر روی خودروی خود نصب کنید. در برخی از خودروها، سیستم کروز کنترل فاقد سخت افزاری مشخص برای خود است و عملاً یک نرم افزار است. مثلاً در بعضی از مدل‌های پژو ۲۰۶ کروز کنترل و محدود کننده سرعت آن صرفاً یک نرم افزار است که با نصب دسته‌ی کروز فعال می‌شود. بنابراین برای این مدل از ۲۰۶ تنها نیاز به یک دسته کروز کنترل است که نصب آسانی دارد؛ اما در بسیاری خودروها می‌بایست سیستم کروز کنترل به صورت کامل خریداری و نصب شود. در این گونه موارد نیاز است نصاب مجرب، کروز کنترل را بر روی ماشین نصب کند.

راهنمای روش استفاده از کروز کنترل و لیمیتر

طبیعی است که کلیدها و یا دسته کروز کنترل در خودروهای مختلف با ظاهری متفاوت طراحی و تعبیه می‌شوند؛ اما بسیاری از آن‌ها دکمه‌ها و عناوین مشترکی دارند که ما در زیر درباره نحوه استفاده از یکی از این نمونه‌ها توضیحاتی ارائه می‌کنیم:

دستورالعمل نحوه استفاده و راه انداختن کروز کنترل

روش کار با کروز کنترل

در سیستم کروز کنترل خودروی شما، احتمالاً یک یا دو دکمه وجود دارد که روی آن نوشته شده «ON» و «OFF» که برای روشن و خاموش کردن کروز کنترل استفاده می‌شود. همچنین باید دکمه‌های دیگری با عنوان «SET» و «RES» نیز ببینید.

خودروی شما ممکن است سوئیچی با عنوان «CANCEL» نیز داشته باشد. همچنین بسیاری از اتومبیل‌ها دارای دکمه‌های اضافی برای افزایش یا کاهش سرعت هنگام استفاده از کروز کنترل نیز هستند که با علامت +/- مشخص شده‌اند.

شروع به رانندگی با اتومبیل خود کنید و وقتی به سرعت مورد نظر رسیدید، دکمه‌ «SET» را بزنید. کروز کنترل، سرعت اتومبیل را روی همان سرعتی که شما تنظیم کردید، ثابت نگه می‌دارد. اکنون می‌توانید با خیال راحت پایتان را از روی پدال گاز بردارید.

هر زمان که بخواهید، می‌توانید سیستم کروز کنترل را متوقف کنید. اگر خواستید سرعت‌تان را کم کنید، توقف کنید، بچرخید یا هر تغییر دیگری در رانندگی‌تان به وجود آمد، باید کروز کنترل را خاموش یا حداقل آن را متوقف کنید. برای این منظور به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

  • برای متوقف کردن کروز کنترل (مثلاً زمانی که خودروی جلویی شما ترمز می‌کند)، فقط کافی است ترمز را مانند سابق فشار دهید.
  • اگر خودروی شما دنده دستی است، می‌توانید کروز کنترل را با فشار دادن کلاج خاموش کنید.
  • اگر به طور کامل دیگر نیازی به استفاده از کروز کنترل ندارید، می‌توانید سوئیچ «OFF» یا «ON / OFF» را فشار دهید.
  • اگر ماشین شما دکمه‌ «CANCEL» داشته باشد، می‌توانید آن را فشار دهید تا کروز کنترل خاموش شود.

درصورت نیاز دوباره سیستم کروز کنترل را فعال کنید. گاهی اوقات نیاز است که کروز کنترل را فقط به صورت لحظه‌ای خاموش کنید؛ مثل ترمز کردن پشت سر اتومبیل جلویی. اما وقتی این مانع رفع شد و خواستید دوباره کنترل کروز را فعال کنید، فقط کافی است اتومبیل را به سرعت قبلی (یا نزدیک به آن) برسانید و دکمه «RES» را فشار دهید. به این ترتیب کروز کنترل ماشین شما، دوباره در همان سرعتی که قبلاً تنظیم کرده بودید فعال می‌شود.

اگر لازم شد که سرعت را افزایش دهید (مثلاً وارد جاده‌ای شدید که خلوت‌تر است) تنها کافی است پدال گاز را فشار دهید تا اتومبیل به سرعت جدید برسد و دوباره دکمه «SET» ‌را فشار دهید. به این صورت، کنترل کروز بر روی سرعت جدید تنظیم می‌شود. (اگر سیستم کروز کنترل اتومبیل شما دکمه +/- برای کنترل سرعت داشته باشد، با فشار دادن آن می‌توانید سرعت خودرو را بالا یا پایین بیاورید. اگر مثبت یا منفی را چند ثانیه نگه دارید، سرعت ۵ کیلومتر اضافه یا کم می‌شود و اگر فقط روی + یا – را بزنید، ۱ کیلومتر کم یا زیاد می‌شود.)

روش استفاده از لیمیتر

استفاده از لیمیتر نیاز به رسیدن به حداقل سرعت ندارد و از همان شروع رانندگی می‌توانید آن را فعال کنید. کافی است لیمیتر را از روی دسته انتخاب کنید؛ سپس با دکمه های + و – می‌توانید سرعت دلخواه خود را تنظیم کنید. این حداکثر سرعتی است که به خودرو اجازه می‌دهید تا حرکت کند. بر خلاف کروز کنترل، لیمیتر با ترمز گرفتن و تعویض دنده غیر فعال نمی‌شود؛ بلکه برای استفاده نکردن از آن، حتماً باید به صورت دستی آن را بر روی حالت غیرفعال قرار دهید. (در برخی خودروها با فشردن پدال گاز تا انتها، لیمیتر غیرفعال می‌شود.)

راهنمای خرید کروز کنترل از اینترنت + قیمت روز

قیمت کروز کنترل

نمی‌توان قیمت کروز کنترل تمام خودروها را به صورت به‌روز و آنلاین در این صفحه منتشر کرد؛ ولی به طور خلاصه باید اشاره کنیم کروز کنترل‌ها بین ۱ تا 6 میلیون تومان قیمت دارند. این قیمت می‌تواند برای برخی خودروها که گران‌تر هستند، قیمت مناسبی به نظر برسد و شاید برای برخی از اتومبیل‌ها مانند پراید، قیمت بالایی به حساب بیاید.

همچنین باید توجه داشت کروز کنترل به طور پیش فرض بر روی خودروهایی با دریچه گاز برقی قابل نصب بوده است. قیمت کروز کنترل برای این خودروها مناسب‌تر است. در سال‌های اخیر امکان نصب کروز کنترل برای خودروهای دریچه گاز سیمی (البته بدون لیمیتر) فراهم شده است؛ ولی قیمت تمام شده‌ی بیش‌تری دارد. برای همین است که خرید کروز کنترل برای خودرویی مانند پراید، خیلی گران‌تر از خودرویی مثل سمند EF7 با پدال گاز برقی و… درمی‌آید.

راهنمای خرید اینترنتی کروز کنترل

خوشبختانه امکان خرید آنلاین کروز کنترل وجود دارد. به طور خلاصه و برای راهنمایی بیشتر، برخی از عناوینی که ممکن است در توضیحات محصولات با آن‌ها مواجه شوید را برای شما شرح می‌دهیم تا با اطلاعات بیش‌تری بتوانید دست به انتخاب و خرید بزنید.

لیمیتر (محدود کننده سرعت)

لیمیتر یا محدود کننده ی سرعت، همان طور که از اسمش پیدا است، جهت محدود کردن سرعت خودرو به‌کار می رود. هنگام استفاده از لیمیتر، راننده می‌تواند به طور عادی با هر سرعتی کمتر از سرعت محدود شده رانندگی کند و لیمیتر اجازه افزایش سرعت از محدوده‌ی تعیین شده را نخواهد داد. در واقع در سیستم لیمیتر، پدال گاز کار نخواهد کرد! این سیستم تنها در خودروهای دارای دریچه گاز برقی قابل استفاده است.

آلارم سرعت یا لیمیتر مجازی

همان‌طور که در بخش لیمیتر اشاره شد، خودروهای دریچه گاز سیمی نمی‌توانند لیمیتر داشته باشند؛ برای این خودروها تنها می‌توان از آلارم سرعت استفاده کرد. در توضیح برخی از کروز کنترل‌ها آلارم سرعت را «لیمیتر مجازی» معرفی کرده‌اند.

بنابراین زمانی که در توضیح محصول، این عنوان را دیدید، تصور نکنید که لیمیتر واقعی دارد. آپشن آلارم سرعت جهت آگاه کردن راننده از بیشتر شدن سرعت خودرو از محدوده تعیین شده است. هنگام استفاده از آلارم سرعت، راننده می‌تواند به طور عادی با هر سرعتی رانندگی نماید و سیستم قادر نیست جلوی گاز دادن راننده را بگیرد و تنها صدای هشدار می‌دهد.

سیستم دزدگیر کدینگ خودرو یا قفل الکترونیکی پدال گاز

دزدگیر کدینگ خودرو

در برخی کروز کنترل‌ها آپشن اضافی با عنوان دزدگیر کدینگ (قفل الکترونیکی پدال گاز) وجود دارد. این آپشن یکی از انواع سیستم‌های پیشرفته‌ی ایمنی خودرو است که با فعال کردن آن توسط راننده، پدال گاز غیرفعال شده و تنها با وارد کردن یک کد سه رقمی فعال می‌شود. این آپشن هنگام پارک خودرو در مکان‌های پرخطر کاربرد دارد. در این حالت حتی اگر رباینده، موفق به روشن کردن خودرو شود، خودرو گاز نخواهد خورد. به‌علاوه در صورتی‌که نیاز دارید خودرو را روشن گذاشته و آن را ترک کنید، می‌توانید به راحتی از این آپشن بهره ببرید. یعنی حتی اتومبیلتان روشن است؛ ولی سارق و دزد نمی‌تواند آن را حرکت دهد؛ چرا که باید کد سه رقمی را وارد کند. این سیستم، یک جنبه‌ی ایمنی هم برای کودکان دارد. در صورتی که کودک در خودرو بماند، خیالتان راحت است که حتی با روشن بودن ماشین، حرکت نخواهد کرد.

خرید اینترنتی کروز کنترل برای اتومبیل های ایرانی و خارجی

در فروشگاه‌های اینترنتی برای اتومبیل‌های مختلف از جمله ماشین‌های شرکت ایران خودرو-IKCO (سمند، پژو 206، تندر 90 و تندر پلاس، دنا، پژو پارس، سورن، رانا، پژو 405، سوزوکی گرند ویتارا، فوتون تونلند و…)، شرکت سایپا-SAIPA (پراید، برلیانس، آریو، زانتیا، ماکسیما، کوییک، ساینا، تیبا، شاهین و…)، شرکت رنو-RENAULT (ساندرو، رنو داستر، رنو فلوئنس، رنو سفران، مگان، رنو سیمبل و…)، شرکت تویوتا-TOYOTA (کمری، لندکروز، یاریس، راوفور، هایلوکس، پرادو، کرولا و…)، شرکت هیوندای-HYUNDAI (سوناتا وای اف، آوانته، ix35، النترا، توسان و…)، شرکت ام‌وی‌ام (MVM550 ،X33 ،MVM530 دنده‌ای و اتومات و…)، سایر خودروها (جک، جیلی، چانگان، دانگ فنگ، سراتو، لیفان، مزدا 3، و…) کروز کنترل ارائه شده است.

4/5 - (4 امتیاز)