چگونه یک کرم ضد آفتاب مناسب انتخاب کنیم؟ (راهنمای خرید)

اطلاعات لازم برای خرید کرم ضد آفتاب خوب
5/5 - (3 امتیاز)

اگر شما جز افرادی هستید که خواهان داشتن یک پوست زیبا و لطیف هستید بنابراین هرگز نمی توانید محصولی مثل کرم ضد آفتاب را نادیده بگیرید. کرم های ضد آفتاب برای هر فردی در هر فصل چه زمستان و چه تابستان و در تمام سنین ضروری است. در این مقاله قصد داریم تا با گفتن نکاتی شما را در هنگام خرید کرم ضد آفتاب یاری کنیم تا بتوانید محصولی با کیفیت تر و بهتر و مناسب خودتان بخرید.

نور خورشید به غیر از فواید بسیار زیادی که برای جهان ما دارد اما ضرر ها و زیان هایی نیز برای انسان ها دارا می باشد. تابیدن مستقیم نور خورشید بر روی پوست افراد می تواند باعث ایجاد مواردی مانند: آفتاب سوختگی، ایجاد لکه بر روی پوست و در موارد حاد هم موجب ایجاد سرطان پوست می شود. به همین دلیل ما نیاز به کرم های ضد آفتاب داریم تا از ضرر های پرتوهای خورشید در امان بمانیم.

فواید استفاده از کرم ضد آفتاب

پرتوهای فرابنفش که عموما از طریق خورشید تابیده می شوند یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان پوست در افراد مختلف می باشد. البته این پرتو ها فقط از خورشید تابیده نمی شوند و از منابع دیگری نیز تابیده می شوند.

به همین دلیل است که متخصصان می گویند همه افراد با هر رنگ پوستی از ۶ ماهگی نیاز به کرم ضد آفتاب دارد. این کرم ها پرتوهای فرابنفش را فیلتر می کند و احتمال ابتلا به سرطان پوست و سایر عوارض آن را کاهش می دهد.

البته به جز این مورد که بسیار حیاتی است این کرم ها باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز می شوند که برای خیلی از افراد بسیار مهم است. احتمال صدمه دیدن افرادی که پوست روشن دارند به نسبت افرادی که پوست تیره دارند بسیار بالاتر است بنابراین این گروه باید بیشتر دقت کنند. از مزایای کرم ضد آفتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت از پوست در برابر پرتوهای UVA , UVB
  • جلوگیری از بروز سرطان پوست
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
  • جلوگیری از بروز چین و چروک بر روی پوست
  • جلوگیری از پیری زودرس
  • جلوگیری از ایجاد لکه های تیره روی پوست

انواع مختلف کرم ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب نیز مانند دیگر محصولات زیبایی و سلامت انواع مختلفی با ویژگی های متفاوتی دارند که بر اساس نیاز می توان آنها را تهیه کرد. در زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است.

مدل لوسیون: این کرم ها به صورت نرم یا چسبنده در داخل محفظه های نگهدارنده ریخته می شوند. محبوبیت زیاد و بالای این مدل در بین مردم به دلیل ارزان قیمت بودن آنهاست که افرادی که نمی خواهند خیلی خرج کنند می توانند از این مدل استفاده کنند.

مدل ضد آب: این مدل مخصوص افرادی هست که در محیط های مرطوب و آبی قرار دارند. البته باید بگویم که کرم ضد آفتاب ضد آب اصلا وجود ندارد و از خاصیت پایداری برخوردار نیست. این مدل فقط از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و با عرق کردن و شستشو به سرعت پاک نمی شوند.بنابراین اگر به کارتان می آید و در این محیط ها حضور دارید حتما سعی کنید این مدل را تهیه کنید.

مدل معمولی: این مدل در حجم و اندازه های بسیار زیادی عرضه می شود که باعث می شوند بتوان در اکثر مکان ها و موقعیت های زمانی مختلف از آنها استفاده کرد. همچنین معمولا ساختار و ترکیبات آن به دلیل سازگاری با انواع و اقسام پوست و عدم ایجاد حساسیت معمولی هستند. رایج ترین مدل در ایران همین مدل بوده است.

مدل اسپری: این مدل به صورت اسپری است. هنوز تحقیقات زیادی جهت تایید مفید تر بودن یا نبودن این مدل عرضه نشده است و صرفا یک شکلی از کرم های ضد آفتاب موجود در بازار می باشد. البته توصیه در هنگام استفاده از پاشش مستقیم آن به داخل چشمانتان خودداری کنید.

نکات مهم در خرید کرم ضد آفتاب

در ادامه ما به نکاتی که شما باید در هنگام خرید به آن توجه کنید پرداختیم. با دانستن این نکات به راحتی می توانید بهترین کرم ضد آفتاب مناسب خود را بیابید.

کدام نوع کرم ضد آفتاب را بخرم؟

کرم های ضد آفتاب در نوع های مختلفی از جمله کرم، ژل ، استیک و اسپری وجود دارد که می توان بر اساس سلیقه اقدام به خرید یک مدل از آنها را کرد. البته به جز سلیقه، هر مدل مخصوص قسمت خاصی از بدن طراحی شده است که بهتر است در همان قسمت مورد استفاده قرار بگیرد.

ضد آفتاب های کرمی برای پوست های خشک و استفاده بر روی صورت بسیار مناسب هستند. ضد آفتاب های ژلی برای نقاط مودار بدن مورد استفاده قرار می گیرند. ضد آفتاب استیکی نیز برای دور چشم و این ناحیه مورد استفاده قرار می گیرد. ضد آفتاب های اسپریی نیز به دلیل راحتی برای بچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما مشکل ضد آفتاب های اسپریی این است که دقیقا نمی توان فهمید که به مقدار کافی از آن روی پوست خودتان یا فرد دیگری استفاده کردید یا نه.

SPF چیست؟

شاید در کرم های مختلف عبارتی مانند SPF یا عامل محافظتی در برابر آفتاب را شنیده باشید. این عامل دقیقا معیاری برای میزان زمان محافظت از پوست شما در برابر اشعه های UVA , UVB است. برای مثال اگر به صورت معمول پوست شما ۱ دقیقه در برابر آفتاب مقاوم است با استفاده از کرم ضد آفتابی که SPF آن ۳۰ است این میزان ۳۰ برابر می شود(البته این یک مثال برای درک بهتر بود). هر چه این عدد بیشتر باید میزان زمان محافظت این کرم در برابر خورشید بیشتر است.

ضد آفتاب هایی که SPF  آن ۱۵ است حدود ۹۳ درصد، اگر ۳۰ باشد حدود ۹۷ درصد، اگر ۵۰ باشد حدود ۹۸ درصد و اگر ۱۰۰ باشد حدود ۹۹ درصد از پرتوهای UVB را فیلتر می کند.

طیف گستردگی در کرم های ضد آفتاب چیست؟

اگر بر روی کرم ضد آفتابی که می خرید  عبارتی مانند طیف گستردگی یا broad spectrum درج شده باشد به این معناست که این کرم تا حد قابل قبولی شما را در برابر اشعه هایی مانند UVB و UVA که باعث ایجاد چین و چروک و پیری زود رس می شوند حفاظت می کند.

نوع محفظه نگهدارنده چه باشد؟

نوع محفظه های نگهدارنده کرم های ضد آفتاب می تواند مدل هایی مانند رولی، تیوپی، کاسه ای یا پمپی باشد. هر کدام از آنها به یک میزان می توانند کرم ضد آفتابتان را نگهدارند و در نگهداری آن شما را یاری کنند. همچنین در هنگام استفاده نیز این تفاوت موجب راحتی یا سختی می شود.

عصاره موجود در کرم ضد آفتاب چه باشد؟

برخی از کرم های ضد آفتاب دارای عصاره یا رایحه های طبیعی از میوه جات هستند. برخی نیز تنها اسانس مواد شیمیایی در ساختار آنها به کار رفته است. همچنین برخی نیز اصلا فاقد بو هستند. این به شما و سلیقه شما بستگی دارد که کدام مدل ها را می پسندید. شاید اصلا با بوی مواد شیمیایی مشکل نداشته باشید یا از بوی یک سری میوه جات و عصاره ها بدتان بیایید. بنابراین این مورد کاملا به شما بستگی دارد.

ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی؟

شیمیایی: این ضد آفتاب ها پرتو های فرابنفش را به خود جذب می کند. این مدل درون خود از ترکیباتی مانند اوکسی‌بِنزون، آووبِنزون، اوکتی‌سالات، اوکتوکریلن، هوموسالات و اوکتی‌نوکسات برخوردار هستند.

از مزایای آن می توان به رقیق تر بودن و راحت تر روی پوست پخش شدن اشاره کرد. همچنین روی پوست لکه هایی سفیدی ایجاد نمی کنند و درونشان ترکیباتی هستند که وجودشان مفید هست. همچنین در برابر آب و عرق نیز مقاوم تر هستند.

از معایب آن می توان به مواردی مانند اینکه بعد از ۲۰ دقیقه اثر آن آغاز می شوند تا اینکه باعث ایجاد تحریک های پوستی می شود اشاره کرد. همچنین در زیر تابش مستقیم آفتاب قدرت آنها بسیار افت می کند. به علاوه می تواند منافذ پوست را ببندد و باعث ایجاد آکنه شود.

فیزیکی: این نوع ضد آفتاب مانند سپری بر روی پوست قرار می گیرد و مانع از ورود پرتو های فرابنفش می شود. در ترکیبات آن زینک اکسید و تیتانیوم دی‌اکسید قرار دارد. اگر پوست حساسی دارید این مورد می تواند مناسب شما باشد.

از مزایای آن می توان به مقابله با هر نوع طیف UVB , UVA و همچنین شروع شدن اثر آن بعد از مالیدن اشاره کرد. همچنین تحریکات پوستی ایجاد نمی کند و باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه نمی شود. به علاوه گرما را جذب نمی کند.

از معایب آن می توان به پاک شدن سریع در صورت تماس با آب و عرق، سخت بودن پخش کردن آن روی کل پوست ، ایجاد رگه های سفید بر روی پوست در صورت اینکه خوب مالیده نشود.همچنین ایجاد سنگینی زیاد و مناسب نبودن برای آرایش نیز از معایب آن به حساب می آید.

آیا رنگ کرم تاثیر دارد؟

واقعیت را بخواهید هنوز اثبات اینکه کرم های بی رنگ بهتر از کرم های رنگی هستند یا بلعکس وجود ندارد. برای همین بهتر است به تبلیغات توجه نکنید و بیشتر به سلیقه خود رجوع کنید و ببینید کدام را می پسندید.

تاثیر نوع رنگ و پوست در انتخاب کرم ضد آفتاب چیست؟

انتخاب کرم ضد آفتاب علاوه بر موارد بالا به مسائلی مانند رنگ و نوع پوست نیز بستگی دارد.اگر پوستتان خشک است بهتر است از کرم های ضد آفتابی که دارای ترکیبات مواد مرطوب کننده است استفاده کنید. اگر پوستتان چرب است بهتر است از کرم های ضد آفتابی که پوششی مات دارند و روی آنها عبارت Non-comedogenic درج شده است استفاده کنید که منافذ پوست را نبندند. همچنین در صورتی که پوستی حساس دارید بهتر است از کرم های ضد آفتاب معدنی استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب که از پوست در برابر پرتو های UVB محافظت می کند؟

این پرتوهای فرابنفش موجب قرمزی و آفتاب سوختگی می شوند و مهم ترین عامل ایجاد سرطان پوست به حساب می آیند. همچنین در برنزه کردن و پیری زودرس تا حد کمی موثر هستند. میزان تابش آن بستگی به منقطه جغرافیایی، فصل، زمان و حتی روز دارد.

کرم های ضد آفتابی که SPF بالاتری دارند توانایی و قدرت بهتری برای محافظت از پوست شما در برابر این پرتو دارند.

کرم ضد آفتاب که از پوست در برابر پرتو های UVB , UVA محافظت می کند؟

پرتو های UVB را در بالا توضیح دادیم اما پر تو های گروه a به لایه های عمیق پوست نفوذ می کنند و نقش زیادی در برنزه کردن پوست دارند. همچنین در ایجاد چین و چروک و برنزه کردن پوست بی تاثیر نیستند.

ضد آفتاب هایی که طیف گسترده هستند در برابر هر دو طیف UVA , UVB از شما مراقبت می کنند که در بالاتر به طیف گسترده بودن ضد آفتاب ها اشاره کردیم.

آیا از کرم ضد آفتاب قدیمی استفاده کنم؟

کرم های ضد آفتاب یک مدت زمان خاصی عموما نزدیک ۱ سال دارند و نمی توان خیلی مدت زیادی آنها را نگهداشت بنابراین سعی کنیم آنها را در حجم کم و متوسط بخرید که بتوانید در مدت زمان هایی مثل ۱ الی ۳ ماه از آن استفاده کنید و تمام شود.

5/5 - (3 امتیاز)