راهنمای خرید اینترنتی قلم هوشمند پخش صوتی قرآن و ادعیه

راهنمای خرید قلم قرآنی از سطح اینترنت
4.3/5 - (6 امتیاز)

مشکلات و کمبودهای گذشته برای شنیدن صوت قرآن کریم

این مطلب درباره راهنمای خرید قلم قرآنی هوشمند است؛ اما پیش از آن لازم است اندکی درباره‌ی سیر تکاملی ابزارهای صوتی برای پخش قرآن کریم صحبت کنیم. می‌دانیم که تکنولوژی در همه‌ی جنبه‌های زندگی ما نفوذ کرده است؛ حتی در امور مذهبی و معارف دینی. ۲۰ سال پیش اگر کسی می‌خواست به تلاوت قرآن گوش بدهد، هیچ راهی جز شنیدن از طریق نوارهای کاست ضبط صوت یا رادیو وجود نداشت. حتی آن موقع شبکه‌ی قرآن سیما هم راه اندازی نشده بود.

مشکل رادیو قرآن این بود که سوره و آیه‌‌ی دلخواه خود را پخش می‌کرد؛ آن هم با صدای قاری قرآنی که خودش برنامه ریزی کرده بود. بنابراین برای شنونده حق انتخابی نبود. مشکل نوار کاست هم این بود که آیات را پشت سر هم تلاوت می‌کرد (خصوصاً در ترتیل خوانی) و اگر شنونده عقب می‌افتاد، می‌بایست ضبط صوت را متوقف کند و نوار را به عقب برگرداند. گاهی اوقات نوار زیادی به عقب می‌رفت و شخص آیه را گم می‌کرد یا بعضی وقت‌ها چندین بار، می‌بایست ایست و عقب و جلو رفتن را انجام دهد تا بالآخره به جای دلخواه برسد. در همین زمان ممکن بود نوار در هم بپیچد و شخص مجبور بود آن را بیرون بیاورد و درستش کند! خلاصه برای پخش یک سوره از قرآن مجید می‌بایست کلی دردسر را تحمل می‌کردیم.

بعدها برای تلاوت‌ها نوارهای ۳ بار تکرار آمدند که کار را کمی راحت‌تر می‌کرد؛ چرا که هر آیه را سه بار تلاوت می‌کرد. کسانی که به حفظ قرآن مشغول بودند از نوارهای کاست سه بار تکرار استاد شهریار پرهیزکار برای این کار استفاده می‌کردند. البته باز هم این مسئله راه حلی ایده‌آل نبود و مشکلات قبلی همچنان پابرجا بود. این را هم اضافه کنید که نوارهای صوتی، ظرفیت بسیار محدودی داشتند و مثلاً اگر کسی می‌خواست یک دوره‌ی کامل تلاوت قرآن -آن هم فقط از یک قاری- را در اختیار داشته باشد، می‌بایست ده‌ها نوار کاست را تهیه می‌کرد که فضای زیادی از منزل یا کتابخانه اشغال می‌کرد. البته مشکل برای ادعیه بسیار جدی‌تر بود؛ چرا که برای قرآن کریم به هر صورت، تلاوت‌های صوتی در دسترس بود؛ ولی در هیچ کجا نمی‌شد نوار صوتی مربوط به دعاهای مفاتیج الجنان، صحیفه سجادیه و… را پیدا کرد.

مجموعه نوار کاست ضبط صوت شهریار پرهیزگار

تجربه هایی برای پخش صوتی قرآن مجید

در دهه‌ی هفتاد کم کم نرم افزارهای اسلامی و قرآنی هم به بازار آمدند که عمده‌ی آن‌ها تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) بود. اما بسیاری از خانواده‌ها کامپیوتر نداشتند و اگر داشتند CD Driver نداشت و نمی‌توانستند از این نرم افزارها استفاده کنند. گرچه خود این برنامه‌ها تجربه‌های چندان قدرتمندی محسوب نمی‌شدند و بیش‌تر بر روی متن قرآن و تفاسیر تکیه داشتند تا پخش صوتی قرآن. اما در دهه‌ی هشتاد استفاده از کامپیوتر رواج بیشتری در بین مردم پیدا کرد و نرم افزارها هم چندرسانه‌ای‌تر شدند.

در این اواسط تجربه‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تری نیز بروز و ظهور داشتند. مثلاً اسباب بازی‌هایی شبیه به لپ‌تاپ بچه‌گانه (مثلاً لپ تاپ عمو فردوس) ساخته شد که چند سوره و دعای کوچک را با صدای نه چندان با کیفیت تلاوت می‌کرد. همان‌طور که اشاره شد برای کودکان و ترغیب آن‌ها به قرآن ساخته شده بود و برای بزرگسالان مناسب نبود.

با رشد اینترنت آن نرم افزارهای مولتی مدیای قرآنی و مذهبی، وارد سایت‌ها و با رایج شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، وارد گوشی‌های موبایل شدند. به این ترتیب دسترسی به قرآن راحت‌تر از همیشه شد. حالا می‌توانید فایل‌های صوتی تلاوت قرآن را روی لپ تاپ، تبلت یا گوشی موبایل بریزید و به آن‌ها گوش بدهید. یا از اپلیکیشن‌های موبایلی که با تنوع زیاد در مورد تلاوت و ترجمه و تفسیر و… خدمات ارائه می‌دهند، می‌توان استفاده کرد.

نرم افزار نغمه های آسمانی برای پخش صوتی و معرفی قاریان قرآن

قلم قرآنی هوشمند، جدیدترین راه پخش صوتی قرآن

چرا با وجود استفاده از کتاب‌های الکترونیکی، همچنان کتاب‌های چاپی منتشر می‌شوند؟! چون تجربه‌ی مطالعه‌ی کتاب از روی کاغذ چیزی است که برای بسیاری از افراد لذت‌بخش‌تر از مطالعه از روی گوشی یا تبلت است. در مورد کتاب قرآن باید بدانیم بسیاری از افراد میان‌سال و کهن‌سال ترجیح می‌دهند خود کتاب قرآن را در دست بگیرند و قداستی که قرآن چاپی دارد با نرم افزار قرآنی موجود در گوشی موبایل قابل مقایسه نیست.

امروز در این راهنمای خرید قلم قرآنی، با شماییم تا یکی از راه‌های جدید و به‌روز در این زمینه را به شما معرفی کنیم. راه حلی که کاملاً کاربردی است و می‌تواند یک تجربه‌ی خوب را در این زمینه برای شما رقم بزند. یعنی هم قرآن چاپی را در دست بگیرید و هم از پخش صوتی آن بهره ببرید.

خرید اینترنتی انواع نشانگر برای قرآن و کتاب های دیگر

از نشانگر دستی قرآن تا قلم قرآنی هوشمند

یادتان هست زمانی که کلاس اول ابتدایی بودید، عادت داشتید موقع خواندن درس، انگشت‌تان را زیر کلمات بگذارید و کلمه به کلمه و خط به خط، بخوانید و جلو بروید؟! این عادت هنگام قرائت قرآن به صورتی دیگر انجام می‌شود. از آن‌جایی که نمی‌توان بدون وضو به آیات قرآن دست زد، بسیاری از افراد تکه کاغذی را به صورت فلِش مانند درمی‌آورند و موقع قرآن خواندن در دست می‌گیرند و روی آیات قرار می‌دهند تا خط را گم نکنند. البته این نشانگرها را می‌توان به عنوان روش علامت گذاری سوره‌ی خوانده شده نیز استفاده کرد. یعنی بعد از پایان قرائت یا شنیدن قرآن، نشانگر را لای همان صفحه بگذاریم و دفعه‌ی بعد، از همان جا ادامه بدهیم.

در عکس بالا چند نمونه نشانگر کتاب را مشاهده می‌کنید. سمت راستی یک نشانگر دست‌ساز است که به صورت کار دستی درست شده است و نشانگرهای سمت چپ، محصولاتی تولید شده هستند که ظاهر شکیل دارند و برای این کار مناسب هستند.

حالا از آن نشانگرهای قدیمی و سنتی که بگذریم، امروز می‌توانیم قلمی در دست بگیریم که همان کار را انجام بدهد؛ یعنی خط به خط قرآن را با آن دنبال کنیم؛ ولی علاوه بر آن، خودش برای ما قرآن را تلاوت کند! آن هم هر جا که دلمان خواست! یعنی هر کدام از آیات را که خواستیم، قلم را بر روی آن بگذاریم تا به صورت خودکار تلاوت کند. جالب است نه؟!

اما در این راهنمای خرید نیاز است به پرسش‌های احتمالی در استفاده از قلم قرآنی پاسخ دهیم. پس ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید.

راهنمای خرید آنلاین قلم قرآنی هوشمند ایرانی ارزان قیمت

آیا قلم قرآنی می‌تواند متن هر قرآن مکتوبی را بخواند؟

خیر، در حال حاضر قلم‌های هوشمند و دیجیتالی که در این زمینه تولید شده‌اند، صرفاً می‌توانند همان متنی را بخوانند که برای آن برنامه‌نویسی شده‌اند. به همین خاطر تولیدکننده، همراه با قلم پخش قرآن، قرآن چاپی مخصوص، متن منتخب مفاتیح الجنان، صحیفه سجادیه و ادعیه‌ی دیگر سازگار با قلم را ارائه می‌کند و قلم می‌تواند با این متون و جزوات ارتباط بگیرد و کار تلاوت را انجام دهد. بنابراین انتظار نداشته باشید زمانی که قلم را بر روی یک قرآن چاپی معمولی در منزل بگیرید، کار کند.

چیزی که ما در ظاهر می‌بینیم یک قرآن مثل دیگر قرآن‌های چاپ شده و با همان رسم الخط و علائم نگارشی و … است. اما جای جای این قرآن مخصوص، برای قلم علامت گذاری شده و زمانی که نوک قلم را به کتاب نزدیک کنید؛ حسگر مخصوص آن، کدهای مخفی تعبیه شده در آن نقطه را شناسایی می‌کند و از حافظه‌ی خود، فایل صوتی مربوط به آن را اجرا می‌کند.

بیش‌تر قلم‌های قرآنی هوشمند، قابلیت استفاده به عنوان اسپیکر را نیز دارند. یعنی به غیر از عملکرد اصلی، می‌توان بر روی حافظه داخلی یا مموری کارت خارجی آن‌ها، فایل های صوتی (انواع فایل mp3) قرار داد و از طریق قلم پخش کرد؛ اما قابلیت اصلی آن‌ها پخش صوتی متن چاپی قرآن و ادعیه است. همچنین قابلیت اتصال هدفون و هندزفری از دیگر ویژگی‌های آن‌ها است.

راهنمای خرید و فروش اینترنتی بهترین قلم قرآنی بصیر و لئونو

خرید قلم قرآنی برای چه افرادی مناسب است؟

یکی از سؤالاتی که در این راهنمای خرید قلم قرآنی باید به آن اشاره کنیم این مطلب است که قلم هوشمند به درد چه افرادی می‌خورد؟ در پاسخ باید گفت به طور کلی هر مسلمانی که به خواندن قرآن علاقه‌مند است، می‌تواند از این دستگاه کاربردی استفاده کند؛ اما کارایی این وسیله برای برخی افراد خیلی بیش‌تر است. طبیعتاً نمی‌توان کسی را که در قرائت قرآن دارای دانش و تسلط کافی است، با شخصی که به تلاش زیادی برای خواندن کلمه به کلمه‌ی قرآن نیاز دارد، مساوی بدانیم. استفاده از قلم‌های هوشمند، برای شخص دوم به مراتب کاربردی‌تر است.

اگر در این راهنمای خرید بخواهیم به صورت جزئی‌تر اشاره کنیم، قلم قرآنی برای اشخاص زیر مناسب است:

  • افرادی که تسلط زیادی در خواندن قرآن ندارند. حتی شخص بی‌سواد نیز با این وسیله می‌تواند از شنیدن قرآن استفاده کند. چرا که نیاز به انجام کارهای پیچیده نیست و کافی است قلم را روز خطوط قرآن بگیرد. البته برای آغاز کار نیاز است طرز استفاده از دستگاه را یاد بگیرد.
  • دختر و پسرهایی که به تازگی به سن تکلیف رسیده‌اند و شوق خواندن قرآن را دارند؛ اما نمی‌توانند به درستی همه‌ی آیات را بخوانند.
  • اشخاصی که قصد دارند در یک محدوده‌ی زمانی، یک سوره از قرآن را بخوانند (مثلاً قصد ختم چهل روزه‌ی یک سوره را دارند) و یا می‌خواهند در مدت زمان خاصی قرآن را ختم کنند؛ اما در درست بودن تلفظ برخی از کلمات شک دارند و می‌خواهند از زبان یک قاری معتبر آن را بشنوند.
  • افرادی که می‌خواهند به آموزش روخوانی قرآن (صحیح خوانی و روان خوانی) بپردازند و یا حتی قرآن را حفظ کنند. چرا که با این دستگاه هر زمان اراده کنید می‌توانید آیه را از اول تکرار کنید و به این صورت می‌توان بارها گوش داد و این عمل برای حفظ قرآن بسیار مفید است. برخی از این دستگاه‌ها امکان شمرده خواندن به صورت کلمه به کلمه را هم دارند.
  • اشخاصی که تمایل دارند با ترجمه و تفسیر قرآن به صورت صوتی آشنا شوند و خودشان فرصت مطالعه ندارند. چرا که برخی از قلم‌های هوشمند امکان ترجمه‌ی قرآن و همچنین تفسیر را نیز در خود دارند.
  • افرادی که بیشتر میل دارند قرآن و ادعیه را به صورت کتابی در دست بگیرند و بخوانند و نمی‌توانند با خواندن و قرائت قرآن از طریق گوشی‌های موبایل و تبلت، ارتباط خوبی برقرار کنند.
  • مسلماً همیشه فرصت حضور در مراسم دعاهای معروف از جمله دعای کمیل، دعای توسل، دعای ندبه، زیارت عاشورا و… پیش نمی‌آید. با این قلم‌ها می‌توان در منزل نیز از شنیدن این دعاها فیض و بهره برد.
  • مزیت اصلی این گونه قلم‌های هوشمند، پرتابل بودن و امکان جابه‌جایی آن‌ها است. بنابراین در سفرهای زیارتی و یا حتی ایام حج می‌توان از آن برای خواندن قرآن و ادعیه‌ی مخصوص استفاده کرد.
راهنمای خرید قلم قرآنی هوشمند + قیمت روز

بهترین هدیه تولد برای افراد مذهبی

اگر دوست مذهبی دارید که نمی‌دانید برای هدیه‌ی تولد یا هدیه به مناسبت‌های دیگر برای او چه چیزی بخرید، یا اگر پدربزرگ و مادربزرگ و پدر و مادر علاقه‌مند به قرآن و ادعیه و کتب مذهبی دارید و مایلید با یک هدیه‌ی ارزشمند آن‌ها را خوشحال کنید، قلم قرآنی بهترین و مناسب‌ترین گزینه است. چرا که هم ارزش معنوی بالایی دارد، هم معمولاً با کیف و پکیج شیک و شکیل ارائه می‌شوند و هم محصول جدید و به‌روزی محسوب می‌شود.

راهنمای نحوه استفاده از قلم هوشمند پخش قرآن

معمولاً پس از خرید و داخل محتویات بسته‌ی ارسالی، توضیحات دقیق و راهنمای کامل در مورد روش استفاده از قلم های دیجیتالی قرآنی، در دفترچه‌های همراه آن‌ها به صورت مکتوب و به زبان فارسی درج می‌شود. در ضمن ممکن است شیوه‌ی استفاده از قلم هر برند تولیدی، با برند دیگر تفاوت‌هایی داشته باشد؛ اما یک سری اشتراکات کلی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کتابچه آموزشی قلم قرآنی بصیر
نمونه‌ی دفترچه و کتابچه همراه قلم قرآنی بصیر

ما با یک کتاب چاپی از جمله قرآن و ادعیه و داستان‌های خواندنی و… طرف هستیم و یک قلم هوشمند. در انتهای قلم یک حسگر قرار دارد که وقتی آن را روی هر بخش از کتاب قرار دهیم، عملیات خاصی انجام می‌شود. مثلاً هنگامی که حسگر قلم را روی آیه‌ی مورد نظر بگیریم، قلم این آیه را تشخیص می‌دهد و آن را تلاوت می‌کند. در صورتی که حسگر را روی شماره‌ی صفحه قرار دهیم، قلم کل آن صفحه را تلاوت خواهد کرد. به همین شکل، گرفتن قلم دیجیتالی روی نام قاری، نام سوره، نام دعا، حجم صدا یا سرعت پخش و… باعث انتخاب آن‌ها و اجرای عملیات مربوطه می‌شود. مثلاً‌ قصد دارید حزب 1 تا 3 تلاوت شود. قلم را روی کلمه‌ی «حزب» قرار می‌دهید، سپس روی عدد ۱ و بعد روی کلمه‌ی «تا» و بعد روی عدد ۳ و در انتها روی «ok» می‌زنید تا تلاوت آغاز شود. ممکن است تصور کنید پروسه‌ی زمان‌بری است؛ اما در عمل سریع و در یکی دو ثانیه اتفاق می‌افتد.

انتخاب سوره و آیه با این قلم‌ها بسیار راحت و آسان است. ویژگی مهمی که پخش با این قلم دارد، انتخاب سریع آیه و تکرار آن در صورت نیاز است. با قلم‌های پخش کننده قرآن، هر لحظه می‌توان ترجمه‌ی فارسی قرآن را نیز گوش داد. به این صورت که ابتدا هر آیه تلاوت می‌شود، سپس ترجمه‌ی فارسی آن خوانده می‌شود. این حالت برای افرادی که می‌خواهند علاوه بر تلاوت آیات قرآن مجید، معانی آن را نیز درک کنند بسیار مفید است.

آموزش استفاده از قلم قرآنی به صورت تصویری

روی نشانگر چپ و راست بزنید تا عکس‌های بعد را مشاهده کنید:

قیمت قلم های قرآنی موجود در بازار

در زمان نگارش این راهنمای خرید، قیمت قلم های قرآنی از حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان شروع می‌شود و به رقم‌های بالاتر و بالای دو برابر نیز می‌رسد. در ظاهر قیمت زیادی به نظر می‌رسد؛ اما باید توجه داشت که با قیمت پرداختی، تنها یک عدد قلم هوشمند تحویل داده نمی‌شود. عموماً تولیدکنندگان و فروشندگان، همراه با قلم، لوازم دیگر از جمله کتاب‌های سازگار با قلم (از قرآن تا مفاتیح الجنان و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و…) را با چاپ‌های نفیس و جلد و بسته‌بندی شکیل ارائه می‌کنند. این موارد را هم که در نظر بگیریم تقریباً می‌توان این قیمت‌ها را قابل قبول دانست. البته لفظ قیمت برای قرآن کریم چندان مرسوم و جالب نیست و معمولاً از لفظ «هدیه» برای ارزش گذاری مادی و مالی این گونه آثار استفاده می‌کنند.

معرفی بهترین قلم های قرآنی هوشمند در بازار

با شناختی که از این قلم‌ها به دست آوردید حالا می‌توانید مقاله بهترین قلم های قرآنی هوشمند موجود در بازار ایران را در شناسور مطالعه کنید.

4.3/5 - (6 امتیاز)