چطور پول پس انداز کنم و موبایل و لپ‌تاپ بخرم؟ + معرفی کتاب

روش تجربی و مناسب برای پس انداز کردن جهت خرید موبایل و لوازم منزل
5/5 - (3 امتیاز)

اشتباه پر تکرار در خرید لوازم مختلف

متأسفانه در بین بعضی از خانواده‌ها فرهنگ درستی برای نحوه‌ی خرید و خرج کردن منابع درآمدی و روش پس انداز پول وجود ندارد. بسیاری از ما عادت داریم به محض دریافت یک پول نسبتاً قابل توجه، به سرعت آن را خرج کنیم و بلافاصله پس از هدر دادن آن و خرید لوازم نه چندان ضروری، متوجه می‌شویم که هزینه‌های مهم‌تری در پیش روی ما قرار داشته و ای کاش آن پول را به این سرعت به هدر نمی‌دادیم!

حتماً دور و بر خود با افرادی مواجه شده‌اید که به اصطلاح هشت‌شان گرو نه‌شان است! و حتی در تأمین اولیات زندگی (خوراک و پوشاک) در سختی و مشقت به سر می‌برند؛ اما به یکباره چندین میلیون تومان صرف خرید گوشی موبایل هوشمند برای پسر یا دختر خانواده می‌کنند! یا خانواده‌ای را می‌شناسید که برای رفت و آمد خودشان حتی موتورسیکلت ندارند (چه برسد به اتومبیل) و در کل با سختی و رنج زیادی روزگار می‌گذرانند؛ ولی هزینه‌ی زیادی را صرف خرید تبلت یا خرید لپ تاپ برای کودک چند ساله‌شان می‌کنند! تبلت یا لپ تاپی که صرفاً برای بازی و گیم از آن استفاده خواهد شد! کودکانی که دیگر به گوشی کلاسیک و دکمه‌ای رضایت نمی‌دهند و حتماً بایستی جدیدترین موبایل هوشمند را داشته باشند!

فروش لپ تاپ

دلیل روانشناختی این اشتباه در خرج و خریدها

البته دلیل این خرج‌های بی‌حساب و کتاب را همه به خوبی می‌دانیم. بیش‌تر اوقات به خاطر چشم و هم چشمی یا به قول معروف کم نیاوردن پیش اطرافیان، خودمان را در سختی و فشار قرار می‌دهیم و متحمل هزینه‌های گزاف می‌شویم؛ تنها به خاطر این که دیگران ما را عقب مانده، ندار، بی‌کلاس و… ندانند!

این مثال‌ها در مورد موبایل و تبلت و لپ تاپ بود. از این دست مثال‌ها و از این خرج‌های اضافه در زندگی ما فراوان اتفاق می‌افتد. مثلاً جوان ۲۰ ساله‌ای را می‌بینید که بدون هیچ تصمیمی در مورد زندگی آینده، تمام درآمدش را به سادگی و به معنای واقعی کلمه دود می‌کند! نه این‌که صرفاً آن را صرف دخانیات کند؛ منظور، موضوع عمیق‌تری است. این که جوانک، بدون حساب و کتاب، هر آنچه به دست می‌آورد را خرج می‌کند و به فکرساختن آینده برای خود و تشکیل خانواده نیست. به عنوان نمونه، پول زیادی را برای خرید اینترنت و شارژ سیم‌کارت مصرف می‌کند! و یا برای دوستانش خرج‌های اضافه و ولخرجی می‌کند تا در رفاقت کم نیاورد و از این دست مثال‌ها.

توصیه‌ی کلی این است که آینده‌نگر باشیم و با پولی که در یک روز تحت عنوان حقوق و دستمزد یا چیزهای دیگر به دست ما می‌رسد، برای حداقل یک ماه برنامه ریزی کنیم.

روش پس انداز خاص برای خرید گوشی موبایل و ابزار و لوازم زندگی

روش صحیح خرج کردن مبالغ دریافتی

لیست هزینه‌های خود در ماه را بر روی کاغذ بنویسید و آن‌ها را دسته‌بندی کنید. مثلاً هزینه‌ی خورد و خوراک، هزینه‌ی پوشاک خانواده، هزینه‌ی بنزین (اگر ماشین یا موتور دارید)، هزینه‌ی تعمیرات خودرو، اجاره خانه، شارژ موبایل، پس انداز و…

در مرحله‌ی بعد، به طور حدودی و تقریبی محاسبه کنید که هر کدام از این هزینه‌ها چند درصد از درآمد شما را شامل می‌شوند. مثلاً ممکن است در یک خانواده‌، ۲۰ درصد درآمد صرف خوراک شود و در خانواده‌ی دیگر این رقم پایین‌تر یا بالاتر باشد. به این ترتیب، درصد همه‌ی هزینه‌های خود را بنویسید.

از این به بعد هر پولی که به دست‌تان رسید، در همان لحظه‌ی اول، طبق دسته‌بندی و درصدبندی‌هایی که انجام داده‌اید، آن را تقسیم کنید. بهتر است برای این کار چند حساب بانکی (ترجیحاً کوتاه مدت روزشمار) داشته باشید و اگر ندارید در همان حساب اولیه، پول‌ها را نگه دارید؛ ولی حتماً در جایی بنویسید که مثلاً از این حساب، فقط 750 هزار تومان آن مخصوص فلان خرج است. در ضمن حتماً خود را ملزم کنید که به آن درصدها پایبند باشید و تحت هیچ شرایطی بیش‌تر از آن خرج نکنید.

مثلاً اگر در ماه، فقط 350 هزار تومان برای بنزین کنار گذاشته‌اید، تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید بیش از این مبلغ خرج بنزین ماهانه شود. البته اگر در شرایط اضطراری مجبور شدید بیش‌تر از این رقم خرج کنید، در یادداشت خود میزان منفی شدن آن را بنویسید. مثلاً جلوی دسته‌بندی خرج بنزین بنویسید 53-. یعنی 53 هزار تومان از حد معمول بیش‌تر خرج کرده‌اید و وقتی دوباره پول به دست‌تان آمد و خواستید آن را درصد بندی کنید، از این خرج اضافه کم کنید. یعنی ماه آینده فقط 297 هزار تومان (350-53=297) حق خرج کردن در مورد بنزین دارید. (اعداد فرضی و به عنوان مثال نوشته شده اند.)

نحوه‌ی درست و روش پس انداز کردن پول

در مورد پس انداز و خرید وسایل جدید نیز همین روش را پی بگیرید. مثلاً برای خرید موبایل یا لپ‌تاپ، به یک باره، هزینه‌ی آن را از اولین حقوق دریافتی‌تان پرداخت نکنید. به این صورت مجبور می‌شوید از سایر هزینه‌هایتان بزنید و در چند ماه بعد، باید با نان و ماست سرکنید! به جای این روش غلط، از چند ماه قبل برای پس انداز کردن مبلغ آن اقدام کنید. مثلاً فرزند شما از شما درخواست یک گوشی هوشمند دارد. نباید در لحظه تصمیم بگیرید و نیم یا تمام حقوق‌تان را خرج درخواست فرزندتان کنید! به جای این کار و فشار آوردن به خانواده، این پول را در طی چند ماه از طریق پس انداز و درصدبندی تأمین کنید. یک دسته‌ی جدید تحت عنوان «خرید گوشی موبایل برای فرزندم» اضافه کنید و درصدی از حقوقتان را به آن اختصاص دهید. (هر درصدی که می‌توانید و به سایر هزینه‌هایتان فشار اضافی تحمیل نمی‌کند) هر ماه این درصد از حقوقتان را کنار بگذارید و زمانی که به حد نصاب برای خرید گوشی موبایل مدنظرتان رسید، آن را برای خرید موبایل هزینه کنید.

 صمیمانه آرزومندیم مطلب بالا برای شما مفید و عملی باشد و البته امیدواریم درآمد و خرج شما به گونه‌ای باشد که برای شما پس‌اندازی را باقی بگذارد و خدای نکرده مثل تصویر زیر نباشید!

کاریکاتور جالب درباره مخارج زندگی و نحوه و روش پس انداز کردن

پیشنهاد: مقاله‌ی جامع راهنمای خرید لپ تاپ برای عموم را مطالعه کنید.

خرید کالا و محصول از فروشگاه اینترنتی معتبر

همچنین توجه داشته باشید زمانی که به اندازه‌ی کافی، پول پس انداز و ذخیره کردید و روز موعود برای خرید گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ یا هر وسیله‌ی دیگر فرا رسید؛ یکی از بهترین پیشنهادات، خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر است. فروشگاهی که در دل خود محصولات فروشگاه‌های دیگر را نیز جای داده باشد و در یک فضای رقابتی قیمتی، بتوانید محصولی را با قیمت پایین‌تر و گارانتی معتبرتر خریداری کنید. خرید اینستاگرامی و به طور کلی خرید از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها توصیه نمی‌شود. به جای آن بهتر است از فروشگاه‌های اینترنتی با اعتبار و خوشنام خرید کنید.

در لینک زیر می‌توانید پرفروش‌ترین لپ‌تاپ‌های «دیجی کالا» که معتبرترین فروشگاه اینترنتی ایرانی است را مشاهده کنید:

یا در لینک زیر می‌توانید ارزان ترین گوشی‌های موبایل فروشگاه اینترنتی «مقداد آی تی» که یک فروشگاه معتبر در زمینه‌ی فروش محصولات دیجیتال است را مشاهده کنید:

پیشنهاد: خرید گوشی دوم و ثانویه در کنار گوشی هوشمند گران قیمت

برچسب‌های مهم: نحوه پس انداز پول، روش های ذخیره درآمد خانواده، شیوه تقسیم بندی پول برای خرید وسایل، چطور موبایل خریداری کنیم؟ روش خرید گوشی و تبلت با استفاده از پس انداز، راه های پس انداز کردن، درصد بندی بودجه خانواده، آینده نگری در هزینه‌های زندگی، جدیدترین روش پس انداز، چطور پول نگهداری کنیم، چگونه برای آینده پس انداز کنیم، اشتباه در مخارج روزانه، تقسیم درآمد و هزینه ها، درصدبندی هزینه ها، روش خرید گوشی موبایل، فرهنگ مصرف گرایی، نحوه محاسبه هزینه های خانوار، نحوه پس انداز درست، کاریکاتور مخارج زندگی

معرفی کتاب در زمینه‌ی شیوه های پس انداز پول

آموزش سواد مالی و حفظ پول به کودکان

چرا افراد در بزرگسالی، به اهمیت موضوع روش پس انداز مالی واقف نیستند؟ به دلیل این‌که آن را در کودکی یاد نگرفته‌اند! تکنیک کاربردی که در بالا به آن اشاره کردیم را به کودکان خود بیاموزید تا آینده‌ی اقتصادی بهتری داشته باشند. البته برای این‌که بچه‌ها به این موضوع مهم روی بیاورند، کتاب‌های زیادی با زبان کودکانه و جذاب نوشته شده که می‌توان از آنها نیز استفاده کرد. در زیر تعدادی از کتاب‌های کودک در زمینه‌ی سواد مالی را معرفی می‌کنیم.

راستی! حتماً می‌دانید کتاب‌ها معمولاً با تیراژهای کم تهیه می‌شوند و خیلی از کتاب‌ها پس از انتشار، تجدید چاپ نمی‌شوند. بنابراین یک توصیه‌ی کلی از ما داشته باشید، وقتی با کتاب مناسبی در هر زمینه‌ای مواجه شدید، حتماً آن را تهیه کنید. چون ممکن است در آینده، نمونه‌ی چاپی و حتی الکترونیکی آن پیدا نشود.

کتاب روش پس انداز و سرمایه گذاری

خرید کتاب پس انداز و سرمایه گذاری و یادگیری روش پس انداز مالی

کتاب «پس انداز و سرمایه گذاری» توسط نویسندگان ایرانی نگاشته شده است؛ اما در واقع برگرفته شده از یکی از پر فروش ترین کتاب‌های حوزه‌ی آموزش سواد سرمایه گذاری به فرزندان در فروشگاه معتبر آمازون است. این کتاب در هشت فصل، مفاهیم اساسی پس انداز و سرمایه گذاری را در قالب پانزده آموزه‌ی رفتاری ارائه می کند و مناسب کودکان و نوجوانان نوشته شده است.

  • نویسندگان: محمدحسین صدرایی، جلال دهنوی، محسن مطمئن، محمد صدرائی
  • قطع: خشتی
  • جلد: شومیز
  • کاغذ: گلاسه
  • تعداد صفحه: 86
  • ناشر: سیمای شرق

کتاب پس انداز می کنم

کتاب پس انداز می کنم از انتشارات قدیانی

انتشارات قدیانی کتاب‌های بسیاری در زمینه‌ی آموزش سواد مالی به کودکان تهیه و تدارک دیده که در اکثر آن‌ها با قصه و داستان، مفاهیم مالی را به بچه‌ها توضیح می‌دهد. البته کتاب «پس انداز می‌کنم» نوشته‌ی مری فایرستون رویکرد درسی-آموزشی دارد و برای کودکان دبستانی مناسب است.

  • نویسنده: مری فایرستون
  • مترجم: حمیده معماریان
  • قطع: وزیری
  • جلد: شومیز
  • تعداد صفحه: 24
  • گروه سنی: ب،ج
  • ناشر: انتشارات قدیانی

کتاب چطور پس انداز کنیم؟ (آموزش روش پس انداز)

عرضه اینترنتی کتاب چطور پس انداز کنیم برای آموزش روش پس انداز کردن

این کتاب برای کودکان و نوجوانان کتاب مناسبی در زمینه‌ی مدیریت مالی و روش پس انداز محسوب می‌شود. این کتاب به گروه سنی هدف می‌آموزد که چطور پول در بیاورند، پس‌انداز کنند و پول خرج کنند. مثلاً در مورد پول درآوردن در این کتاب می‌خوانیم:

شما می‌دانید برای کسب درآمد چه کار باید کرد، اما مادرتان اجازه‌ی انجام آن را به شما نمی‌دهد. خیلی مؤدبانه دلایل مخالفتش را بپرسید. اگر نگران این احتمال است که شما خانه را به هم می‌ریزید، می‌توانید کارتان را بیرون از خانه انجام دهید. اگر نگران تکالیف مدرسه‌ی شماست، می‌توانید به محض بازگشت از مدرسه، آن‌ها را انجام دهید. اگر هم دلیلی نداشت، به حرف مادرتان گوش کنید، بنشینید و به ایده‌ی دیگری بیاندیشید.

شما در سه ساعت، فقط یک کلاه فروخته‌اید. مشکل از چیست؟ با مردم صحبت کنید، آن‌ها به شما خواهند گفت. شاید قیمت کلاه‌ها خیلی بالاست و یا طراحی کلاه‌ها را دوست ندارند. شاید هم مکانی که برای فروش انتخاب کرده‌اید، جای خوبی نیست و افراد زیادی از آن‌جا نمی‌گذرند. اگر بدانید و بفهمید مشکل کار کجاست، می‌توانید آن را حل کنید.

همان‌طور که مشاهده کردید این کتاب به غیر از موضوع پس انداز به کسب درآمد برای بچه‌ها نیز می‌پردازد. یادگیری مهارت‌های فردی برای کودکان و نوجوانان امر بسیار مهمی است. بسیاری از افرادی که در بزرگسالی نمی‌توانند شغل مناسبی برای خود بیابند، مهارت‌های لازم را از کودکی فرا نگرفته‌اند. موفقیت دیگر فقط از مسیر دانشگاه نمی‌گذرد و یک یا دو دهه است که خانواده‌ها به فکر مسیرهای جایگزین افتاده‌اند. چقدر خوب است که مهارت کسب درآمد و فروشندگی از ابتدای سنین نوجوانی در بچه‌ها رشد کند و این کتاب این کار را انجام می‌دهد.

  • نویسنده: نانسی هولیوک
  • مترجم: زینب طاهری
  • قطع: رقعی
  • جلد: شومیز
  • تعداد صفحه: 92
  • ناشر: نشر ایران بان
  • دارای صفحات مصور
5/5 - (3 امتیاز)